همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

با ۱۰ مورد از خواص به ليمو كه توسط علم تائيد شده‌اند آشنا شويد!

از خواص به ليمو مي‌توان به توانايي آن در محافظت از عضلات، كاهش التهاب، تقويت سيستم ايمني، تسكين درد معده، كاهش تب، تسكين اعصاب، درمان سينوزيت، كاهش وزن، پيشگيري از سرطان و پاكسازي احتقان اشاره كرد.

با ۱۰ خاصيت به ليمو كه توسط علم تائيد شده‌اند آشنا شويد!
دكتر زخم|دكتر زخم - به ليمو گياهي است كه براي تهيه‌ برخي دارو‌ها از برگ و گل آن استفاده مي‌شود. به ليمو براي اختلالات گوارشي از جمله سوءهاضمه، نفخ، كوليك، اسهال و يبوست مورد استفاده قرارمي‌گيرد. همچنين از آن براي درمان مشكلاتي از قبيل پريشاني، درد مفاصل، بي خوابي، آسم، سرماخوردگي، تب، بواسير و واريس استفاده مي‌شود. در زمينه‌ي غذايي نيز اين گياه به عنوان يك افزودني براي طعم‌دهي يا به صورت يك دمنوش خوش عطر به كار مي‌رود. در اين مطلب قصد داريم هر آنچه كه به اين گياه مربوط مي‌شود را بررسي كنيم. پس اگر به خواص به ليمو علاقه‌مند هستيد، به خواندن ادامه دهيد.

در اين مطلب مي‌خوانيد:
  • به ليمو؛ گياه بومي آمريكاي جنوبي
  • خواص به ليمو
  • نحوه‌ مصرف
  • عوارض جانبي

به ليمو؛ گياه بومي آمريكاي جنوبي

اگرچه به ليمو گياهي بومي آمريكاي جنوبي است، به دليل خواص دارويي بسيار و همچنين عطر و طعم خوبي كه به برخي مواد غذايي مي‌دهد، به يك گياه جهاني تبديل شده است. به ليمو از نظر علم گياه‌شناسي به عنوان «Aloysia citrodora» شناخته مي‌شود. اين گياه به شكل بوته‌اي با طول عمر زياد و رايحه‌ي قوي ليمو است كه در صورت لمس شدن عطر آن افزايش درمان خانگي سوختگي با آب جوش مي‌يابد. قد اين درختچه مي‌تواند به ۲ تا ۳ متر برسد و داراي گل‌هاي بنفش و سفيد است.
به ليمو كاربرد‌هاي گسترده‌اي از مصرف غذايي گرفته تا دارويي دارد. به علاوه در پخت و پز به عنوان يك ماده افزودني و طعم دهنده در غذا‌هايي مثل مرغ، ماهي، سالاد و نوشيدني‌ها استفاده مي‌شود. اما به طور سنتي به ليمو را به عنوان يك گياه دارويي مي‌شناسيم.
روغن اسانس به ليمو، حاوي غلظت بالايي از تركيبات قدرتمند آنتي اكسيداني از جمله «وركاسكوزيد»، «نرول جرانويل» و «سيترال» است. رايج‌ترين روش استفاده از به ليمو، بجز كاربرد آن در توليد مكمل‌ها، به صورت يك دمنوش گياهي است. برگ‌هاي اين گياه را مي‌توان خشك كرد و سپس براي بهره‌مندي از خواص آن مصرف نمود.

خواص به ليمو

بياييد نگاه دقيق‌تري به خواص به ليمو بياندازيم.

۱. كاهش وزن

در حاليكه اغلب چاي سبز به عنوان يك دمنوش لاغري معرفي مي‌شود، به ليمو نيز در اين زمينه بسيار موثر است. هر وعده‌ مصرفي از اين گياه تنها ۲ كالري دارد، علاوه بر اين تركيبات آلي غني موجود در آن نياز شما به مصرف تنقلات را كاهش مي‌دهد. به عبارت ديگر تركيبات آلي تقريبا بدون مصرف كالري به بدن شما مي‌رسند. همچنين به ليمو مي‌تواند به افزايش ميزان چربي سوزي كمك كند.

۲. تقويت ماهيچه‌ها

اين يكي از ويژگي‌هاي منحصر بفرد اين گياه و خاصيتي است كه در تعداد كمي از دمنوش‌ها مشاهده مي‌شود. تحقيقات نشان مي‌دهند هنگامي كه از دمنوش به ليمو به عنوان يك مكمل ورزشي استفاده شود، آنتي اكسيداني زياد آن باعث كاهش آسيب به عضلات در هنگام تمرينات مي‌گردد و اين امر بدون جلوگيري از رشد بيشتر عضلات بدن و افزايش استقامت آن‌ها صورت مي‌گيرد؛ بنابراين دمنوش به ليمو يك همراه فوق‌العاده براي دقايق قبل از تمرين شماست.
تقويت عضلات

۳. بهبود و كاهش التهاب

آرتروز پزشكي كودكان و جراحات مختلف هر دو مي‌توانند بر مفاصل و توانايي حركتي ما اثر سوء داشته باشند. با افزايش سن، يا هنگامي كه آسيب مي‌بينيم، گاهي احساس بهبودي و سلامت دشوار است چرا كه مفاصل نقاطي از بدن هستند كه مدام در حال حركت هستند و به ندرت فرصت بهبودي مي‌يابند. به ليمو به طور مستقيم، با كاهش درد مفاصل و بهبودي سريع‌تر آسيب‌هاي مفصلي ارتباط دارد. اين خاصيت به ليمو به دليل ميزان چشمگير آنتي اكسيدان‌هاي اين گياه است.

۴. تقويت ايمني بدن

استرس اكسيداتيو نتيجه فعاليت راديكال‌هاي آزاد و حضور آن‌ها در تمام اعضاي بدن ماست كه سيستم ايمني بدن را تضعيف مي‌كند. تحقيقات نشان مي‌دهند كه به ليمو با كاهش سطح استرس اكسيداتيو و افزايش سلامت كلي بدن باعث تقويت سيستم ايمني مي‌شوند.
بيشتر بخوانيد: تقويت سيستم ايمني بدن با ۱۵ ماده خوراكي
پيشگيري از سرماخوردگي با به ليمو


۵. كمك به هضم

به ليمو به طور سنتي در برخي فرهنگ‌ها براي تسكين درد معده و سوءهاضمه استفاده مي‌شود. اين داروي گياهي داراي خواص ضد اسپاسم است كه به رفع گرفتگي معده و نفخ بسيار كمك مي‌كند. علاوه بر اين، به ليمو مي‌تواند به تنظيم و تحريك اشتها كمك كند.

۶. درمان تب

در طب سنتي آمريكاي جنوبي، به ليمو به عنوان يك داروي عرق‌آور استفاده مي‌شد، به اين معني كه تعريق را تحريك مي‌كند، بنابراين مصرف آن مي‌توانست به كاهش تب و افزايش سرعت بهبودي بيماران مبتلا به مشكلات التهابي و تب كمك كند.
درمان تب

۷. تمدد اعصاب و رفع استرس

تركيبات آنتي اكسيداني موجود در به ليمو همچنين مي‌توانند در تعادل هورموني بدن نقش بسزايي داشته پماد مديكال هاني باشند. اگرچه اين تاثير زياد نيست، اما دمنوش به ليمو به عنوان يك نوشيدني آرام بخش شناخته مي‌شود و براي كساني كه به مشكلات اعصاب يا استرس مزمن مبتلا هستند مي‌تواند مفيد باشد چرا كه مي‌تواند ذهن و بدن را آرام كند.
بيشتر بخوانيد: رفع استرس؛ ۱۱ راهكار كارآمد براي غلبه بر استرس

۸. درمان احتقان

يكي ديگر از توانايي‌هاي به ليمو، خلط آوري است. اين بدان معناست كه نوشيدن دمنوش به ليمو مي‌تواند احتقان دستگاه تنفسي را از بين ببرد و به كاهش خلط و مخاط در اين سيستم كمك كند. خلط مي‌تواند زمينه‌ي رشد باكتري‌ها و ساير عوامل بيماري‌زا باشد، بنابراين نوشيدن اين دمنوش كه به خلاص شدن از اين مواد ناخواسته كمك مي‌كند، قطعا روش خوبي براي بهبود سلامت بدن است.

۹. درمان سينوزيت

سينوزيت بيماري است كه در اثر گرفتگي حفره‌هاي سينوسي و التهاب آن‌ها ايجاد مي‌شود. مصرف به ليمو مي‌تواند به تسكين اين التهاب كمك كند.
بيشتر بخوانيد: راه‌هاي درمان سينوزيت مزمن

۱۰. پيشگيري از سرطان

براساس تحقيقات به ليمو جزء يكي از ۳۱ گياهي است كه خواص ضد سرطاني دارد. افزون بر وجود آنتي اكسيدان‌ها و توانايي مبارزه با استرس اكسيداتيو در آن، اين گياه قادر است از رشد رگ‌هاي خوني كه سلول‌هاي سرطاني را تغذيه مي‌كنند جلوگيري به عمل مي‌آورد.
بيشتر بخوانيد: نوع تغذيه اي كه در پيشگيري از سرطان نقش دارد

ساير خواص به ليمو

مطالعات نشان داده‌اند كه پلي‌فنول‌هاي موجود در اين گياه مي‌توانند تشكيل اسيد‌هاي چرب را كاهش دهند و بنابراين مي‌تواند يكي از خواص احتمالي به ليمو را مي‌توان كاهش عوارض ناشي از چاقي دانست. محققان همچنين ابراز داشته‌اند كه عصاره‌ي به ليمو به كاهش سطح نشانگر‌هاي التهابي در خون برخي افراد قيمت پماد زخم بستر مبتلا به بيماري اسكلروز كمك كند.

نحوه‌ مصرف به ليمو

به ليمو به دليل عطر و طعمي كه دارد، در آشپزي بسيار پركاربرد است و به راحتي مي‌توان آن را به رژيم غذايي افزود. علاوه بر تهيه دمنوش به ليمو، مي‌‌توانيد از برگ‌هاي خشك شده‌ اين گياه به عنوان طعم دهنده نيز استفاده كنيد. از اين برگ‌ها مي‌توان براي طعم‌دهي به مرغ، ماهي و گوشت استفاده كرد. از آنجا كه مصرف به ليمو مي‌تواند طعم چربي را از بين ببرد مي‌تواند در پخت گوشت‌ها بسيار تاثير مثبتي داشته باشد.

بيشتر بخوانيد: طرز تهيه دمنوش به ليمو
دمنوش به ليمو

عوارض جانبي به ليمو

مصرف خوراكي به ليمو در حد اعتدال براي بسياري از افراد بي‌خطر است، اما به ليمو در برخي افراد مي‌تواند باعث درماتيت شود. همچنين گفته مي‌شود مصرف زياد به ليمو در بيماران كليوي مي‌تواند كليه‌ها را تحريك كردن و بيماري را تشديد كند.
در رابطه با خطرات مصرف به ليمو براي زنان باردار و شيرده اطلاعات موثقي در دست نيست، بنابراين اين افراد بايد از مصرف بيش از حد آن خودداري نمايند و پيش از اضافه كردن اين گياه به رژيم غذايي خود، با پزشك مشورت كنند.

سخن پاياني

مقدار مناسب مصرف به ليمو با توجه به سن و وضعيت سلامتي افراد تعيين مي‌شود. در حال حاضر اطلاعات علمي كافي براي تعيين دوز‌هاي مناسب به ليمو وجود ندارد. بنابراين از مصرف بيش از اندازه آن پرهيز كنيد. آسان‌ترين راه براي بهره مندي از خواص به ليمو نوشيدن دمنوش آن است، براي اطلاع از خواص اين دمنوش خوشمزه و مغذي توصيه مي‌كنيم مطلب آشنايي با خواص دمنوش به ليمو را از دست ندهيد. به علاوه از آنجا كه طبع به ليمو گرم است، براي افرادي كه طبع سردي دارند، گزينه مطلوب به شمار مي‌آيد.
نظر شما چيست؟ چه خواص ديگري براي به ليمو سراغ خريد قطره فروزومال داريد؟ چگونه اين گياه را به رژيم غذايي خود اضافه مي‌كنيد؟ فراموش نكنيد نظرات و پيشنهادات خود را با ما و ساير همراهان ستاره به اشتراك بگذاريد.
برگرفته از: organicfacts ،webmd ،medicalnewstoday

تظرات ارسال شده