همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
اسباب ۶ گانه تندرستي از ديدگاه طب سنتي كدامند؟

در طب سنتي گفت: آداب غذا خوردن بخش مهمي از تغذيه است كه درصورت صحيح بودن مي‌تواند باعث پيشگيري از بسياري بيماري‌ها شود.

به گزارش به نقل از مهر مژگان تن‌ساز ضمن بيان توضيحاتي درباره كليات و تاريخچه و جايگاه طب سنتي در جهان و ايران و با اشاره به قدمت ۵۰۰۰ ساله طب سنتي ايران و پيشنهاد سازمان جهاني بهداشت در سال ۱۹۷۸ مبني بر استفاده از ظرفيت‌هاي طب سنتي در كنار طب نوين اظهار كرد: از دلايل مهم ترويج و توسعه طب سنتي مي‌توان به ريشه‌داري در باور و فرهنگ نمايندگي سوربكت مردم و پذيرش آنان، كل‌نگر بودن، سهولت دسترسي و ارزان بودن خدمات اشاره كرد.

اين عضو هيئت علمي دانشگاه خاطرنشان كرد: به گفته ابن سينا در كتاب قانون، طب يعني شناخت احوال بدن انسان از نظر سلامتي و بيماري و هدف آن حفظ سلامتي و برگرداندن سلامت درصورت بيمار شدن است.

حفظ سلامتي از نظر حكماي قديم؛ مقدم بر درمان

تن‌ساز با بيان اينكه حفظ سلامتي از نظر حكماي قديمي مقدم بر درمان بوده است، گفت: علم پزشكي به دو شاخه نظري و عملي تقسيم پانسمان عسل مي‌شود؛ طب نظري به بررسي عملكرد طبيعي بدن انسان و عوامل موثر بر آن كه منجر به سلامتي و بيماري مي‌شود پرداخته و و در نهايت پزشك را به تشخيص مي‌رساند؛ در طب عملي نيز روش‌هاي حفظ سلامتي يا برگرداندن سلامت در صورت بيماري بررسي مي‌شود.

وي طب نظري را شامل سه بخش امور طبيعيه، علل و اسباب، دلايل و علايم برشمرد و گفت: آب، خاك، هوا و آتش را ۴ ركن اصلي تمام عالم و جانداران است كه با هم تركيب شده و مزاج را تشكيل مي‌دهند.

اين عضو هيات علمي دانشگاه با اشاره به اركان، امزجه، اخلاط، اعضا، ارواح، قوا و افعال به‌عنوان ۷بخش امور طبيعيه؛ افعال را غايت امور طبيعيه پانسمان جراحي سوربكت دانست و خاطرنشان كرد: در طب سنتي سلامتي از روي افعال تشخيص داده مي‌شود.

اسباب شش‌گانه تندرستي

تن‌ساز با بيان اينكه اسباب تندرستي و بيماري ۶ نوع‌اند، گفت: در كتاب خفي علايي آمده است كه اين اسباب شامل آب و هوا، خوردني‌ها و آشاميدني‌ها، حركت و سكون، خواب و بيداري، استفراغ و احتقان و در نهايت اعراض نفساني هستند.

وي با اشاره به اهميت خوردني‌ها و آشاميدني‌ها به تشريح اصول تغذيه در طب سنتي ايران پرداخت و تاكيد كرد: ساكارز آداب غذا خوردن بخش مهمي از تغذيه است كه در صورت صحيح بودن مي‌تواند باعث پيشگيري از بسياري بيماري‌ها شود.

اين متخصص طب سنتي با اشاره به حديثي از اميرالمومنين (ع) تصريح كرد: كسي كه با شكم خالي و معده پاكيزه غذا بخورد، آن را خوب بجود و قبل از سيري كامل دست از غذا بكشد تا زمان مرگ به هيچ مرضي مبتلا نخواهد شد؛ رعايت اين سه اصل باعث كاهش بروز بسياري از بيماري‌هاي متابوليك مي شود.

وي تنوع غذاهاي مختلف در يك وعده غذايي را باعث اختلال هضم در معده برشمرد و تاكيد كرد: ساده خوردن باعث سلامت مي‌شود؛ سفره‌هاي غذايي را سالم و ساده كنيد و مملو از غذاهاي متنوع و رنگارنگ نكنيد.

تن‌ساز سوربكت چيست مواردي نظير اصلاح تدريجي عادات غذايي بد، اجتناب از ورزش و فعاليت شديد پس از خوردن غذا (حداقل ۳-۲ ساعت بعداز صرف غذا)، پرهيز از مصرف غذاهاي متنوع در يك وعده غذايي، اجتناب از پرخوري و درهم خوري، صرف وعده شام سبك و زودهنگام به ويژه در سالمندان را توصيه كرد.



منبع

تظرات ارسال شده