همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
سرطان پروستات,اخبار پزشكي,خبرهاي پزشكي,بهداشت
رئيس

مركز تحقيقات ارولوژي دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت: تحقيقات بين‌المللي نشان مي‌دهد سرطان پروستات در جوامعي كه وضعيت اقتصادي در آن‌ها بهتر است شايع‌تر است.

دكتر محمدكاظم آقامير در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به همكاري‌هاي پژوهشي اين مركز با مراكز تحقيقاتي فعال در حوزه مخابرات گفت: همكاري‌هايي را با مراكز تحقيقاتي مخابرات و مراكز ديگر داريم كه تاثير امواج بر سرطان مثانه يا ايجاد سنگ و ميكروب را بررسي كنيم. البته تحقيقات نشان داده كه امواج بر روي مغز مدل كاملا موثر بوده و رديف‌هاي سلولي مغز خريد پانسمان را به خصوص در بچه‌ها به هم مي‌ريزد.

وي درباره همكاري مركز تحقيقات ارولوژي با مراكز تحقيقاتي فعال در حوزه مخابرات گفت: ميزان تجمع انرژي موبايل براساس فرمول سار(SAR) اندازه‌گيري مي‌شود. زماني كه موبايل خاموش است و باتري دارد، موبايل امواج را منتقل مي‌كند زماني كه موبايل روشن است ولي كسي با آن صحبت نمي‌كند هم  امواج منتشر مي‌شود؛ زماني كه گوشي موبايل زنگ مي‌خورد هم ميزان انرژي خاصي دارد. حالت ديگري نيز وجود دارد كه موبايل زنگ مي‌خورد و فرد به آن جواب مي‌دهد. در اين حالت بيشترين انرژي از امواج گوشي منتشر مي‌شود. توصيه مي‌شود افراد با فاصله زماني، پس از فشردن دكمه پاسخ، گوشي را جواب دهند. در تفاهم‌نامه‌اي كه امضا شد بناست موبايلي ساخته شود كه ميزان انرژي ساطع شده و ميزان انرژي‌ كه در بدن انسان متمركز مي‌كند را مشخص كند عفونت بدن تا ما بتوانيم كار تحقيقاتي خود كه بررسي تاثير امواج بر بدن است را در قالب مدل پيش ببريم.

آقامير با بيان اين كه در رده سرطان‌هاي ارولوژي سرطان مثانه و پروستات از بقيه شيوع بيشتري دارد گفت: تحقيقات بين‌المللي نشان مي‌دهد  سرطان پروستات در جوامعي كه وضعيت اقتصادي در آن‌ها بهتر است شايع‌تر است. گفته مي‌شود مصرف غذاي چرب بر ابتلا به سرطان پروستات تاثير مي‌گذارد كه البته ثابت شده نيست. علاوه بر آن، در جوامع پيشرفته‌تر آمار ابتلا به اين بيماري زياد است چرا كه دستگاه‌هاي پيشرفته در اين كشورها ابتلاي بيماران را مشخص مي‌كند. استرس هم بر سرطان پروستات موثر است اما تاكنون مشخص نيست كه آيا امواج خاص مثل پارازيت‌ها بر شيوع سرطان پروستات تاثير دارد يا خير.

قائم‌مقام رئيس بيمارستان سينا با بيان اين كه در ايران از جهت توليد مقاله هارتمن مشكلي نداريم و جزو ۲۲ كشور برتر دنيا هستيم، گفت: سهم بودجه كشور با سهم توليد مقاله متناسب نيست؛ مثلا سهم بودجه پژوهش در كشور ۱.۱ درصد از كل بودجه است است اما وضعيت مطلوب در بقيه كشورها ۴ درصد است. ما بودجه كمتري صرف پژوهش مي‌كنيم ولي بازده بيشتري داريم. كيفيت مقالات را سياستگذاران بايد افزايش دهند. در سال ۲۰۱۶ سهم ايران از  مقالاتي كه جزو يك درصد برتر دنيا هستند ۲.۱ درصد بوده است. از نظر مقاله شرايط خيلي خوبي داريم اما سياستگذاران بايد با توجه به موضوعات روز دنيا كيفيت مقالات را افزايش دهند.

آقامير ادامه داد: تحقيقات جهاني نشان مي‌دهد كه در آينده، دخالت‌هاي جراحي رو به  كاهش است. همانطور كه كشور به ابعاد مختلفي از امنيت نياز دارد به امنيت سلامت نيز احتياج دارد چون ممكن است ۳۰ سال بعد با اين مواجه شويم كه هيچ روش درماني‌ به جز جراحي نحوه پانسمان هارتمن در كشور انجام نمي‌شود و همين موضوع امنيت سلامت را به خطر مي‌اندازد و حتي ممكن است با توجه به شرايط تحريم،  واردات تجهيزات جراحي نقطه ضعفي براي سلامت باشد. ما در سطح مسئولان سياستگذار، مسئولان آگاهي داريم و به امور مسلط هستند اما مشكلشان اين است كه نظام بودجه‌ريزي، متناسب با بودجه موردنياز پژوهش‌ها نيست.

اين استاد دانشگاه در پايان درباره امكانات لازم براي انجام تحقيقات علوم پايه و تجهيزات مركز تحقيقات ارولوژي گفت: ما در علوم پايه به آزمايشگاه حيوانات نياز داريم كه مركز تحقيقات اين آزمايشگاه را دارد و هشت فعاليت تحقيقاتي در اين آزمايشگاه در دست اجرا است كه  مشابه جهاني ندارد. در علوم پايه بايد بانك داده‌هاي خوبي داشته باشيم و تمام جزئيات بيمار را قبل و بعد از درمان ثبت كنيم. اين بانك در مركز تحقيقات محصولات زخم بستر ارولوژي در حال توسعه و شكل گيري است. بانك زيستي نيز از الزامات پژوهش‌هاي علوم پايه است. در بيو بانك بايد يخچال‌هاي زير ۸۰ درجه سانتي‌گراد داشته باشيم كه پلاسما و مايعات بيماران را در خود ذخيره كند و نسج بيمار را براي سال‌ها حفظ كند كه البته در اين مركز تحقيقات بيوبانك نيز وجود دارد.



منبع

تظرات ارسال شده