همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

يوگاي خنده يا تمريني كه براي ترغيب خود به خنده مي باشد را بارها شنيده ايم . متخصصان توصيه مي كنند خنديدن براي سلامت جسم و روح عالي است، اما چه كنيم اگر روحيه شوخ طبعي نداريم و به راحتي از ديدن بازي كودكان، قدم زدن در طبيعت و… شاد نمي شويم؟ لطفا با راستينه همراه باشيد.

يوگاي خنده

شفابخش بودن يوگاي خنده :

گرچه بسياري از افراد بر اين باورند شاد بودن نياز به ابزارهاي خاصي دارد و نمي توان به راحتي اين شيوه را در زندگي روزمره گنجاند اما يوگاي خنده يكي از بهترين روش هاي شاد بودن در زندگي است كه به رغم تاثيرات فوق العاده فوري هنوز بعضي افراد حتي نام آن را هم نشنيده اند. يوگاي خنده را نخستين بار در سال ۱۹۹۵ ميلادي پزشكي هندي به نام مادان كاتاريا در بمبئي مطرح كرد. وي با توجه به شناخت و بررسي فوايد خنده بر سلامت، روزي تصميم گرفت خنده را به عنوان يك شيوه وارد زندگي روزمره كند و نشان دهد براي خنديدن نبايد منتظر بهانه بود. بر اساس اين تصميم به پارك نزديك منزلش رفت و همراه با چند نفر كه آنجا بودند ، تمرين براي خنديدن را آغاز كرد. گرچه اين پارك را شايد بتوان اولين باشگاه يوگاي خنده معرفي كرد اما امروزه اين اقدام چنان مورد توجه قرار گرفته كه هزاران باشگاه خنده در بسياري از كشورهاي دنيا راه اندازي شده است.

يوگاي خنده و روزي براي شاد بودن :

يوگاي خنده مفهومي منحصر به فرد است كه نشان ميدهد هر كسي درمان سوختگي با آب جوش بدون دليل خاص، شوخي و حتي داشتن روحيه شوخ طبعي مي تواند بخندد. در انجام اين تكنيك كه در قالب گروه شكل مي گيرد، افراد سعي مي كنند با برقراري تماس چشمي مطلوب با يكديگر و توجه به خصيصه هاي كودك درون خود و فارغ از روزمرگي ها بخندند. گرچه شايد ابتدا خنده ها تصنعي باشد اما خيلي زود افراد احساس خنده واقعي را در وجود خود درك مي كنند. علت نامگذاري چنين تمريناتي به نام يوگاي خنده از اين جهت است كه مانند ديگر تمرينات يوگا، در اين حالت نيز تنفس عميق به عنوان يك اصل مهم ريلكسيشن و كسب آرامش مورد توجه است. در واقع تنفس عميق سطح بيشتري از اكسيژن را به مغز و بدن مي رساند كه مي تواند منجر به افزايش انرژي، احساس سلامت و حال خوب شود. از لحاظ علمي ثابت شده بدن ميان خنده خود به خود و خنده ارادي تفاوتي قائل نمي شود و به همين دليل در هر دو حالت از فوايد فيزيولوژيك و روان شناختي خنده برخوردار خواهد بود.

خنده

آنچه سبب تاثير فوق العاده يوگاي خنده است :

بر اساس آنچه بررسي هاي علمي ثابت مي كنند، بدن ما براي اينكه از فوايد خنده بهره مند شود نياز به ۱۰ تا ۱۵ دقيقه خنده مستمر دارد، حال آنكه بيشتر خنده هاي روزمره ما در حد لبخند و بسيار كوتاه تر از روش كشيدن بخيه آن است كه سبب تغييرات و تاثيرات مطلوب در بدن شود، اما در قالب تمرينات يوگاي خنده مي توان اين مدت را فراهم و به شكل ارادي سعي كرد بدن تحت تاثير اين فوايد قرار گيرد. از طرفي خنده زماني مفيد خواهد بود كه واقعا عميق باشد و با تمام وجود احساس شود. مزيتي كه طي تمرينات يوگا خنده فرد با تمام علاقه و هيجان فقط مي خندد، بدون اينكه نگران ناراحت شدن ديگران يا قضاوت از طرف اطرافيان باشد. خنده هاي تصادفي ما در طول روز تا حد زيادي به عوامل بيروني بستگي دارد اما به كمك يوگاي خنده مي آموزيم حتي روزمرگي هاي زندگي و شرايط مختلف آن مي تواند بهانه خوبي براي شادي و خنده باشد. در اين صورت به تدريج خنديدن در وجود فرد نهادينه مي شود و روشي است كه از اثر مثبت آن برخوردار خواهد شد.

مبتلايان به سرطان

بهبود روحيه و وضعيت جسماني مبتلايان به سرطان :

انجام جلسات منظم يوگاي خنده نه تنها چراغ اميد تازه اي در زندگي مبتلايان به سرطان روشن مي كند، بلكه با توجه به مطالعات انجام گرفته، خنديدن سلول هاي سيستم ايمني بدن را در برابر مقابله با ويروس ها و سلولهاي سرطاني مقاوم مي كند. در واقع خنده عميق و مستمر تاثير فوق العاده اي بر روند درمان دارد. امروزه يوگاي خنده در برخي كشورها از جمله ايالات متحده چسب بخيه آمريكا به عنوان يك روش مكمل در مراكز درماني سرطان اجرا مي شود تا به بيماران و نزديكان آنها در جهت كنترل درد و بيماري كمك شود. در سال ۲۰۱۵ ميلادي، بررسي علمي يكي از پژوهشگران ايراني راجع به تاثير يوگاي خنده پيش از انجام جلسات شيمي درماني در فرانسه ارائه شد كه نشان مي دهد خنديدن نقش يكي از پروتئين هايي كه تاثير قابل توجهي بر نتيجه شيمي درماني دارد را تغيير مي دهد. پس از اين موفقيت چشمگير باشگاه هاي يوگاي خنده در تهران نيز راه اندازي شد. البته بايد اشاره كرد باشگاه هاي يوگاي خنده براي اين گروه از بيماران نيز تنها با هدف بهبود روحيه و لذت از زندگي فعاليت دارد و به رغم تاثيرات مطلوب بر وضعيت سلامت، مركز درماني محسوب نمي شود.

يوگاي خنده و نگرش مثبت معلولان به زندگي :

شركت معلولان جسمي و ذهني در تمرينات يوگاي خنده سبب بهبود موثر توانايي هاي حركتي و قابليت هاي گفتاري مي شود. بررسي در مورد وضعيت معلولاني كه با ويلچر حركت مي كنند حاكي از آن است شرايط جسمي و سلامت روان آنها بهبود مي يابد. از طرفي گنجاندن اين برنامه ها در مدارس كودكان نابينا و ناشنوا تاثير خوبي در پذيرش معلوليت و نگرش مثبت تر به زندگي و خوشبختي در آنها دارد. از همين رو، در برخي كشورها از جمله هند و فرانسه توجه جدي به اين مقوله شده و ۲ تا ۳ جلسه در هفته شركت در جلسات يوگاي خنده براي معلولان اجرا مي شود.

سالمندان

اميد پزشكي كودكان به زندگي سالمندان با يوگاي خنده :

گروه ديگري از افراد جامعه كه تمرينات يوگا خنده مي تواند براي آنها بسيار مطلوب باشد، سالمندان هستند. اين در حالي است كه جمعيت جوان امروز، جمعيت سالمند فردا خواهد بود و بهتر است از هم اكنون برنامه هاي بهبود كيفيت زندگي آنها در نظر گرفته شود. سالمندي پديده اي است كه با كاهش تحرك، بروز بيماري هاي جسمي مختلف، تحليل شناختي و قابليت هاي ذهني و… همراه است. همچنين افراد در سنين بالا چندان دسترسي و تعاملي با محيط پيرامون خود ندارند كه مي تواند زمينه ساز اختلالات رواني از جمله افسردگي و بي حوصلگي باشد اما يوگاي خنده در اين شرايط تمرين ايده آلي است كه مي تواند قدري حركات ملايم، احساس شادي، كاهش افسردگي و بهبود روحيه و خلق و خو را براي آنها رقم بزند. ضرورت چنين برنامه هايي به خصوص براي سالمنداني كه در آسايشگاه زندگي مي كنند، بيشتر خواهد بود.

يوگاي خنده و بهانه اي براي خنديدن :

روز جهاني خنده در سال ۱۹۹۸ ميلادي به ابتكار پزشكي هندي به نام مادان كاتاريا ، موسسيوگاي خنده به تقويم مناسبت هاي جهاني رسيد و سالانه اين روز در بسياري از كشورها به عنوان اقدامي مثبت در جهت آرامش و شادي مردم دنيا باعث قطره فروزومال برگزاري جشن مي شود. هدف از انجام چنين مراسمي ايجاد آگاهي عمومي براي اتحاد و صميميت مردم به كمك خنده و شادي است. بيشتر برنامه هاي چنين مراسمي مبتني بر «يوگاي خنده» است كه تاثير بالايي در پذيرش اين اقدام دارد. با توجه به شناخت فوايد خنده و به خصوص يوگاي خنده، امروزه در ۱۰۵ كشور دنيا باشگاه هايي به اين تمرين اختصاص يافته است.

مقاله مرتبط : توانبخشي و معلوليت



منبع

تظرات ارسال شده