همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
چاي سفيد,اخبار پزشكي,خبرهاي پزشكي,مشاوره پزشكي
چاي

سفيد نوعي چاي است كه از جوانه‌ها و گلبرگ‌هاي تازه گياه چاي به دست مي‌آيد. براي جلوگيري از اكسايش، اين گلبرگ‌هاي تازه را در نور طبيعي آفتاب خشك كرده و سپس مراحل بعدي تهيه چاي را طي مي‌كنند.

به گزارش ميزان، چاي سفيد بخشي از گنجينه‌ي گياه چاي است كه از جوان‌ترين و ظريف‌ترين برگ‌هاي تازه‌ي دست چين شده‌ي چاي به دست ميآيد، نام چاي سفيد به اين دليل انتخاب شده كه برگ‌هاي چاي سفيد رنگ برفي و نقره‌اي دارند، چاي سفيد به دليل اينكه فرايند سخت و دشواري براي فرآوري دارد قيمت نسبتا بالاتري دارد، چاي سفيد در چين به طور عمده در استان فوجيان توليد ميشود.

 

چاي سفيد مانند ديگر انواع چاي يك نوع چاي است كه از گياه چاي به نام گياه كامليا سنسيس به دست مي‌آيد.

 

چاي سفيد سوزن نقره‌اي گران قيمت‌ترين چاي سفيد است. برگ‌هاي اين چاي شبيه به سوزن است و رنگ نقره‌اي دارد، بعد از دم شدن رنگ چاي به زرد و طلايي نزديك است. نام گذاري چاي سفيد ناشي از پرز‌هاي سفيد نقره‌اي جوانه‌هاي نشكفته گياه چاي است كه به آن ظاهري سفيد مي‌دهد، هر چند دم كرده آن به رنگ زرد كم رنگ است.

 

براي چيزي كه "چاي سفيد" ناميده مي‌شود، مدارك مختلفي وجود دارد. اساسا، چاي كه بعد از خشك شدن به هيچ وجه پردازش نشده، اغلب به نام چاي سفيد ناميده مي‌شود. نام "چاي سفيد" نيز به چاي داده شده است كه از جوانه‌هاي نابالغ يا جوان ساخته شده است، كه منجر به طعم ملايم سوپرازورب h چاي بعد از دم كردن مي‌شود.

 

گاهي نوعي از چاي سفيد به نام بلومينگ نيز معرفي ميشود كه در واقع چاي سفيد بلومينگ نوعي از تهيه‌ي چاي سفيد است كه با انواع ديگر چاي و گل‌هاي زيبا تركيب و فشرده شده، در تهيه‌ي چاي بلومينگ هم ميتوان چاي سفيد سوزن نقره‌اي و هم چاي سفيد پوني استفاده كرد.

 

پيشينه نوشيدن چاي سفيد

نوشيدن چاي سفيد در سال‌هاي اخير افزايش پيدا كرده، اين ميتواند به دليل اين باشد كه چاي سفيد اثر بخشي مثبتي بر سلامت و آرامش دارد، همان طور كه در بخش اول مقاله گفته شد چاي سفيد از همان گياه چاي است و چيزي كه باعث تفاوت چاي سفيد با چاي سبز، چاي سياه و چاي اولونگ ميشود در برداشت چاي سفيد و فرآيند تهيه كردن آن است، در واقع چاي سفيد را در زمان خيلي زودتر از ديگر انواع چاي برداشت ميكنند زماني كه هنوز پرز‌هاي سفيدي روي جوانه‌ها وجود دارد كه در مجموع آن را يكي از سالم‌ترين انواع چاي كرده است. در ادامه مقاله به خواص چاي سفيد ميپردازيم.

 

مقدار كافئين چاي سفيد

برخلاف باوري كه ميگويد چاي سفيد كافئين ندارد بايد بگوييم كه گاهي چاي سفيد ميزان كمتري كافئين نسبت به چاي سبز و چاي اولونگ دارد، اما براي مقايسه‌ي دقيق‌تر مقدار كافئين در چاي‌ها نسبت به هم بايد به محل توليد آن‌ها دقت كرد خيلي از افراد ميگويند، چون چاي سفيد كمترين اكسيداسيون را دارد پس كمترين كافئين را هم دارد، در صورتي كه نميتوانيم اين نتيجه را بگيريم نميتوان به طور كلي گفت كه همه‌ي چاي‌هاي سبز نسبت به همه‌ي انواع چاي‌هاي سياه يا سفيد كافئين كمتر يا بيشتري دارند. صرف نظر از چاي سفيد در بررسي انواع چاي‌هاي سياه و سبز اينكه لوهمن روشه محل توليد چاي كجا باشد روي مقدار كافئين چاي اثر دارد به طور كلي چاي سياه هند نسبت به چاي سياه چين مقدار كافئين بيشتري دارد؛ و در بين انواع چاي‌هاي سفيد چاي سفيد سوزن نقره‌اي كافئين بيشتري دارد، اما برخلاف تصور چاي سفيد بدون كافئين نيست.

 

درمان خشكي چشم و شب كوري

چاي سفيد سرشار از ويتامين A. است كه ميتواند به از بين بردن خشكي چشم كمك كند و باعث درمان شب كوري گردد.

 

ترميم DNA

براي فردي كه در معرض تابش اشعه راديو اكتيو قرارگرفته نوشيدن چاي سفيد تاثير اشعه را كم ميكند و به ترميم DNA كمك ميكند.

 

كاهش وزن و كاهش فشار خون

ساير خواص چاي سفيد مانند كمك به كاهش فشار خون و كاهش وزن به صورت سنتي بين مردم چين و همين طور چاي دوستان اروپايي مورد توجه قرار گرفته. در صورتي كه دچار فشار خون و يا اضافه وزن هستيد ميتوانيد با انتخاب چاي سفيد قدمي در جهت بهبود سلامت خود برداريد. در خصوص خاصيت كاهش وزن چاي سفيد كمتر اطلاع رساني شده، ولي اين چاي در كنار ديگر گياهان مناسب براي لاغري قرار ميگيرد.

 

خواص ضد سرطان چاي سفيد

مطالعات نشان داده كه چاي سفيد هم در درمان و هم در بهبود سرطان كمك ميكند، چاي سفيد با داشتن آنتي اكسيدان‌ها و فلاونوئيد‌ها در كند كردن سرعت رشد سلول‌هاي سرطاني كمك ميكند. چاي سفيد بيشتر از ديگر سرطان‌ها روي سرطان معده، روده بزرگ و پروستات موثر بوده است. به دليل اينكه ضد اكسيدان است ضد سرطان ميباشد، اين خاصيت چاي سفيد يكي از خاصيت‌هايي است كه در عصر حاضر بيشتر مورد توجه قرار گرفته است.هرچند براي تاييد مقدار اثر چاي سفيد بر سرطان سوپرازورب p بايد مطالعات بيشتري به عمل آيد.

 

حافظت از پوست

يكي از مزاياي شناخته شده‌ي چاي سفيد توانايي آن براي محافظت از پوست در مقابل آسيب‌هايي است كه راديكال‌هاي آزاد به آن وارد ميكنند. راديكال‌هاي آزادي كه به علت استرس و قرار گرفتن در مدت طولاني تحت اشعه آفتاب ايجاد شده اند توسط چاي سفيد ميتوانند كاهش پيدا كنند؛ و همينطور آنتي اكسيدان دارد كه باعث جلوگيري از چين و چروك پوست ميشود.

 

بسيار مفيد براي قلب

چاي سفيد بسيار براي قلب مفيد است در واقع ميتواند خون را رقيق كند و از افزايش كلسترول خون براي رسيدن به حد خطرناك جلوگيري كند، نوشيدن ۲ تا ۳ فنجان چاي سفيد در روز احتمال حمله قلبي را به مقدار قابل توجهي كاهش ميدهد.

 

ديابت

مطالعات بيشتري نياز است كه ثابت كند چاي سفيد به كاهش قند خون افراد ديابتي كمك ميكند با اينكه مشاهده‌هايي نشان داده اند چاي سفيد منجر به كاهش قند خون افراد ديابتي ميشود.

 

تقويت سيستم ايمني بدن

چاي سفيد حاوي مقدار زيادي catechin است كه يك ضد باكتري قوي است و بدن را در برابر بيماري‌هاي محيطي حفظ ميكند. چاي سفيد داراي خاصيت ضد التهابي است كه به كاهش درد در بدن كمك ميكند.

 

تقويت استخوان

مانند ديگر انواع چاي به تقويت استخوان كمك ميكند و براي مبارزه با بيماري‌هاي استخوان كه با افزايش سن ايجاد ميشوند مناسب است. خوب است بدانيم كه چاي سفيد كمك به مقاومت دندان و لثه نيز ميكند.

 

خواص ضد پيري

چاي سفيد خواص ضد پيري دارد! حضور راديكال‌هاي جراحي پوست آزاد به شدت به روند پيري زودرس منجر مي‌شود. چاي سفيد با داشتن املاح آنتي اكسيداني خطر ابتلا به پيري زودرس را كاهش مي‌دهد.

 

تفاوت چاي سبز و چاي سفيد چيست

چاي سفيد در حقيقت همان آنتي‌اكسيدان‌هاي چاي سبز را دارد و تنها تفاوتش در ميزان و اندازه اين آنتي‌اكسيدان‌ها و اثرگذاري آنهاست. به همين دليل اين چاي اثرگذاري بيشتري براي كنترل بيماري‌هاي قلبي-عروق و انواع سكته‌هاي قلبي و مغزي دارد و از طرفي مي‌تواند اثرگذاري بيشتري بر بدن داشته باشد. تفاوت ديگر چاي سبز و شيرين در ميزان كافئين موجود در اين دو نوع چاي است.

 

ميزان كافئين موجود در چاي سفيد بسيار كمتر از چاي سبز است و همين دليل است كه موجب مي‌شود چاي سبز در مقابل چاي سفيد گزينه بهتري براي كاهش وزن باشد. با وجود اين اگر بخواهيم مقايسه‌اي بين چاي سبز و چاي سفيد داشته باشيم به طور قطع چاي سفيد با طعم دلنشين و سبكي كه دارد ويژگي‌ها و خواص بيشتري در مقايسه با چاي سبز دارد و البته خيلي گران‌تر از چاي سبز در فروشگاه‌هاي عرضه محصولات و گياهان دارويي عرضه مي‌شود.

 

چگونه چاي سفيد دم كنيم؟

براي تهيه چاي سفيد نبايد به شيوه چاي معمولي يا ديگر دمنوش‌ها اقدام كنيد. تهيه اين چاي آداب ويژه‌اي دارد و بي‌دقتي در تهيه اين چاي سفيد تمام خواص آن را از بين مي‌برد و اثربخشي آن را كم مي‌كند. براي تهيه چاي سفيد به شيوه درمانگران طب سنتي ايران كافي است يك قاشق غذاخوري سرپر از چاي سفيد را با يك ليوان آب كه دماي آن از دماي آب جوش كمتر باشد به مدت ۱۰ دقيقه دم كنيد.

 

براي اين منظور بايد آب را جوش بياوريد و اجازه دهيد چند دقيقه بماند تا از دماي ۱۰۰ درجه پانسمان phmb كمتر شود. اين شيوه بهترين شيوه دم كردن و آماده كردن چاي سفيد است. اما ژاپني‌ها به شيوه ديگري چاي سفيد دم مي‌كنند. آن‌ها چاي سبز را درون قوري كه دماي آبش زير جوش است، مي‌ريزند و قوري را روي ميز مي‌گذارند و آن را با پارچه‌اي مي‌پوشانند. بعد از ۱۰ دقيقه چاي سفيد آن‌ها آماده است. چيني‌ها اين چاي را درون فلاكس دم مي‌كنند.

 

 



منبع

تظرات ارسال شده