همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

افسردگي پس از طلاق؛ نشانه‌ها و راهكارهاي مقابله با آن

افسردگي پس از طلاق يك افسردگي موقعيتي است كه اگر فرد بتواند با پذيرش احساسات، مديريت روابط خانوادگي و ... با آن روبرو شود، بعد از مدتي از آن عبور خواهد كرد.

افسردگي پس از طلاق
دكتر زخم| سرويس روانشناسي - طلاق يك نقطه عطف در زندگي است؛ اما وقتي يك روز بيدار مي‌شويد و كسي كه براي سال‌ها مهم‌ترين فرد زندگي‌تان بوده ديگر در كنارتان نيست و هرگز بازنمي‌گردد، اضطراب و افسردگي ممكن است اولين چيزي باشد كه حس مي‌كنيد. اين احساسات دلهره آور كنار آمدن با طلاق را سخت مي‌كند و به نظر مي‌رسد افسردگي در طول و بعد از طلاق وظيفه دارد شما را به سمت نااميدي‌اي ناتوان كننده بكشاند.
بيشتر افراد در حين طلاق و بعد از آن احساس افسردگي مي‌كنند و از اينكه چرا حالشان خوب نيست، احساس گناه مي‌كنند. آن‌ها بعد از چند ماه، با ترس از خود مي‌پرسند كه «آيا افسردگي پس از طلاق چقدر طول مي‌كشد؟»، «چه علائمي دارد؟» و «چگونه مي‌توان بر آن غلبه كرد؟»
در اين مطلب مي‌خوانيد:
  • نشانه‌هاي افسردگي پس از طلاق
  • افسردگي بعد از طلاق چه مدت طول مي‌كشد؟
  • راه‌هاي خلاصي از استرس و افسردگي بعد از طلاق

افسردگي پس از طلاق چه نشانه‌هايي دارد؟

طلاق يكي از دردناك‌ترين موقعيت‌هايي است كه هر كس مي‌تواند تجربه كند. اگر به تازگي از همسرتان جدا شده‌ايد و احساس اندوه و افسردگي مي‌كنيد، فقط به ياد داشته باشيد كه اين امر كاملا طبيعي است؛ به خصوص اگر بعد از يك ازدواج طولاني جدا شده باشيد.
افسردگي پس از طلاق
در مراحل اوليه طلاق، بسياري از افراد تمام وقت تلاش مي‌كنند تا بتوانند روي پاي خود ايستاده وريدي و به تنهايي زندگي كنند. در اين زمان ممكن است فكر كنيد هيچ كس شما را درك نمي‌كند و گرفتار احساس بي ارزشي، غم، اندوه و كمبود اميد شويد كه مي‌تواند نشانه‌اي باشد از اينكه با افسردگي پس از طلاق درگير شده‌ايد.
افسردگي و ناراحتي پس از طلاق زماني بيشتر مي‌شود كه احساس ناكافي بودن كرده و فكر كنيد دوست داشتني نيستيد. ممكن است خود را در پايان دنيا ببينيد و احساس كنيد كه ديگر هرگز نمي‌توانيد مانند گذشته شاد باشيد!

غم و اندوه در مقابل افسردگي

بسياري از افراد خيلي راحت از اصطلاح «افسرده» استفاده كرده و وقتي خيلي ناراحت و نااميد هستند مي‌گويند «من خيلي افسرده‌ام!» اين كه آيا شما از نظر باليني دچار افسردگي شده‌ايد يا تنها از پايان ازدواج خود بسيار ناراحت هستيد، چيزي است كه يك متخصص مي‌تواند آن را تشخيص دهد. پس به پزشك يا درمانگر مراجعه كنيد و صادقانه در مورد احساساتتان صحبت كنيد.
نوعي افسردگي به نام «افسردگي موقعيتي» وجود دارد. اين نوع افسردگي، اندوه عميقي است كه به دليل وضعيت خاصي مانند طلاق اتفاق مي‌افتد و اغلب با گذشت زمان و كنار آمدن با اتفاق رخ داده، بهبود مي‌يابد.
بيشتر بدانيد: تفاوت غم و اندوه با افسردگي چيست؟

احساسات همراه با افسردگي

اغلب در حين و بعد از طلاق، تقريباً همه چيز شما را غمگين مي‌كند. طلوع آفتاب زيبا، يك روز باراني، سيب، كتاب، زيارتگاه‌ها، مهماني‌هاي خانوادگي، زوج‌هايي كه دست در دست هم دارند، آهنگ‌ها و ...، همه مي‌توانند شما را افسرده كنند. مهم نيست كه چه كاري انجام مي‌دهيد، حس مي‌كنيد زندگي و خانواده شما هرگز مانند قبل نخواهد بود. طلاق باعث افسردگي، ويراني و احساس نااميدي مي‌شود كه هرگز قبلا تجربه نكرده‌ايد. همه نشانه‌هاي افسردگي را در مقاله «علائم افسردگي چيست؟ آيا انواع افسردگي را مي شناسيد؟» بخوانيد.
افسردگي پس از طلاق

با احساسات خود نجنگيد

هر احساسي به دليلي در ما ايجاد مي‌شود. تمام احساسات خود حتي آن‌هايي كه فكر مي‌كنيد بد هستند را پذيرفته و آن‌ها را كاملا حس كنيد. احساسات سعي مي‌كنند چيزي را به ما بگويند كه نياز است بدانيم. پماد آلفا براي سوختگي پاي نوزاد در احساسات خود غوطه ور نشويد، ولي از آن‌ها به عنوان نشانه‌هايي براي عمل كمك بگيريد.
مرز‌هاي اندوه طلاق خود را تعيين كنيد. يك تايمر تنظيم كنيد و به خودتان اجازه دهيد هر روز يكبار افسرده شويد. زاري كنيد، فرياد بزنيد يا فعاليت فيزيكي خاصي انجام دهيد. درد را احساس كنيد. سپس وقتي تايمر خاموش شد، دنده را عوض كنيد؛ دوش بگيريد يا كمد يا هر چيز ديگري را مرتب كنيد. سپس، اگر در آن روز دوباره افكار ناراحت كننده به سراغتان آمد، به آن‌ها بگوييد كه "برويد! " بگوييد كه فردا به آن‌ها زمان مي‌دهيد، اما الان وقت نداريد!

افسردگي بعد از طلاق چه مدت طول مي‌كشد؟

متخصصان بهداشت روان معتقدند اصولا هر ۵ تا ۷ سالي كه زندگي مشترك داشتيد، نياز به يك سال زمان دارد تا بتوانيد از افسردگي و اندوه بعد از طلاق خود رها شويد. اما اين شما هستيد كه مي‌توانيد به خودتان كمك كرده و خيلي زودتر به زندگي عادي خود بازگرديد.
طبيعي است كه بعد از طلاق احساس غم و اندوه كنيد. به نظر مي‌رسد هر دقيقه با چيز جديدي روبرو مي‌شويد كه ناراحتتان مي‌كند. اما ما بايد احساسات خود را كنترل كنيم. اين احساسات نامنظم و شديد، طبيعي هستند و در نهايت روزي به پايان مي‌رسند و در آن زمان قادر خواهيد بود به جلو حركت كنيد.

بيشتر بدانيد: چگونه كنترل احساسات خود را به دست بگيريم؟

افسردگي بعد از طلاق


چگونه از استرس و افسردگي پس از طلاق خلاص شويم؟

در شرايطي مانند طلاق كه زندگي را تغيير مي‌دهد، فرد آشفته و دچار استرس مي‌شود و در حالي كه به حمايت احتياج دارد، اما مردم دقيقا نمي‌دانند با يك فرد تازه طلاق گرفته چگونه برخورد كنند. حتي خانواده‌ها نيز در اين مواقع سردرگم هستند. در اينجا چند روش براي كمك به شما در رهايي از استرس و افسردگي ناشي از طلاق وجود دارد.

۱- پذيرش

اولين قدم براي‌ رهايي از اندوه و افسردگي بعد از طلاق اين است كه بپذيريد اين اتفاق افتاده است و مردم تقريبا به همان اندازه كه ممكن است عاشق شوند، مي‌توانند دست از عشق بكشند. دو نفر ممكن است در اوايل زندگي كاملا ژل هارتمن با هم سازگار باشند، اما با گذشت زمان نتوانند زندگي مشترك خوبي داشته باشند.
شما تنها نيستيد و افراد بسياري هستند كه پس از طلاق احساساتي مانند شما داشته، اما از پس آن برآمده‌اند.

۲- منزوي نشويد

فردي كه دچار افسردگي پس از طلاق است، ترجيح مي‌دهد روز‌ها در رختخواب مانده و سر خود را با پتو بپوشاند تا ديگران و شرايط موجود نتوانند به او آسيب بزنند؛ اما اين كار را نكنيد! دست خود را به سمت خانواده و دوستانتان دراز كنيد. سعي كنيد وقت زيادي را با دوستان و خانواده خود بگذرانيد. بهتر است به جاي اينكه نگران كسي باشيد كه ديگر در زندگي شما جايي ندارد، با افرادي كه هنوز در زندگي شما هستند، وقت بگذرانيد. در مورد احساسات خود با آن‌ها حرف بزنيد و از آن‌ها كمك بگيريد. كمك گرفتن از افراد قابل اعتماد براي غلبه بر انزوا، شما را قوي‌تر مي‌كند.
به آن‌ها صادقانه بگوييد كه چه نياز داريد؛ شايد يك دعوت ساده براي سينما يا يك مهماني كوچك براي شما بسيار مفيد باشد؛ اقداماتي ساده و مشخص.
اگرچه نهايتا مردم، حتي افرادي كه شما را دوست دارند، عمق افسردگي‌تان را درك نمي‌كنند و چيز‌هايي كه مي‌گويند اغلب بي فايده است. چيزهايي مثل:
  • يالا خودت رو جمع و جور كن!
  • بس كن ديگه، شش ماه گذشته!
  • او ارزش اينا رو نداره! بي خيالش شو!
  • توكلت به خدا همه چيز درست ميشه!
به مردم بگوييد كه چه كاري مي‌توانند براي شما انجام دهند تا به شما كمك كند احساس بهتري داشته باشيد. آن‌ها دوست دارند به شما كمك كنند، اما نمي‌دانند چگونه بايد اين كار را انجام دهند. درخواست كمك نه تنها نشانه ضعف نيست بلكه گامي است كه فقط انسان‌هاي قوي برمي‌دارند.
منزوي شدن پس از طلاق

۳- شما مهم هستيد

براي بهبودي خودتان تلاش كنيد. در حال حاضر بايد خودتان را در اولويت قرار دهيد.
  • با خودتان خوب رفتار كنيد.
  • زودتر از خواب بيدار شويد.
  • پياده روي كنيد.
  • شروع به ورزش كرده و يك رژيم غذايي سالم اتخاذ كنيد.
  • براي مشغول كردن ذهنتان يك سرگرمي جديد امتحان كنيد.
  • مثبت فكر كنيد.
  • از پانسمان زخم بستر آنچه باعث آزارتان مي‌شود دوري كنيد.
اكنون هدف شما در زندگي بايد خوشبختي خودتان باشد.
بيشتر بدانيد: چگونه افكار منفي را از خود دور كنيم؟

۴- هيچ چيز كامل نيست

واقع بين باشيد و از كمال‌گرايي دوري كنيد. به ياد داشته باشيد كه قرار نيست به سرعت حالتان خوب شود. همه چيز زمان مي‌برد، اما نهايتا همه چيز بهتر خواهد شد. براي تحقق اهداف خود قدم‌هاي كوچك برداريد و اهدافي را در نظر بگيريد كه دست يافتني‌تر به نظر مي‌رسند.

۵- مراقبه

به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقيقه در روز مراقبه كنيد.
  • در موقعيتي كاملا راحت با پشت خود دراز بكشيد يا بنشينيد.
  • چشمانتان را ببنديد.
  • روي تنفس خود تمركز كنيد.
ذهن هنگامي كه در آرامش باشد بسيار كارآمدتر است.

۶- با يك درمانگر صحبت كنيد

اگر افسردگي پس از طلاق طولاني شود ممكن است به يك افسردگي جدي‌تر تبديل شود. حتي ممكن است نياز باشد كه از دارو‌هاي ضد افسردگي استفاده كنيد. يك درمانگر مي‌تواند به شما براي رفع مشكلاتتان كمك كند. اگر به درمان‌هاي سنتي افسردگي علاقه و اعتماد نداريد، گزينه‌هاي مدرن‌تر مثل موسيقي درماني و هنر درماني را امتحان كنيد.
مراجعه به درمانگر


۷- به ديگران كمك كنيد

كمك به كساني كه مشكلاتي مشابه شما دارند، باعث مي‌شود بتوانيد مشكلات خودتان را از منظر ديگري ببينيد. درگير شدن با كار‌هاي عام المنفعه و خدمات اجتماعي كه باعث خوشحالي ديگران مي‌شود، شما را نيز خوشحال خواهد كرد.


سخن آخر

زندگي مانند يك ترن هوايي است. فراز‌ها لذت بخش و فرود‌ها ترسناك هستند، اما اگر فرودي نباشد فرازي هم نخواهد بود. پس نبايد نااميد شويد. زندگي شما با ارزش است و افراد زيادي شما را دوست دارند. افرادي كه به شما اهميت مي‌دهند و هميشه دوست دارند در كنار شما باشند.
شايد اكنون متوجه نباشيد كه زندگي شما چقدر مهم است، اما با گذشت زمان، خواهيد فهميد كه چقدر بر روي ديگران تاثير مي‌گذاريد. با افزايش حمايت‌هاي اجتماعي، تغيير فكر خود، افزايش سلامت جسمي و روحي، پماد زخم بالا بردن اعتماد به نفس و خلق عادات جديد در زندگي مي‌توانيد افسردگي خود را كنترل كرده و در مسير بهبودي قرار بگيريد.
برگرفته از: rtor ، midlifedivorcerecovery

تظرات ارسال شده