همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
 بيماري‌هايي كه در فصل سرما تشديد مي شوند

و آنفلوانزا در هواي سرد پديدار و يا تشديد مي‌شوند. در اين مطلب به معرفي اين بيماري‌ها و نحوه مواجهه با آن‌ها مي‌پردازيم.

به گزارش : با آمدن فصل زمستان بهتر است شرايط زندگي و مراقبت‌هاي سلامتي خود را متناسب با اين فصل به‌روزرساني كنيم تا به بهترين شكل ممكن بتوانيم از اين فصل زيباي سال استفاده كنيم و احتمال درگير شدن با مشكلات مرتبط با سلامتي را كاهش دهيم. در ادامه اين مطلب به معرفي ۱۰ بيماري و مشكل رايج در فصل زمستان مي‌پردازيم.

سرماخوردگي

سرماخوردگي يكي از شايع‌ترين بيماري‌هاي فصل زمستان است كه مي‌توان با شستن دست‌ها به‌طور منظم از آن پيشگيري كرد. درواقع اين كار باعث از بين رفتن ميكروب‌ها و ويروس‌هايي مي‌شود كه ممكن است از طريق لمس موارد آلوده مثل كليد لامپ‌ها و يا دستگيره درها به ما منتقل شده باشند.

نكته مهم ديگر اين‌كه بايد خانه و لوازم موجود در خانه اعم از ليوان‌ها، فنجان‌ها، حوله‌ها و ساير موارد را تميز و پاكيزه نگه‌داريم به‌خصوص زماني كه فردي در خانه دچار سرماخوردگي شده باشد. همچنين سعي كنيد از دستمال‌هاي يك‌بارمصرف استفاده كنيد تا از آلوده شدن دوباره دست‌هاي خود به‌وسيله دستمال آلوده خودداري كنيد.

گلودرد

گلودرد يكي از مشكلات بي براون رايج در زمستان است كه معمولاً از عفونت‌هاي ويروسي ناشي مي‌شود. شواهد و مداركي وجود دارد كه نشان مي‌دهد تغييرات دمايي مي‌تواند بر گلو و حس آن تأثيرگذار باشد. اين تغييرات مي‌تواند شامل بيرون رفتن از يك اتاق گرم و قرار گرفتن در هواي سرد بيرون باشد.

يكي از روش‌هاي مؤثر و سريع براي درمان گلودرد، قرقره كردن آب گرم و نمك است. براي اين كار مي‌توان يك قاشق چاي‌خوري نمك را در آب گرم (مخلوطي از آب جوش و آب معمولي) حل و قرقره كرد. گفتني است اين كار باعث درمان عفونت نخواهد شد اما به علت خواص ضدالتهابي، مي‌تواند منجر به التيام درد و علائم گلودرد شود.

آسم

هواي سرد يكي از عوامل اصلي بروز و تشديد علائم آسم از قبيل تنفس همراه با خس‌خس و تنگي نفس است. افرادي كه مبتلا به آسم هستند بايد در زمستان مراقبت بيشتري از خود داشته باشند. بنابراين اگر دچار آسم هستيد سعي كنيد در روزهاي خيلي سرد و طوفاني در منزل بمانيد و بيرون نرويد. اگر هم مجبور به بيرون رفتن بوديد، دهان و بيني خود را كاملاً توسط شال بپوشانيد.

در زمستان نسبت به مصرف منظم داروهاي خود هوشياري و اهميت بيشتري به خرج دهيد و سعي كنيد هميشه اسپري‌هاي استنشاقي در دسترس داشته باشيد.

نوروويروس

نوروويروس كه بعضاً با نام ويروس استفراغ زمستان هم شناخته مي‌شود، يك ويروس به‌شدت عفوني مربوط به معده است. البته اين ويروس در تمام مدت سال مي‌تواند وجود داشته باشد اما در فصل زمستان و در مكان‌هايي مثل هتل‌ها، اسپري پرونتوسان بيمارستان‌ها، مدارس و خانه‌هاي سالمندان بسيار رايج‌تر است. بيماري نوروويروس بسيار ناخوشايند است اما معمولاً باگذشت چند روز بهبود مي‌يابد.

به ياد داشته باشيد كه وقتي دچار بيماري همراه با اسهال و استفراغ هستيد، حتماً مايعات فراواني بنوشيد و از دهيدراته شدن بدن خود جلوگيري كنيد.

درد مفاصل

بسياري از افرادي كه دچار آرتروز هستند، در فصل زمستان با سختي و درد بيشتر مفاصل مواجه مي‌شوند. البته كه دليل اصلي اين اتفاق هنوز مشخص نيست و هيچ شواهدي مبني بر اينكه تغييرات دمايي مي‌تواند منجر به آسيب به مفاصل شود وجود ندارد اما به‌هرحال اين اتفاقي است كه در زمستان رخ مي‌دهد.

گفتني است برخي افراد در زمستان دچار افسردگي مي‌شوند كه شايد همين موضوع باعث افزايش اثر درد و حس ناخوشي شود چراكه در حين افسردگي، همه‌چيز بدتر احساس مي‌شود و شرايط سلامتي و درد هم از اين قاعده مستثنا نيست. ورزش و فعاليت بدني روزانه مي‌تواند شرايط روحي و جسمي انسان را بهبود بخشد. همچنين شنا كردن يكي از ورزش‌هاي مناسب براي بهبود اوضاع مفاصل و عضلات است.

تب‌خال

بسياري بر اين باورند كه تبخال ناشي از استرس و يا برخي شرايط ديگر است. همان‌طور كه مي‌دانيد درماني براي تبخال نيز وجود ندارد اما مي‌توان با مراقبت كردن از خود در طول زمستان، احتمال بروز آن را كاهش داد. بنابراين سعي كنيد هر روز كارهايي انجام دهيد كه باعث كاهش استرس شما مي‌شود. محلول پرونتوسان دوش آب گرم، قدم زدن در پارك و تماشاي فيلم مورد علاقه مي‌تواند در كاهش استرس مؤثر باشد.

حمله قلبي

شايد جالب باشد كه بدانيد حمله قلبي در زمستان بسيار رايج‌تر است. شايد اين اتفاق به اين دليل باشد كه در هواي سرد، فشارخون افزايش مي‌يابد و فشار بيشتري روي قلب وارد مي‌كند. همچنين قلب بايد سخت‌تر كار كند تا بتواند در هواي سرد، دماي بدن را حفظ كند.

بنابراين بايد سعي كنيد دماي بدن خود را در خانه و محل كار حفظ كنيد. دماي اتاق محل استقرار خود را بالاي ۱۸ درجه سلسيوس نگه‌ داريد. همچنين مي‌توانيد از كيسه آب گرم و يا ساير روش‌ها نيز در تختخواب براي گرم نگه‌داشتن بدن خود استفاده كنيد. هنگام بيرون رفتن خود را به‌خوبي بپوشانيد و از كلاه، شال و دستكش استفاده كنيد.

سردي دست‌ها و پاها

سندروم رينود يكي از شرايط رايج در زمستان است كه باعث تغيير رنگ انگشت‌هاي دست‌وپا و احساس درد در هواي سرد مي‌شود. در اين شرايط ممكن است انگشت‌ها سفيد، سپس آبي و سپس قرمز شوند و درد، سوزش و يا خارش به همراه داشته باشند. درواقع در اين شرايط، رگ‌هاي كوچك دست‌ها و پاها دچار اسپاسم مي‌شوند و موقتاً با كاهش جريان خون به دست‌وپاها مواجه مي‌شويم.

در برخي موارد، مي‌توان از دارو جهت درمان و بهبود شرايط سندروم رينود و همچنين سردي دست‌وپا استفاده كرد اما بسياري از مردم در طول زندگي خود سعي مي‌كنند بدون مصرف دارو با اين موضوع كنار آيند.

براي مشكل عروقي بهبود اين شرايط بهتر است از مصرف سيگار و كافئين اجتناب كنيد چراكه هردوي اين موارد مي‌توانند علائم شما را تشديد كنند، همچنين سعي كنيد هميشه دستكش، جوراب و كفش‌هاي گرم بپوشيد و دست‌وپاهاي خود را گرم نگه‌ داريد.

پوست خشك

پوست خشك هم يكي از ديگر مشكلات رايج است كه با سرد شدن هوا و كاهش رطوبت محيط تشديد مي‌شود. مرطوب كردن پوست در فصل زمستان امري ضروري است. برخلاف باور عمومي، لوسيون‌هاي مرطوب‌كننده و كرم‌ها، توسط پوست جذب نمي‌شوند. در واقع اين مواد مثل يك پوشش براي جلوگيري و توقف از بين رفتن و تبخير شدن رطوبت طبيعي پوست عمل مي‌كنند.

لازم به ذكر است بهترين زمان استفاده از مرطوب كننده‌ها (كرم‌ها و لوسيون‌ها) بعد از حمام (زماني كه پوست بدن مرطوب است و رطوبت خود را هنوز از دست نداده) و همچنين استفاده قبل از خواب است. سعي كنيد به‌جاي حمام با آب داغ، با آب گرم حمام كنيد چراكه آب داغ باعث خشك‌تر شدن و خارش پوست مي‌شود.

آنفلوانزا

آنفلوانزا مي‌تواند يك عامل كشنده براي افراد آسيب‌پذير باشد. بنابراين افرادي از قبيل افراد بالاي ۶۵ سال، زنان باردار و افرادي كه داراي بيماري‌هاي طولاني‌مدت مثل ديابت، بيماري كليوي و بيماري مزمن انسدادي ريه هستند، در ريسك قرار دارند.

بهترين راه براي پيشگيري از ابتلا به آنفلوانزا، استفاده از واكسن‌هاي تزريقي يا استنشاقي آنفلوانزا است. درواقع واكسن آنفلوانزا مي‌تواند به‌خوبي از انسان ژل پرونتوسان در برابر بيماري آنفلوانزا براي مدت يك سال محافظت كند.

همچنين افراد بالاي ۶۵ سال و افراد مبتلا به بيماري‌هاي طولاني‌مدت جزو افراد واجد شرايط براي زدن واكسن پنوموكوكال نيز هستند. اين واكسن از انسان در برابر پنومونيا (سينه‌پهلو يا همان ذات‌الريه) محافظت مي‌كند.

منبع: تبيان



منبع

تظرات ارسال شده