همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
چگونه مي توانيم كودكمان را شجاع تربيت كنيم؟

نوعي ستون فقرات به حساب مي آيد كه بدون آن افراد موقعيت هاي زيادي را در اجتماع از دست خواهند داد .

به گزارش : افراد شجاع اعتماد به نفس بالايي دارند و از اينكه واقعيت را به زبان بياورند واهمه اي ندارند. از انجايي كه شخصيت و شجاعت افراد از همان دوران كودكي شكل مي گيريد اين مسئله كه چگونه مي توانيم كودكمان را شجاع تربيت كنيم از اهميت زيادي برخوردار است ما در اين مقاله به راه هاي اساسي براي تربيت فرزند شجاع و جسور مي پردازيم .

كودك،شجاعت،ترس، تشويق كردن، حرف گوش كن، اعتماد به نفس، ريسك، خانواده ايراني، تربيت كودك با كودك همراه باشيد

مجبور كردن كودك به روبرو شدن با عامل ترس آور به نتيجه خوبي نمي‌انجامد. مطمئناً شما هم نمي‌خواهيد او را مجبور به اين كار كنيد بلكه مي‌خواهيد ژل زخم پرونتوسان شرايطي فراهم كنيد كه كودك احساس كند كه مي‌تواند بر موقعيت ترسناك تسلط داشته باشد. بهترين راه براي رسيدن به اين هدف اين است كه با كودك همراه شويد.

همراه شدن يعني: ۱. از كودك سوال كنيد كه آيا مي‌خواهد چيزي را امتحان كند كه كمي او را مي‌ترساند و ۲. به او اطمينان دهيد كه در تمام مدتِ مواجهه با عامل ترس آور در كنار او خواهيد ماند.

كودك را تشويق كنيد شجاع باشد

از تشويق غفلت نكنيد. به كودك بگوييد كه مي‌تواند شجاع باشد چرا كه او چيزي از شخصيت‌هاي شجاعي كه مي‌شناسد كم ندارد. براي او از شخصيت‌هاي شجاع مورد علاقه‌اش مانند شخصيت‌هاي كتابها، كارتونها و فيلم ها به عنوان نمونه‌هاي شجاعت مثال بزنيد (البته شخصيتهايي كه با فرهنگ و سبك زندگي ما همخوان باشند)، اين به معناي مقايسه كردن نيست. شما فقط به كودك مي‌گوييد كه قهرمان‌ها شجاعند چون با ترسهايشان روبرو مي‌شوند و او هم مي‌تواند يك قهرمان باشد. البته نبايد طوري رفتار كنيد چشم درد كه كودك احساس كند مي‌خواهيد او را تحت فشار بگذاريد. اگر اين كار با ظرافت انجام شود كودك از آن استقبال مي‌كند. همچنين در طي مدتي كه كودك با ترس خود روبرو مي‌شود عباراتي مانند "همينه"، "تو خيلي شجاعي"، "مي‌دونستم كه از پَسِش برمي‌آي"، "من به اين همه شجاعت تو افتخار مي‌كنم" را به او بگوييد. مي‌توانيد از ساير پاداشها نيز استفاده كنيد.

خوب گوش كنيد

اگر كودكتان نياز به حرف زدن دارد، بايستيد و به چيزي كه براي گفتن دارد خوب گوش دهيد. او نياز دارد احساس كند كه افكارش، احساساتش، خواسته‌ها و نظراتش مهم هستند. به او كمك كنيد با نام گذاشتن روي احساساتش با آنها راحت كنار بيايد.

بگوييد «مي‌فهمم كه ناراحتي چون نمي‌تواني به آن مهماني بروي.»با پذيرفتن احساساتش بدون قضاوت درباره آنها، به احساسات او اعتبار مي‌بخشيد و نشان مي‌دهيد كه براي چيزي كه مي‌خواهد بگويد ارزش قايليد. اگر عواطف خودتان را با او سهيم كنيد مثلا اگر بگوييد:«من نگران مامان بزرگم. ژل ايكس خيلي مريضه»، او هم در بيان احساسات خودش اعتماد به نفس پيدا مي‌كند.

بخش مهمي از شكل‌گيري اعتمادبه‌نفس كودك به انتخاب‌هاي مستقل او بستگي دارد. حتي اگر انتخاب‌هاي درست و بجايي نباشد. مطمئن باشيد پس از چند بار، انتخاب‌هاي درستي خواهد داشت چون به خودش اعتماد دارد.

بگذاريد ريسك كند

به فرزندتان بياموزيد حتي اگر نتيجه نهايي آنچه انتظارش را داشته، نباشد، اينكه راه مورد علاقه خود را انتخاب و براي انجام آن تلاش كند، ارزشمند است و بخش زيادي از كار را پيموده است اما اين تفكر مخصوص افرادي است كه اعتمادبه‌نفس دارند و از به نتيجه نرسيدن نمي‌ترسند. فرزندتان را ترغيب كنيد در فعاليت‌هاي گروهي در مدرسه‌ مانند عضويت در تيم‌هاي ورزشي، گروه‌هاي موسيقي يا حتي گروه‌هاي علمي شركت كند. با اين كار او فرصت نشان دادن توانايي‌هايش را به دست مي‌آورد و حتي ممكن است در اين گروه‌ها به عنوان سرگروه نقش‌هايي را برعهده بگيرد كه در تقويت اعتمادبه‌نفس بي براوون او نقش زيادي خواهد داشت.

اقدام ديگري كه مي‌توانيد انجام دهيد، برنامه‌ريزي براي گردش‌هاي كوتاه اما هيجان‌انگيز خانوادگي است؛ دوچرخه‌اي كرايه و مسيري را از قبل انتخاب كنيد و به فرزندتان بگوييد يك گردش غيرمنتظره داريد. مسير حركت را به او نگوييد.بگذاريد در عمل انجام شده قرار بگيرد، ترس را بيازمايد و اعتماد به‌ نفسش افزايش پيدا كند

كمك كنيد كودك با ترس هايش مواجه شود

بايد به كودك كمك كرد با ترس هاي خود مواجه شود و از آنها نگريزد.اجازه دهيد كودك در رابطه با ترس ها و علت انها با شما صحبت كند، هيچ گاه فرزندتان را به دليل ترسي كه دارد مسخره نكنيد حتي اگر علت آن از نظر شما مضحك است. اجازه دهيد كودك نگاه واقع بينانه به موضوع ترس پيدا كند و سپس به دنبال راهي براي مقابله با آن باشد. براي مثال اگر فرزندنتان به دليل تاريكي از داخل كمد اتاقش مي ترسد كمد را خالي كنيد و اجازه دهيد وسايل آن را دوباره خود او داخل آن قرار دهد .

الگو باشيد

اگر مي اسپري linovera خواهيد شجاعت در فرزندنتان شكل بگيرد، بهترين و موثرترين راه اين است كه خود شما نيز شجاع باشيد. بهترين روش اموزش، آموزش عملي است. كودكان رفتار والدين خود را نوعي ارزش مي دانند و تلاش مي كنند از ان تقليد كنند.پس از اين به بعد به اعمال خود بيشتر توجه داشته باشيد .

منبع: تبيان



منبع

تظرات ارسال شده