همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
شستن صورت با ليف ممنوع

به همه افرادي كه به سلامت و زيبايي پوستشان اهميت مي‌دهند، هشدار داده كه هرگز اين تركيبات يا اشياء را روي پوست صورت خود نزنند.

به گزارش : همه ما در طول روز، تركيبات مختلفي را به پوست صورت خود مي‌زنيم؛ از انواع كرم‌هاي آرايشي و بهداشتي گرفته تا محصولات پاك‌كننده و ترميمي! گاهي تركيبات يا اشيايي كه ما روي پوست خود ماساژ مي‌دهيم، مي‌توانند مشكلاتي براي پوستمان ايجاد كنند يا باعث بروز التهاب و آسيب‌هاي پوستي شوند. از اين رو، به تازگي انجمن متخصصان پوست آمريكا، فهرستي از تركيبات و اشياي مضر براي پوست صورت را اعلام كرده و به همه افرادي كه به سلامت و زيبايي پوستشان اهميت مي‌دهند، هشدار داده كه هرگز اين تركيبات يا اشياء را روي پوست صورت خود نزنند. در ادامه اين مطلب، بيشتر با اين موارد آسيب‌رسان و دليل منع مصرف آن‌ها آشنا مي‌شويد.

۱- برس لايه‌برداري

اگر جزو آن گروه از افرادي هستيد كه پوست صورتتان مدام پوسته مي‌شود يا لك‌هاي سطحي داريد، حتماً استفاده از برس‌هاي لايه‌بردار را تجربه كرده‌ايد. اين برس‌ها كه برقي يا شارژي هستند، با گردش دوراني روي پوست، باعث لايه‌برداري خفيف تا شديد (با توجه به درجه و قدرتشان) مي‌شوند و احساس رضايت ظاهري بيشتري به شما مي‌دهند. بهتر است بدانيد استفاده از اين برس‌ها اسميت اند نفيو نه تنها مي‌تواند باعث التهاب‌هاي پوستي موقت بشود، بلكه به مرور زمان باعث آسيب‌هاي پوستي و به جا ماندن جوشگاه ناشي از اين آسيب‌ها خواهد شد. استفاده دوره‌اي از برس‌هاي اسكراب (آن هم انواع مويي و نرم آن‌ها)، تنها براي نواحي خاصي از پوست مانند ساق پا و به منظور بيرون آوردن موهاي زيرپوستي بدون اشكال خواهد بود.

چاره چيست؟

هفته‌اي يك مرتبه حدود يك قاشق چاي‌خوري عسل را با يك قاشق غذاخوري شكر دانه‌درشت مخلوط كنيد، به طوري كه شكرها داخل عسل حل نشوند. بعد از استحمام و در حالي كه داخل حمام هنوز بخار داشت، پوست صورت خود را با اين تركيب لايه‌بردار و طبيعي ماساژ دهيد تا پوسته‌ها و لك‌هاي سطحي از بين بروند.

۲- عطر

برخي از ما عادت داريم براي ماندگاري و پخش بيشتر بوي عطرهاي خود، آن‌ها را روي پوست صورتمان اسپري كنيم. اين در حالي است كه انواع عطر حاوي تركيبات شيميايي و آروماتيك فراواني هستند و مي‌توانند به سادگي باعث تحريك پوست صورت، قرمزي، خشكي، خارش و حتي در مواردي، ايجاد حساسيت‌هاي پوستي به شكل بروز كهير شوند.

چاره چيست؟

براي ماندگاري و پخش بوي بيشتر عطرها، آن‌ها را روي قسمت‌هاي نبض‌دار بدن مانند داخل مچ، پشت گوش و كنار گردن، اسپري كنيد. اگر حساسيت پوستي داريد، مي‌توانيد عطر را فقط روي لباس خود اسپري كنيد. اسپري كردن عطرها روي موها هم چندان توصيه نمي‌شود.

۳- ليف

بسياري از ما، مخصوصاً قديمي‌ترها، فكر مي‌كنيم اگر ليف يا پارچه‌هاي گاز عسل زبر و نرم مختلف را در حمام روي پوست صورتمان نكشيم، به طور حتم پوست تميز و شادابي نخواهيم داشت. اين در حالي است كه استفاده از ليف بدن براي صورت، به چند دليل ممنوع است؛ اول اينكه پوست صورت نسبت به پوست نواحي ديگر بدن، نازك‌تر، حساس‌تر و گاهي خشك‌تر است. بنابراين ساييدن آن با ليف و كيسه مي‌تواند باعث از بين رفتن چربي طبيعي و لايه‌هاي سطحي پوست صورت شود. اين مسئله با خشكي و التهاب پوست رابطه مستقيمي دارد. علاوه بر اينكه نازك‌تر كردن پوست صورت به دليل استفاده مداوم از ليف، مي‌تواند احتمال بروز لكه‌هاي پوستي در اثر تماس با نور آفتاب را افزايش دهد. نكته دوم اين است كه ليف مي‌تواند باكتري‌هاي سطح بدن را به پوست حساس و ظريف صورت منتقل كند و احتمال التهاب و آكنه‌هاي پوستي را افزايش دهد.

چاره چيست؟

به جاي شستن پوست صورت يا ليف، هفته‌اي يك مرتبه بعد از اتمام استحمام و زماني كه حمام بخار كافي داشت، حدود ۱ تا ۲ دقيقه پوست صورت را با يك ژل ملايم اسكراب، ماساژ بدهيد. روزهاي ديگر هفته هم كافي است كه در پايان استحمام، پوست صورت را تنها با يك پَن آنتي‌باكتريال (پن نوعي شوينده غيرصابوني است) بشوييد و نيازي به ساييدن آن با ليف وجود ندارد!

۴- اسكراب‌هاي حاوي پوست مغزها

استفاده از محصولات لايه‌برداري كه به صورت ژل يا صابون اسكراب در بازار موجود هستند، طرفداران خاص خود را دارند. متخصصان پوست به شدت بر استفاده نكردن از اسكراب‌هاي خشن تأكيد دارند. زيرا مؤثرند و براي لايه‌برداري اسپري اوپسايت پوست حاوي تركيبات زبري مانند پوسته سخت مغزها (پوست فندق، گردو يا بادام) هستند و به مصرف‌كنندگان اطمينان مي‌دهند كه ماساژ دادن اين مواد روي پوست صورت، باعث نرمي و شادابي پوستشان خواهد شد. اين در حالي است كه اسكراب‌هاي خشن مي‌توانند به سادگي باعث ايجاد زخم و جوشگاه‌هاي پوستي شوند، لك‌هاي پوستي به جا بگذارند يا حتي در مواردي، منجر به پاره شدن مويرگ‌ها و خونريزي‌هاي زيرپوستي بشوند.

چاره چيست؟

فقط يك يا نهايت دو بار در هفته از ژل‌هاي اسكراب ملايم كه حاوي دانه‌هاي آبرسان به پوست هستند، استفاده كنيد. اسكراب‌هاي آبرسان، احتمال خشك شدن و آسيب ديدن پوست صورت را كم مي‌كنند. ژل‌هاي اسكراب را شب‌ها مصرف كنيد كه پوست شما تا صبح فرصت ترميم مناسبي داشته باشد. بهتر است بعد از مصرف اين محصولات و خشك كردن صورت، پوستتان را با كمي كرم مرطوب‌كننده ماساژ بدهيد.

۵- پرايمرهاي آرايشي

اين روزها استفاده از انواع پرايمرهاي آرايشي براي ماندگاري بيشتر آرايش روي پوست صورت، رواج زيادي پيدا كرده است. پرايمرها، محصولاتي مايع هستند كه به عنوان پايه آرايش روي پوست صورت زده مي‌شوند و با بستن تمامي منافذ و يك‌دست كردن پوست، هم كار آرايش را ساده‌تر مي‌كنند و هم آرايش را براي مدت طولاني‌تري با همان كيفيت اوليه روي پوستتان نگه مي‌دارند. اين در حالي است كه متخصصان پوست آمريكايي تأكيد مي‌كنند كه يكي از آرزوهاي آن‌ها، توقف استفاده از پرايمرهاي آرايشي براي آرايش‌هاي پيچش بيضه روزانه است. اين متخصصان معتقدند پرايمرها با بستن كامل روزنه‌هاي پوستي، كار اكسيژن‌رساني به پوست را مختل مي‌كنند و در نتيجه، احتمال بروز انواع جوش‌هاي سرسياه، سرسفيد و لك‌هاي پوستي را فراهم مي‌آورند. از طرف ديگر، افراد مبتلا به آكنه با حبس كردن باكتري‌هاي مولد آكنه توسط پرايمرهاي آرايشي، ممكن است باعث تشديد آكنه‌ها و كند شدن روند درمان آن‌ها شوند.

چاره چيست؟

استفاده از پرايمرهاي آرايشي به صورت روزانه را فراموش كنيد و اين محصول را فقط براي شركت در مراسم خاصي مانند عروسي‌ها در نظر بگيريد. به جاي استفاده از پرايمر آرايشي، هر شب با استفاده از ماسك ميوه‌هاي طبيعي، عسل يا سفيده تخم‌مرغ، به طور طبيعي به رفع مشكلات پوستي خود اقدام كنيد تا نياز به مصرف اين محصول پرخطر آرايشي براي شما ايجاد نشود. اگر قصد استفاده بسيار محدود از پرايمر را داشتيد، محصولاتي كه تركيبات dimethicone, phenyl, trimethicone cyclopentasiloxane cyclopentasiloxane, ندارند را انتخاب كنيد.

۶- موم داغ

اگر از روش وكس كردن براي از بين بردن موهاي اضافي صورت خود استفاده مي‌كنيد، بهتر است بدانيد زدن موم داغ روي پوست و كندن آن براي درآمدن ريشه موها، مي‌تواند عوارض كوتاه‌مدتي مانند ايجاد تاول، سوختگي يا زخم‌هاي پوستي و عوارض بلندمدتي مانند به جا ماندن جوشگاه زخم و سوختگي يا شل شدن پوست صورت را به دنبال داشته باشد.

چاره چيست؟

بهترين روش براي از بين بردن موهاي زائد صورت، اصلاح آن‌ها با استفاده از كرم‌هاي موبر است. پانسمان لوهمن روشه قبل از مصرف كرم موبر، آن را روي بخش كوچكي از قسمت داخلي بازو امتحان كنيد تا مطمئن شويد به تركيبات موجود در آن حساسيت نداريد. بهتر است اصلاح را هم پس از استحمام كه پوستتان به اندازه كافي انعطاف‌پذير است انجام دهيد تا دچار خارش و سوزش پوستي نشويد.

منبع: هفته نامه سلامت



منبع

تظرات ارسال شده