همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
افزايش سرطان‌هاي روده و معده با مصرف اين خوراكي

در سال‌هاي اخير به علت استفاده بي رويه از غذاهاي آماده و كنسرو شده به ويژه مواد غذايي كه به روش غيراستاندارد تهيه مي‌شوند، در ايران و ساير كشورهاي جهان به شدت افزايش يافته است.

به گزارش فست فود يا غذاي فوري و سريع عنواني است براي غذاهايي كه به سرعت طبخ و آماده مي‌شوند. آنها غذاهاي آماده اي هستند كه معمولاً بدون چنگال، قاشق و بشقاب و عمدتا به شكل ساندويچي سرو مي شوند و غذاي انگشتي به حساب مي آيند. اين نوع غذاها هرچند ظاهر و طعم جذاب دارند، اما عادات غذايي نادرستي همچون پرخوري، كم تحركي و سريع غذا خوردن را ايجاد مي كنند.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، سرطان معده با ۱۳.۷۰ و سرطان روده بزرگ با ۱۳.۳۱ در هر ۱۰۰ هزار نفر از شايعترين سرطان ها در كشور ما به شمار مي آيند و عادات بدغذايي بيشترين نقش را در بروز اين بيماري ها دارند.

همبرگر، انواع ساندويچ هاي سوسيس و كالباس، هات داگ، سيب زميني سرخ كرده، مرغ سوخاري، ناگت مرغ، انواع پيتزا و غيره جزو فست فودها يا غذاهاي آماده بشمار مي روند.

تركيب غذاهاي آماده چيست

مينا سادات كارشناس تغذيه در اين زمينه به خبرنگار ايرنا مي گويد: تركيبات سوسيس و كالباس كه شايعترين نوع غذاهاي آماده هستند، شامل گوشت چرخ كرده گوشت گاو، گوساله، بره، گوسفند، مرغ و بوقلمون است كه ۴۰ تا ۹۰ درصد محتويات سوسيس و كالباس را تشكيل مي دهند. همچنين نمك به عنوان طعم دهنده، نگهدارنده (به علت خاصيت سوپرازورب c ضدباكتريايي) و پيونددهنده ذرات گوشت به اين غذاهاي آماده اضافه مي شود كه جذب كلسيم و پروتئين در بدن با مصرف زياد اين غذاها به علت نمك بالاي آنها كم شده و منجر به پوكي استخوان مي شود.

وي ادامه مي دهد: ادويه جات، فلفل، دانه خردل، پياز، سير، رازيانه و زنجبيل براي ايجاد طعم هاي مختلف در انواع سوسيس و كالباس مورد استفاده قرار مي گيرند، نيترات ها و فسفات ها نيز جهت حفظ رنگ و طعم و نيز نگهدارنده در سوسيس و كالباس مورد استفاده قرار مي گيرند.

سادات اظهار مي دارد: متاسفانه اين دو ماده در بدن به يك تركيب سرطان زا به نام نيتروزامين تبديل مي شوند، بسياري از نيتروزامين ها در ايجاد تومورهاي بدخيم نقش دارند، سرطان هاي معده و روده در سال هاي اخير عمدتاً به علت استفاده بي رويه از غذاهاي آماده و كنسرو شده به ويژه مواد غذايي كه به روش غيراستاندارد تهيه مي شوند، در دنيا به شدت افزايش يافته است.

عوارض ناشي از مصرف غذاهاي آماده كدامند

اين كارشناس با بيان اينكه چاقي و اضافه وزن، بيماري هاي قلبي و عروقي و اختلالات گوارشي و كبد از عوارض مصرف اين مواد هستند، مي افزايد: اين نوع غذاها با كالري، نمك و چربي به ويژه اسيد چرب اشباع بالا و ويتامين و مواد معدني اندك، در درازمدت خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزايش مي دهند و نان هاي مورد استفاده در غذاهاي آماده نيز بدون سبوس است كه منجر به كاهش دريافت فيبر مورد نياز بدن مي شود.

سادات هشدار مي دهد: شيوع برخي از سرطان ها ماننده روده و معده نيز از عوارض مصرف مداوم غذاهاي آماده است كه به علت تركيبات نيترات و نيتريت ايجاد مي شوند.

وي لوهمن روشه ادامه مي دهد: انواع چاشني ها و سس هايي كه همراه با غذاهاي آماده مصرف مي شوند محرك اشتها، ترشح اسيد معده و حركات سيستم گوارشي هستند كه اين موضوع زمينه را براي پرخوري و بروز چاقي فراهم مي آورد.

سادات خاطرنشان مي كند: در رستوران هايي كه غذاهاي آماده سرو مي شوند، غذاها از پيش آماده شده و در طول روز گرم نگه داشته مي شوند به همين دليل احتمال آلودگي در آنها افزايش مي يابد و به هنگام سرخ كردن برخي از غذاهاي آماده، ميزان موادمغذي موجود در غذا به مقدار زيادي كاهش مي يابد، همچنين هضم اين مواد در دستگاه گوارش به علت چربي بالاي آنها مختل مي شود.

وي با بيان اينكه هنگام خريد سوسيس و كالباس بايد دقت بيشتري كرد، مي گويد: سوسيس و كالباس داراي بوي خوب و مطلوبي است و هرگونه بوي نامناسب مشكوك است، هرگونه لكه غيرعادي در سطوح به رنگ سبز يا قهوه اي مشكوك بوده و در صورت مشاهده آنها از خريد خودداري شود.

سادات بيان مي كند: كالباس و سوسيس هاي بدون بسته بندي و مشخصات را هرگز خريداري نكنيد و از قراردادن كالباس هاي برش داده شده در نايلون هاي مشكي جدا خودداري كنيد.

وي مي گويد: روي تمام پوشش ها، ويژگي هاي محصول را شامل درصد گوشت، پروتئين، چربي، مهراستاندارد، نام و نوع فرآورده، نام مواد به كار رفته در فرآورده، نام و نشاني توليدكننده، شماره پروانه ساخت و پروانه بهره برداري، تاريخ توليد و انقضا، عبارت "دريخچال نگهداري شود"، روش و درجه حرارت نگهداري و مدت زمان نگهداري بايد كنترل شود.

اين كارشناس تغذيه تاكيد مي كند: از خريد كالباس و سوسيس حاوي حباب هاي هوا خودداري كنيد، اين حباب ها به ويژه در هنگام برش كالباس خود را سوپرازورب p نشان مي دهد. حباب هوا باعث تغيير رنگ، طعم و بو مي شود، حالت نرم و پفكي در سوسيس و كالباس ايجاد مي كند.

توصيه براي كاهش خطر مصرف غذاهاي آماده

وي ادامه مي دهد: در صورت تمايل زياد به مصرف غذاهاي آماده و براي كاهش مصرف اين مواد، تعداد دفعات مصرف را در طول زمان كاهش دهيد و تا حد امكان موادغذايي را در شرايط مناسب از نظر نگهداري، نوع روغن مصرفي و با استفاده از مواد اوليه تازه و سالم در منزل تهيه كنيد.

سادات مي گويد: براي كاهش اثرات مضر غذاهاي آماده، از ميوه ها و سبزي هاي سالم و تازه در كنار غذا استفاده كنيد. مصرف مقادير مناسب اين مواد مي تواند ويتامين هاي لازم براي بدن را تامين كرده و اثرات مضر مواد سرطان زايي را كه با مصرف زياد غذاهاي آماده وارد بدن شده است، خنثي كند.

وي مي افزايد: مصرف غذاهاي شور و چرب مانند پنير پيتزا، چيپس، ترشي جات، خيارشور، انواع سس و سيب زميني سرخ كرده را كه معمولا به همراه غذاهاي آماده مصرف مي شوند، بايد كاهش يابد. همچنين انواع سس ها و پنير پيتزا نيز مملو از چربي اضافي است بنابراين ضمن توصيه به عدم استفاده از روغن هاي جامد، بر استفاده از روغن هاي مخصوص سرخ كردني در حجم كم براي موارد سرخ كردن و كاهش مصرف غذاهاي چرب تاكيد مي شود.

نوشابه هاي گازدار تهديدكننده سلامت

وي ادامه مي دهد: نوشابه يكي از پرمصرف ترين نوشيدني هاست كه امروزه با طعم هاي مختلف مورد استفاده قرار مي گيرد، اين نوشابه ها جزو نوشيدني هاي كافئين دار و شيريني هستند كه با استفاده از دي اكسيد كربن، گازدار شده اند. مطالعات جراحي پوست نشان مي دهد كودكاني كه از سن كم شروع به مصرف نوشابه مي كنند، چنان به كافئين آن وابسته مي شوند كه در بزرگسالي به شكلي ناخواسته يك نوشابه خور حرفه اي خواهند شد.

سادات تاكيد مي كند: زياده روي در مصرف هرنوع ماده غذايي (حتي اگر مفيد باشد) سلامت را به خطر مي اندازد، مصرف اين نوشيدني به دليل كالري قابل ملاحظه آن، در افرادي كه دچار اضافه وزن هستند يا قصد كنترل وزن خود را دارند، بايد محدود شود.

وي مي افزايد: همچنين در صورت مصرف بيش از اندازه اين نوشيدني، اسيدفسفريك و گاز دي اكسيد كربن موجود در آن با برداشت املاح از بافت استخواني سبب پوكي استخوان مي شود. بخشي از اين گاز به دليل فرآيند تخمير در نوشيدني توليد اما بخش عمده آن توسط كارخانه هاي توليد ماءالشعير به صورت صنعتي اضافه مي شود. بنابراين اگر ماءالشعير در مقايسه با ساير نوشابه هاي گازدار، ويتامين هاي بيشتري دارد و مي توان آن را جايگزين آن نوشابه ها كرد، اما در مصرف آن هم بايد اعتدال را رعايت كرد.

سادات تصريح مي كند: نوشيدن نوشابه در كودكان به دليل داشتن قند فراوان منجر به بي اشتهايي و نخوردن غذاي اصلي مي شود، افزايش برگشت غذا از معده به مري از ديگر مضرات مصرف نوشابه هاي گازدار است كه اين امر به ويژه در افراد مبتلا به زخم معده مشكل ساز مي شود. بنابراين بهتر است اين بيماران تا حد امكان از مصرف نوشابه هاي گازدار پرهيز كنند.

وي خاطرنشان مي كند: عادت به مصرف نوشابه هاي گازدار به دليل فسفر زياد موجود در آنها موجب برداشت كلسيم از استخوان ها و دفع آن از طريق ادرار مي شود و زمينه ايجاد پوكي استخوان را فراهم مي سازد و به دليل داشتن اسيد فراوان موجب از بين رفتن ميناي دندان و پوسيدگي آن مي شود.
سادات مي افزايد: كافئين موجود در نوشابه هاي انرژي زا پانسمان هيدروكلوئيد چيست و ساير نوشابه هاي گازدار در كودكان، نوجوانان و زنان باردار نيز با تاثير سريع بر سيستم عصبي موجب به هم خوردن نظم خواب، بيش فعالي و اعتياد به مصرف نوشابه مي شود.

منبع: ايرنا



منبع

تظرات ارسال شده