همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
چرا بايد به سلامت روانمان اهميت دهيم؟

را از به اشتراك گذاشتن نگراني‌هاي مربوط به بهداشت رواني با پزشك باز مي‌دارد؛ اما در يك زندگي كامل و مولد، همان‌قدر كه سلامتي جسمي شما اهميت دارد، سلامت روانتان هم مهم است.

به گزارش : همه‌ي ما كم و بيش با سختي‌هاي اجتناب‌ناپذير زندگي دست و پنجه نرم كرده‌ايم و مي‌دانيم چگونه كنترل امور را تا حدودي در دست بگيريم؛ اما اين موقعيت‌هاي دشوار مي‌توانند باعث شوند به راحتي سلامت روح و روانمان را فراموش كنيم.

توجه به وضعيت سلامت روح و روان و شناختن هيجانات و الگوهاي فكري، بدون ترديد نوعي قدرت و مهارت است كه بايد به آن مجهز باشيم. هر مشكلي كه درمان نشده رها شود در نهايت بدتر خواهد شد و دلايل زيادي وجود دارد كه چرا افراد ممكن است از اصلاح وضعيت روحي و رواني خود طفره بروند. يكي از شايع‌ترين دلايل اين است كه بيشتر ما درخواست كمك كردن را علامت ضعف مي‌دانيم و فكر مي‌كنيم بايد خودمان به تنهايي تمام مشكلات را حل كنيم. البته كمبود وقت و مشكلات مالي نيز مي‌توانند موانعي بر سر راه درمان‌هاي روحي و رواني ايجاد كنند. رسيدگي به نيازهاي خانواده و اهميت دادن به مسئوليت‌هاي جورواجور همگي مي‌توانند سبب در اولويت ندانستن سلامت روحي و رواني‌مان شوند.

علائمي كه نشان مي‌دهند وضعيت روحي و رواني‌تان در معرض خطر است

از روابطتان گرفته تا وضعيت خواب و استراحت و تفريحتان همه و همه چيزهايي هستند كه تحت تأثير سلامت روحي‌اند. فرقي نمي‌كند شما چه شيوه‌اي را براي رسيدگي به سلامت روح و روانتان مناسب بدانيد، مراجعه به روانشناس يا بيشتر وقت گذاشتن براي رسيدگي‌هاي فردي و ديدار با دوستان يا استراحت و سرگرم شدن به مشغوليت‌هاي عسل پزشكي مورد علاقه‌تان، به هر حال بايد باور كنيد كه شما لايق اين هستيد كه وضعيت روحي‌تان را در بهترين حالت ممكن نگه داريد. اول بهتر است بدانيد چه علائمي نشان مي‌دهند كه وضعيت روحي و رواني‌تان در معرض خطر است:

زياد احساس نگراني يا خشم مي‌كنيد

كم طاقت شدن يا حساسيت پذيري زياد مي‌تواند به معني ناديده گرفتن چيزي باشد كه از درون آزارتان مي‌دهد. تحريك‌پذيري عصبي مي‌تواند نشان‌دهنده‌ي افسردگي يا اضطراب باشد. ضمناً اگر مشكل روحي‌تان مدت‌ها به حال خود رها شود دچار فرسودگي و ناتواني خواهيد شد.

خوب نمي‌خوابيد

ارتباط بين سلامت رواني و اختلالات خواب قابل توجه است. همان‌طور كه مشكلات روحي مي‌توانند در خواب اختلال ايجاد كنند، خواب كم و بي‌كيفيت نيز مي‌تواند علائم روحي و رواني‌تان را تشديد كند. راه‌هايي براي بهبود الگوهاي خوابتان پيدا كنيد و اگر موفق نشديد خودتان مشكل خوابتان را برطرف كنيد، بهتر است به يك درمانگر مراجعه كنيد.

الگوهاي تغذيه‌تان تغيير كرده‌اند

هرچند علت تغيير الگوها و عادت‌هاي غذايي مي‌تواند متنوع باشد؛ اما بيماري‌هاي روحي و رواني مانند اضطراب و افسردگي نيز مي‌توانند در اشتها اختلال ايجاد كنند. اگر متوجه شديد اشتهايتان دچار تغييرات قابل توجهي شده و قادر به رفع آن نيستيد، حتماً براي ارزيابي از پزشك كمك بخواهيد چون ممكن است وضعيت روحي‌تان دچار مشكل شده باشد.

اغلب اوقات نسبت به كارتان بي‌تفاوت هستيد

سرخوردگي و بي‌تفاوتي نسبت به كار مي‌تواند نشان‌دهنده‌ي فرسودگي ذهني باشد. ضمناً افسردگي و اضطراب مي‌توانند عملكرد حرفه‌اي را مختل كنند. اگر محيط كارتان سمي باشد مي‌تواند به تدريج به سلامت روانتان آسيب بزند؛ اما حتي اگر شما عاشق كارتان باشيد باز هم مشكل روحي و رواني مي‌تواند در روتين كاري‌تان اختلال ايجاد محصولات مدي هاني نمايد. پس براي درخواست كمك ترديد نداشته باشيد.

تنها و گوشه‌گير شده‌ايد

نياز به گهگاه تنها بودن بخشي از مراقبت‌هاي فردي است؛ اما اگر مي‌بينيد اغلب تنهاييد و خودتان را از جمع دوستان و خانواده كنار مي‌كشيد، پس تنهايي‌تان به مرور در حال شدت گرفتن است و ممكن است دچار مشكل روحي باشيد.

ميل جنسي‌تان تغيير كرده است

ميل جنسي مي‌تواند تغييرات گسترده‌اي داشته باشد كه بستگي به افراد و شرايطشان دارد؛ اما اگر متوجه شده‌ايد ميل جنسي‌تان به طور ناگهاني ناپديد شده يا الگوهاي جنسي نرمالتان تغيير چشمگيري كرده است پس ممكن است نياز داشته باشيد با يك درمانگر مشورت كنيد و علت احتمالي را پيدا نماييد. شايد سلامت روانتان در خطر باشد.

علاقه خود را نسبت به چيزهايي كه زماني برايتان مهم بوده از دست داده‌ايد

اگر ديگر علاقه‌اي به فعاليت‌هايي كه زماني دوست داشتيد نداريد مي‌تواند نشان‌دهنده‌ي فشار رواني باشد. افسردگي و اضطراب مي‌توانند زندگي روزمره را از راه‌هاي گوناگون تحت تأثير قرار دهند و خستگي و فرسودگي‌هاي روحي ايجاد كنند. اگر ديگر نمي‌توانيد از تجربيات زندگي‌تان لذت ببريد يا حتي نسبت به خودتان حس خوبي نداريد، پس بايد بررسي كنيد كه آيا وضعيت روحي و رواني‌تان سالم است يا نه.

علائم فيزيكي و بدني داريد كه دليلي برايشان پيدا نمي‌كنيد

اگر تمام مدت احساس بدن‌درد مي‌كنيد و دچار بيماري خاصي هم نيستيد، اين احتمال وجود دارد كه اين احساسات ناشي از اضطراب باشند. علائم فيزيكي و بدني كه دليلي برايشان نمي‌يابيد، مانند معده درد و سردرد، اغلب علامت اين هستند كه تحت استرس زيادي هستيد و نمي‌دانيد، يا بيشتر از آنچه احساس كنيد از درون تحت فشاريد. علائمتان را بنويسيد تا بتوانيد آن‌ها را با پزشك مطرح كنيد. اين احتمال وجود دارد كه نياز به درمان وضعيت ژل مدي هاني رواني‌تان داشته باشيد.

دقت و تمركزتان مشكل پيدا كرده است

هرچند هر كسي ممكن است گاهي كم دقت و كم تمركز شود؛ اما مشكلات تمركزي كه مدام تكرار مي‌شوند مي‌توانند نشان‌دهنده‌ي افت سلامت رواني باشند. اگر نمي‌توانيد روي چيزي مثل سابق تمركز كنيد، مخصوصاً در عملكردهاي عادي روزانه‌تان، به يك درمانگر مراجعه كنيد.

چرا نبايد از سلامت رواني خود غافل شويد؟

اگر مدت‌هاست كه اين علائم را داريد شايد متوجه نباشيد كه چقدر زندگي‌تان تحت تأثير اين علائم است. خيلي از افراد توجهي به جدي بودن اين نشانه‌ها ندارند. اگر مشكلات روحي و رواني چيزي باشد كه تمام زندگي‌تان با آن درگير باشيد، ممكن است فكر كنيد همه چي نرمال است، پس سطح آگاهي‌تان را بالا ببريد و نسبت به سلامت رواني‌تان دقيق‌تر باشيد.

شرمنده بودن، خجالتي بودن، ترس و ...از احساساتي هستند كه اغلب افراد را از به اشتراك گذاشتن نگراني‌هاي مربوط به بهداشت رواني‌شان با پزشك باز مي‌دارد؛ اما در يك زندگي كامل و مولد، همان‌قدر كه سلامتي جسمي شما اهميت دارد، سلامت روانتان هم مهم است. متأسفانه بيماري رواني هنوز در برخي جوامع با ننگ همراه است.

پيام ما براي شما اين است: در صورت بروز علائم بيماري رواني، موارد را با پزشكتان در ميان بگذاريد. چه با مشكلات عادي مانند اضطراب يا افسردگي روبرو باشيد و چه شرايط نادري مانند اسكيزوفرني، پزشك مي‌تواند در ايجاد يك برنامه مراقبتي به شما كمك كند يا شما را به يك متخصص ارجاع دهد.

با صداقت شروع كنيد. مطب پزشك يك مكان امن براي به اشتراك گذاشتن ترس‌هاي شماست و دلايل زيادي براي جدي گرفتن سلامت روان وجود دارد كه در ادامه به برخي از آن‌ها اشاره مي‌كنيم:

بيماري رواني از آنچه فكر مي‌كنيد شايع‌تر است

در حدود يك نفر از هر شش آمريكايي در هر سال از نوعي مدي هاني 405 از مشكل رواني رنج مي‌برد. متأسفانه، بسياري از افراد به دنبال كمك نيستند.

بيماري رواني بر سلامت جسمي شما تأثير مي‌گذارد

فكر اين كه سلامت روان از سلامت جسمي جداست آسان است؛ اما يادتان باشد كه مغز شما بخشي از بدنتان است. بيماري‌هاي رواني علت اصلي بسياري از علائم جسمي است. به عنوان مثال، اگر از بي‌خوابي، تپش قلب يا خستگي رنج مي‌بريد، پزشكتان افسردگي، اضطراب يا ساير شرايط رواني را هم مدنظر مي‌گيرد تا ببيند آيا علت اين مشكلات، رواني است يا خير. براي پي بردن به اهميت اين موضوع، انجمن قلب آمريكا در سال‌هاي اخير بيانيه‌اي را منتشر كرد كه در آن آمده افسردگي يك عامل خطر در بيماران مبتلا به سندرم حاد عروق كرونر در نظر گرفته شود.

بيماري‌ها يا آسيب‌ها مي‌توانند خطر ابتلاي شما به مشكلات رواني را افزايش دهند

درست همان‌طور كه بيماري رواني مي‌تواند باعث ايجاد علائم جسمي در بدن شما شود، برخي بيماري‌ها و مشكلات جسمي نيز مي‌توانند خطر ابتلا به بيماري رواني را افزايش دهند. اين در مورد بيماري‌هاي مزمن مانند سرطان، مولتيپل اسكلروزيس، ديابت، سكته مغزي، صرع، پاركينسون و موارد ديگر صادق است. در مورد تروما، مي‌توان صدمات به سر را ذكر كرد. خبر خوب اين كه پزشكان از اين ارتباط‌ها آگاه و مراقب بيمارانشان هستند.

تشخيص زودرس بسيار كمك‌كننده است

مانند اكثر شرايط پزشكي، تشخيص زودرس، معمولاً منجر به نتايج بهتري مي‌شود. دريافت كمك‌هاي لازم به موقع مي‌تواند به شما در جلوگيري از بدتر شدن علائم بيماري رواني كمك كند. از طرف ديگر، درمان مي‌تواند به شما كمك كند كه از اثرات منفي اين علائم در زندگي‌تان جلوگيري كنيد؛ از روابط پرتنش گرفته تا مشكل در كار و امور مالي.

اغلب در خانواده‌ها موروثي است!

تاريخچه سلامت خانواده‌تان به پيش‌بيني خطر ابتلا پماد عسل خارجي به بيماري رواني در شما كمك مي‌كند. از آنجا كه بيماري‌هاي رواني هم ممكن است در افراد زيادي از اعضاي يك خانواده اتفاق بيفتد، همان‌طور كه در مورد بيماري‌هاي قلبي عروقي، سرطان و ساير بيماري‌ها اطلاعات خانواده‌تان را جمع‌آوري مي‌كنيد در مورد بيماري‌هاي رواني هم تحقيق كنيد.

منبع: تبيان



منبع

تظرات ارسال شده