همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

حتما شما هم شنيده ايد كه «خنده بر هر درد بي درمان دواست.» اين مطلب درست است و در حقيقت مطالعات علمي تاثير واقعي خنده بر سلامت جسمي، هيجاني و اجتماعي را تاييد مي كنند. با اينكه مشغله هاي زندگي روزمره شايد به نظر بعضي افراد مجالي براي شاد بودن و خنديدن باقي نمي گذارد اما اگر بدانيم خنده تا چه حد وضعيت سلامت جسم و روح را بهبود مي بخشد، حتما چند دقيقه شاد بودن را در برنامه هاي زندگي مي گنجانيم تا انتظار در مراجعه به پزشك و تحمل بيماري را كاهش دهيم. راستينه همراه شماست .

ارتباط خنده و سلامت سيستم قلبي- عروقي:

ارتباط خنده و سلامت سيستم قلبي- عروقي:

خنده باعث اتساع بافت تشكيل دهنده غشاي داخلي عروق و در نتيجه افزايش جريان خون خواهد شد. بهبود جريان خون و اكسيژن به قلب همچنين احتمال لخته هاي خوني و پرفشاري خون را كاهش مي دهد. شايد به نظر عجيب بيايد اما خنده مانند ديگر ورزش پانسمان كربن فعال هاي هوازي تاثير فوق العاده اي بر سلامت قلب دارد زيرا در واقع يك دقيقه خنده مي تواند معادل ۱۰ دقيقه قايقراني يا دويدن به عملكرد مطلوب سيستم قلبي كمك كند.

تقويت سيستم ايمني بدن:

سيستم ايمني نقش كليدي در حفظ سلامت و مقابله با عوامل بيماري زا دارد. در زمان خنديدن، اين سيستم به سرعت تقويت مي شود زيرا سلول هاي مقابله با ويروس ها و عفونت ها افزايش مي يابند. همچنين در اين شرايط ثابت شده سلول هاي خاص محافظت در برابر عوامل جدي بيماري ها مانند سلولهاي NK ترميم و احيا مي شوند. افزايش آنتي كورها و به طور كلي تقويت سيستم ايمني بدن موجب مقاومت بهتر در برابر سرطان ها، بيماري هاي قلبي – عروقي، ميگرن، افسردگي و بي خوابي است. اگر كنار شادي و خنده در شيوه زندگي، به برنامه غذايي پانسمان كلاژن درست و تحرك نيز توجه شود مي توان همه شانس ها براي زندگي همراه با سلامت را در اختيار داشت.

كاهش استرس

كاهش استرس:

خنده تمريني آسان و موثر براي كاهش محركهاي زمينه ساز استرس فيزيكي، رواني و هيجاني است. هنگام خنديدن استرس كاهش مي يابد و تعادل هورمونهاي هيجاني در مدت بسيار كوتاهي ايجاد مي شود. بر اساس مطالعات تاثير چند دقيقه خنديدن مانند تمرينات يوگاي خنده موجب كاهش سطح كورتيزول كه به عنوان هورمون استرس شناخته مي شود، خواهد شد و هيجانات مثبت را افزايش مي دهد. پژوهشگران بر اين باورند گنجاندن شادي و خنده به عنوان يك اصل زندگي در روزمرگي اعصاب ها مي تواند منجر به افزايش طول عمر شود و توانايي بدن براي مقابله با بيماري هاي مرتبط با استرس را كاهش دهد.

بهبود تنفس و عملكرد ريه ها:

خنديدن روشي بسيار سريع و ساده براي تنظيم تنفس و توانايي ريه هاست. خنده منجر به افزايش فوري ضربان قلب، تعداد تنفس و مصرف انرژي مي شود. در اين صورت هواي تازه و سرشار از اكسيژن جايگزين هواي گرفته ريه ها خواهد شد. همچنين تنفس عميق تر و بهبود سلامت سيستم تنفس به خصوص در مبتلايان به بيماري هاي تنفسي از جمله آسم را در پي دارد.

تاثير مثبت در روابط اجتماعي

تاثير مثبت در روابط اجتماعي:

خنده نقش مهمي در تنظيم تعاملات اجتماعي بشر دارد و برقراري ارتباطات بين گروههاي مختلف را تسهيل نمايندگي شركت لوهمن روشه مي كند. در واقع پيش از اينكه كلام و كلمات بتوانند دو نفر را براي تعامل اجتماعي و عاطفي آماده كنند، لبخند و چهره بشاش آنهاست كه احساس خوبي ايجاد كرده و زمينه گفت و گوي سازنده را فراهم خواهد كرد. همچنين از آنجا كه خنده و شادي را بايد خصيصه اي مسري دانست، ديگران نيز در اين شرايط نگرش مثبت و رفتار شادتري خواهند داشت.

تسكين درد :

خنده باعث توليد اندروفين در بدن مي شود كه اين هورمون ها به عنوان مسكن طبيعي درد را در زمان كوتاهي تسكين مي دهند. به همين علت امروزه تمرينات يوگا خنده در مراكز درماني علاوه بر بهبود وضعيت روحيه بيماران به عنوان روش مكمل نيز توصيه مي شود. حتي مشخص شده تاثير تمرينات خنده بر بعضي بيماران مبتلا به روماتيسم كه از درد شديدي رنج مي برند بيشتر از داروهاي مسكن است.
نكته: suprasorb a ag به خاطر داشته باشيد كه شركت در جلسات يوگاي خنده در مورد خانم هاي باردار و مبتلايان به بيماري هاي قلبي و آسم بهتر است تحت نظر پزشك باشد. در واقع، بعضي تمرينات مي تواند منجر به افزايش سريع اكسيژن رساني و فشار بر عضلات شكم شود كه ممكن است براي اين افراد مشكل ساز باشد.

مقاله مرتبط : ۹ دليل بسيار جالب كه چرا هر روز به بغل كردن نياز داريد!



منبع

تظرات ارسال شده