همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
مبتلاي مردم ايران به هليكوباكتر,اخبار پزشكي,خبرهاي پزشكي,بهداشت
استاد

دانشگاه علوم پزشكي مازندران با اشاره به اين كه حدود نيمي از مردم جهان مبتلا به هليكوباكترپيلوري (نوعي باكتري و از عوامل ابتلا به سرطان معده) هستند، گفت: ۷۵ درصد از جامعه ايراني هم به اين باكتري مبتلا هستند.

به گزارش ايرنا، دكتر حافظ تيرگر فاخري روز چهارشنبه در نوزدهمين كنگره پيكو اسميت اند نفيو بين المللي گوارش و كبد ايران در سالن همايش هاي رازي افزود: ميكروب هليوباكتر از طريق محيط يا اطرافيان آلوده وارد معده مي شود.

وي ادامه داد : افرادي كه مبتلا به زخم معده يا اثني عشر هستند يا اين كه سابقه فاميلي سرطان معده در نزديكان درجه يك خود دارند و همچنين افرادي كه تغييرات پيش سرطاني در آندوسكوپي آن ها معلوم شده باشد، بايد تحت درمان هليكوباكتر قرار گيرند.

فاخري گفت : در ۱۰ سال آغازين عمر بيش ترين دليل ابتلا به ميكروب هليكوباكتري عوامل درون خانوادگي است و مادر با بوسيدن كودك امكان انتقال بزاق پانسمان كل اكتيو دهان به دهان فرزندش وجود دارد يا حتي چشيدن غذاي بچه ميتواند به راحتي سبب انتقال اين ميكروب از مادر به كودك شود.

اين فوق تخصص گوارش و كبد ادامه داد : هرچه سطح بهداشت در جامعه و خانواده بيشتر باشد احتمال اين كه افراد مبتلا به ميكروب هليكوباكتر شوند نيز كمتر خواهد بود و بطور كلي در جوامع در حال توسعه ۷۰ تا ۸۰ درصد افراد و در كشورهاي پيشرفته حدود ١۰ تا ٣۰ درصد افراد ممكن است مبتلا به ميكروب هليكوباكتر باشند و بطور كلي بر اساس آمار سازمان بهداشت جهاني در كل دنيا حدود ۵۰ درصد افراد جهان اين ميكروب اعصاب وارد معده آن ها شده است.

وي تصريح كرد : در ۷۷ درصد مبتلايان، هليكوباكتر مشكلي براي شخص ايجاد نمي كند و تنها در ۲۳ درصد افراد امكان دارد دردسرساز شود كه ۲۰ درصد آن در ابتلا به زخم معده و اثني عشر، ۲ درصد در سرطان معده و يك درصد در لنفوم معده مي تواند نقش داشته باشد و سبب ابتلاي فرد به اين بيماري ها شود.

فاخري تاكيد كرد: افرادي كه دچار زخم معده و اثني عشر هستند يا در انجام آندوسكوپي پزشك متوجه تغييرات پيش سرطاني در معده آن ها شده است، نيز بايد درمان هليكوباكتري آن ها حتما انجام گيرد.

به گفته وي، الزاما همه بيماران مبتلا به سوء هاضمه پانسمان suprasorb نياز به مداواي اين ميكروب ندارند. درمان تمام موارد ابتلا به اين ميكروب بدون در نظر گرفتن موارد توصيه شده، منجر به تحميل هزينه، مقاومت دارويي و صدمه زدن به ميكروب هاي مفيد روده باريك مي شود.

نوزدهمين كنگره بين المللي بيماري هاي گوارش و كبد ايران از ۱۴ تا ۱۷ آبان ماه جاري در سالن همايش هاي رازي برگزار مي شود و در اين همايش مهماناني از كشورهاي آفريقاي جنوبي، ليتواني، آمريكا، سوريه، تركيه، لبنان و هند حضور دارند.

كارگاه زنده انجام پيشرفته آندوسكوپي با نمايش هشت عمل جراحي در بيمارستان فيروزگر از برنامه هاي امروز اين پانسمان نقره براي سوختگي همايش بود كه بطور همزمان در سالن اصلي همايش هاي رازي به نمايش درآمد.

برگزاري نمايشگاهي از تجهيزات و لوازم پزشكي، آزمايشگاهي و دارويي، برگزاري سمپوزيوم هايي با محوريت درمانهاي جديد و داروهاي بيماري هاي التهابي روده و سخنراني هاي با موضوعات ريفلاكس و بوي بد دهان، سوءهاضمه و يبوست عملكردي، كبد، قلب و سندرم متابوليك و همچنين آسيت و هليكوباكتر از برنامه هاي جنبي اين همايش به شمار مي رود.



منبع

تظرات ارسال شده