همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

تسكين دندان درد در سفر با روش‌هاي گياهي و دارويي

دندان درد در سفر يكي از مشكلاتي است كه مي‌تواند سفر را به كامتان تلخ كند. خوشبختانه با روش‌هاي سنتي مانند استفاده از كيسه يخ، چاي كيسه‌اي، روغن ميخك و... يا دارو‌هاي مسكن نظير ايبوپروفن، قطره دنتول و... مي‌توانيد اين درد را تا زمان مراجعه به پزشك تسكين دهيد.

تسكين درد دندان در سفر
دكتر زخم|
دكتر زخم -
اگر تاكنون دندان درد را تجربه كرده باشيد، مي‌دانيد تحمل اين درد كار آساني نيست. اگر اين درد در سفر به سراغ شما بيايد و به دندان پزشك دسترسي نداشته باشيد، با اين درد كلافه كننده چه بايد بكنيد؟ با استفاده از برخي روش‌هاي سنتي و مسكن‌ها مي‌توانيد درد را به صورت موقت تسكين دهيد تا بتوانيد از سفرتان لذت ببريد. براي آشنايي با روش‌هاي تسكين دندان درد در سفر با ما همراه باشيد.

در اين مطلب مي‌خوانيد:
  • درمان دندان درد در سفر با روش هاي سنتي و گياهي
  • درمان دندان در سفر با دارو‌هاي ضد درد
  • چند توصيه مهم قبل از سفر

درمان دندان درد در سفر با روش هاي سنتي و گياهي

در ادامه برخي از روش‌هاي سنتي كه به تسكين دندان درد كمك مي‌كنند را معرفي مي‌كنيم.

۱. آب نمك

آب نمك يك دهانشويه طبيعي است، دهان را ضدعفوني مي‌كند و التهاب و ورم لثه را كاهش مي‌دهد. براي تسكين دندان درد در سفر يك قاشق غذاخوري نمك را در يك ليوان آب حل كرده زخم ساق پا و به مدت ۳۰ ثانيه در دهانتان حركت دهيد. انجام اين كار چند بار در روز به طور موقت دندان درد را تسكين مي‌دهد.

۲. كيسه يخ

پيدا كردن چند قطعه يخ در سفر كار چندان دشواري نيست. براي تسكين موقت دندان درد چند قطعه يخ را در يك كيسه پلاستيكي ريخته، سپس يك پارچه تميز دور آن بپيچيد. سپس براي تسكين موقت درد مطابق با يكي از روش‌هاي زير عمل كنيد:

  • كيسه يخ را روي صورت خود در جايي‌كه نزديك به دندان‌تان قرار دهيد تا دندان دردتان تسكين يابد.
  • كيسه يخ را روي دنداني كه درد مي‌كند قرار دهيد و اجازه دهيد ۱۵ دقيقه روي آن بماند. البته فراموش نكنيد از قرار دادن مستقيم يخ روي دندان اجتناب كنيد، انجام اينكار دندان درد شما را بيشتر مي‌كند.
  • ماساژ دادن كيسه يخ را روي ناحيه گوشتي بين انگشت اشاره و شست به تسكين موقت درد دندان در سفر كمك مي‌كند. در واقع اينكار باعث مي‌شود پيام سرما كه اعصاب دست به مغز مي‌رسانند بر پيام درد پيشي بگيرند و درد به صورت موقت تسكين يابد.

تسكين درد دندان در سفر با كيسه يخ

۳. چاي كيسه اي

براي تسكين موقت دندان درد در سفر يك عدد چاي كيسه‌اي روي دندان‌تان قرار دهيد، البته ابتدا آن را بايد براي چند دقيقه در آب جوش بگذاريد. چاي كيسه‌اي به دليل دارا بودن تانين از خاصيت آنتي باكتريال و ضد التهابي برخوردار است، بنابراين با عفونت‌هاي باكتريايي مبارزه كرده و تورم و التهاب را كاهش مي‌دهد.

۴. روغن ميخك

در صورتي‌كه به روغن ميخك يا ميخك دسترسي داريد، براي تسكين درد مي‌توانيد مطابق با يكي از دو روش زير عمل كنيد:

  • يك يا دو قطره روغن ميخك را روي پنبه يا گوش پاك كن بريزيد، سپس روي دنداني كه درد انواع زخم مي‌كند، قرار دهيد. در نظر داشته باشيد تماس اين روغن با لثه و زبان باعث تحريك آن‌ها شده و درد را بيشتر مي‌كند.
  • ميخك را بجوييد تا روغن آن بيرون بيايد، سپس به مدت نيم ساعت آن را روي دنداني كه درد مي‌كند، قرار دهيد.

تسكين درد دندان در سفر با روغن ميخك

۵. پياز و سير

در هرجايي كه باشيد به راحتي مي‌توانيد پياز يا سير تهيه كنيد و ازآن براي تسكين دندان درد استفاده كنيد. پياز و سير داراي خاصيت ضد عفوني كنندگي و ضدباكتريايي هستند، بنابراين جويدن يك تكه پياز خام يا سير به مدت چند دقيقه، درد دندان را موقتا تسكين مي‌دهد.

تسكين دندان درد با استفاده از سير و پياز

۶. نمك و فلفل

براي تسكين دندان درد در سفر مي‌توانيد از تركيب نمك و فلفل استفاده كنيد. مقداري نمك، فلفل و آب را با يكديگر تركيب كنيد تا به شكل خمير درآيد، سپس اين خمير را به مدت چند دقيقه روي دندانتان قرار دهيد تا درد تسكين يابد.


درمان دندان در سفر با دارو‌هاي ضد درد

در صورتيكه دارو‌هاي مسكن به همراه داريد، براي تسكين درد مي‌توانيد از آن‌ها استفاده كنيد.

۱. ايبوپروفن

ايبوپروفن يكي از دارو‌هاي مسكن براي دندان درد است كه در ايران و بسياري از كشور‌ها بدون نسخه قابل تهيه است. براي تسكين دندان درد در سفر دو عدد قرص ايبوپروفن را همزمان بخوريد، انجام اينكار هر شش ساعت يكبار دندان درد شما را تسكين مي‌دهد. همچنين مي‌توانيد از ژلوفن كه جذب گوارشي لايتسيموس آسانتري نسبت به قرص ايبوپروفن دارد استفاده كنيد. استفاده از ايبوپروفن به كساني كه دچار خونريزي گوارشي هستند يا اخيرا جراحي باي پس قلب انجام داده اند توصيه نمي‌شود.

تسكين دندان درد با دارو

بيشتر بخوانيد: قرص ايبوپروفن و موارد مصرف آن

۲. استامينوفن

استامينوفن داراي خاصيت ضد درد است، اما خاصيت ضد التهابي ندارد، براي تسكين درد دندان در سفر مي‌توانيد استامينوفن را مطابق روشي كه براي ايبوپروفن گفته شد مصرف كنيد تا دندان دردتان از بين برود. فراموش نكنيد زياده روي درمصرف اين دارو باعث ايجاد مشكلات كبدي شديد مي‌شود.

۳. دارو‌هاي تركيبي ضددرد

دارو‌هاي تركيبي ضد درد مانند نوافن، آسيفن، مگافن و ... حاوي تركيبي از ايبوپروفن، استامينوفن و كافئين هستند. مصرف اين دارو‌ها مي‌تواند دندان درد را به صورت موقت از بين ببرد.

تسكين درد دندان با دارو

۴. بي حس كننده‌ها يا ضددرد‌هاي موضعي

استفاده از برخي از قطره و اسپري‌ها روي دندان مي‌تواند، دندان درد را تسكين دهد. اما تاثير اين دارو‌ها به اندازه دار‌وهاي مسكن خوراكي و تزريقي نيست. همچنين ممكن است باعث ايجاد حساسيت موضعي، سوختگي و زخم شوند.
بيشتر بخوانيد: آشنايي با قطره دنتول براي رفع دندان درد

چند توصيه مهم قبل از سفر

در صورتي‌كه نگران درد دندان اكتي كوت در سفر هستيد، قبل از سفر توصيه‌هاي زير را در نظر بگيريد:

  • براي معاينه به دندان پزشك مراجعه كنيد: قبل از مسافرت براي بررسي دندان هايتان به دندان پزشك مراجعه كنيد. در صورتي‌كه در زمان معاينه پزشك شما متوجه وجود مشكل جدي در دندانهاي‌تان شد، اين مشكل را برطرف كنيد تا در سفر دچار مشكل نشويد.
  • مراقب رژيم غذايي‌تان باشيد: از جويدن يخ، آبنبات و هسته ذرت بوداده اجتناب كنيد. جويدن اين غذا‌ها به دندان‌ها فشار مي‌آورد و باعث بروز دندان درد مي‌شود. همچنين برخي نوشيدني‌ها مانند قهوه، چاي و نوشابه خاصيت اسيدي دارند و نوشيدن آن‌ها باعث دندان درد مي‌شود، در صورتي‌كه دندان‌هاي حساسي داريد از مصرف اين نوشيدني‌ها خودداري كنيد.
  • دارو‌هاي مسكن به همراه داشته باشيد: در صورتي‌كه پيش از سفر دندان درد داريد، علاوه بر مراجعه به دندان پزشك براي خريد دارو‌هاي مسكن مانند استامينوفن، ايبوپروفن به داروخانه مراجعه كنيد.
  • واكسن هپاتيت ب را فراموش نكنيد: در صورتيكه مي‌خواهيد به كشور‌هاي كمتر توسعه يافته سفر كنيد، ۶ ماه قبل از سفر واكسن هپاتيت ب بزنيد. انجام اين واكسيناسيون احتمال بروز مشكل در زمان مراجعه به دندانپزشك در كشور مقصد را كاهش مي‌دهد.

سخن آخر

استفاده از دارو‌هاي مسكن يا روش‌هاي سنتي دندان درد را به صورت موقت تسكين مي‌دهد. در صورتي‌كه درد دندان با اين مشكلات از بين نرفت، نياز به مسكن‎‌هاي قوي داريد. براي آشنايي با اين مسكن‌ها توصيه مي‌كنيم به مطلب ۸ مسكن قوي براي دندان درد، نحوه مصرف و عوارض هر كدام مراجعه كنيد. به ياد داشته باشيد كه اگر با استفاده از اين روش‌ها درد از بين رفت، به معني برطرف شدن مشكل نيست. در اولين فرصت براي تشخيص علت دندان درد و درمان قطعي به دندانپزشك مراجعه عفونت جاي بخيه سزارين كنيد. شما چه روشي براي تسكين دندان درد در سفر پيشنهاد مي‌كنيد؟ لطفا نظرات و پيشنهادات خود را با ما و ساير همراهان ستاره در ميان بگذاريد.

تظرات ارسال شده