همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
حقايقي درباره سرطان كه از آن بي خبرهستيد

كمتر از سرطان بشنوند. حتي وقتي كسي به سرطان مبتلا مي شود ، تلاش ميكند نامي از سرطان نبرد.

به گزارش : اما محققان معتقدند هرچه دانش عمومي از سرطان افزايش پيدا كند، شانس ابتلاء و در پي آن شانس بقاء بعد از ابتلاء ، افزايش مي يابد.با هم برخي از حقايق مرتبط با سرطان را بررسي مطالعه مي كنيم. حقايق شگفت انگيزي بي براوون درباره بزرگترين چالش سلامتي دنيا.

عمده ترين علت سرطان پوست، سالن هاي برنزه و سرطان ريه ، سيگار است

در مطالعاتي كه اخيراً انجام شده ، سالانه در ايالات متحده آمريكا ، ۴۱۹۰۰۰ نفر ، به دليل استفاده از سالنهاي برنزه ، به سرطان پوست مبتلا مي شوند. اينكه سيگار ، علت دو سوم (۲/۳) از سرطانهاي ريه است ، سالهاست بر همگان مشهود و مبرهن است.

بيش از نيمي از سرطانها ، قابل پيشگيري اند

محققان معتقدند بيش از نيمي از سرطانها ، و مرگ و ميرهاي ناشي از سرطان ، قابل پيشگيري هستند. همچنين ۸۰% از ژل زخم پرونتوسان سرطانها ، در كشورهاي فقير و در حال توسعه اتفاق مي افتد.

بيش از ۲۰۰ نوع سرطان ، طبقه بندي شده اند

سرطان يك بيماري مفرد و تنها نيست. دانشمندان طي ۱۰ سال گذشته توانسته اند انواع سرطان را به ۲۰۰ زير گروه طبقه بندي كنند. امروزه گفتن اينكه خانمي به سرطان سينه مبتلا شده است ، كاملاً بي معنيست! چون سرطان سينه از نظر پاتولوژي و ژنتيك ، به زير گروه هاي مختلفي تقسيم مي شود ، كه گاهاً نحوه رشد و شيوه درمانشان ، با هم متفاوت است.

هر چه شناخت ما از طبقه بندي سرطان ، نمايندگي b braun افزايش يابد ، به درما اختصاصي نزديكتر شده ايم. شايد روزي فرا برسد كه درمان هر فرد سرطاني ، با توجه به خصوصيات ژنتيكي خودش انجام شود و "درمان سفارشي شده (Tailored Therapy)” يكي از انواع درمان سرطان محسوب شود.

موش كور صحرايي ، نسبت به سرطان ايمن است

بدن موش كور صحرايي (Naked Mole Rat) ، غني از ماده اي بنام هيالورونان (Hualuronan) است ، كه مانند يك گريس (لغزنده كننده) عمل مي كند و مانع رشد سلولهاي سرطاني مي شود.اين كشف ، مي تواند الهام بخش درمانهاي آينده سرطان باشد.

بيش از ۲۸ ميليون نفر در دنيا چشم درد از سرطان جان سالم بدر برده اند

سرطان پايان زندگي نيست ! به ويژه با پيشرفتهايي كه در دهه هاي اخير داشته ايم. اگر چه ميزان شيوع سرطان در برخي كشورها ، رو به افزايش است ، اما اكثر مبتلايان به سرطان ؛ بهبود مي يابند.

تنها ۱۰%- ۵% از سرطانها ، كاملاً وراثتي هستند

علت اغلب سرطانها ، مجموعه اي از علل محيطي و وراثتي است.

علت محيطي چون سيگار ، الكل ، چاقي و تغذيه ، به مراتب قوي تر از علل ارثي ، موجب سرطان مي شوند.

سرطان سينه در سينه چپ ، ۱۰ % از سينه راست ، شايعتر است

سرطان ژل ايكس سينه در سينه چپ ۱۰% – ۵% شايعتر از سينه راست است. همچنين سرطان پوست در سمت چپ بدن ، ۱۰% شايعتر از سمت راست است. هنوز كسي علتش را نمي داند !! شايد به خاطر اينكه وقتي رانندگي مي كنيم ، سمت چپ بدنمان به پنجره و نور خورشيد نزديكتر است.

منبع: سلامت نيوز



منبع

تظرات ارسال شده