همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
علل تشديد آلزايمر در سالمندي

پژوهش‌ها نشان مي‌دهند احساس ضعف و تحليل قواي جسماني رابطه مستقيمي با دگرگوني در سلول‌هاي مغزي دارد و مي‌تواند افراد سالمند را درمعرض خطر ابتلا به بيماري آلزايمر قطره آهن فروزومال قرار دهد.

كارشناسان براي كاهش خطر ابتلا به فراموشي به افراد توصيه مي‌كنند رژيم خوراكي سالم و به ميزان كافي تحرك داشته باشند؛ رژيم خوراكي افراد سالمند بايد به وسيله متخصص و با در نظر گرفتن وضعيت‌هايي چون ابتلا به بيماري‌هاي مزمن و زمينه‌اي، وزن، فشارخون، جنسيت، سابقه ابتلا به بيماري‌هاي خاص، سابقه ژنتيكي خانواده، وزن، فعاليت‌هاي فيزيكي و روزمره فرد تنظيم شود.

مزاياي ورزش در سالمندي

انجام ورزش متناسب با سن و ساير وضعيت‌ها در دوران سالمندي سبب تقويت عضله‌ها و پيشگيري از تحليل رفتن بافت عضله مي‌شود، همچنين افراد سالمندي كه به طور روزانه كرم رژودرم براي از بين بردن جاي زخم ورزش مي‌كنند كمتر در معرض از دست دادن تعادل بدن، افتادن از سطوح و شكستگي قراردارند.

خطر پوكي استخوان نيز يكي ديگر از مواردي است كه با رعايت رژيم خوراكي سالم و انجام ورزش كافي در افراد سالمند كمتر ايجاد مي‌شود.

مطالعه بر روي بيش از ۴۵۰ فرد سالمند نشان داده است افراد ضعيف و ناتوان بيش از ديگران درمعرض ابتلا به بيماري آلزايمر قرار مي‌گيرند.

نتيجه مطالعه دانشمندان دانشگاه (Dalhousie University) كانادا نشان مي‌دهد در مغز افراد ضعيف بيش از افراد قوي و تندرست پروتئين سمي بتاآميليوئيد توليد مي‌شود كه با از بين هيدروژل بردن ارتباط بين نورون‌هاي عصبي سبب مرگ سلول‌هاي مغزي و بروز آلزايمر مي‌شود.

نتيجه پژوهش نشان مي‌دهد ضعيف بودن و تحليل قواي بدني مي‌تواند سبب ايجاد دگرگوني در ساختار مغزي و فراموشكاري افراد شود.

رصد ابتلاي سالمندان ضعيف به بيماري آلزايمر

محققان درصد ابتلاي سالمندان ضعيف به بيماري آلزايمر را حدود ۵۳ درصد اعلام كرده‌اند، مغز گروهي از داوطلبان آزمايش پس از مرگ آنها مورد بررسي قرار گرفته است و كارشناسان ميزان بالايي از پروتئين بتاآميليوئيد را درمغز آنها شناسايي كرده‌اند. بيشتر افراد داراي پروتئين سمي ايجاد كننده بيماري آلزايمر در دوران سالمندي دچار ضعف و ناتواني پماد سوختگي در انجام كار‌هاي روزانه، چون راهپيمايي، شست و شوي البسه، رفتن به خريد و ديگر فعاليت‌ها بوده‌اند.

آلزايمر يكي از اين بيماري‌هاي طيف دمانس

بيماري دمانس يكي از بيماري‌هاي خطرناك در دنياست و كارشناسان هشدار مي‌دهند اين بيماري در صورت پيدا نكردن راهكار‌هاي درماني جديد و روش‌هاي پيشگيري مي‌تواند در چند سال آينده به يك اپيدمي فراگير در دنيا تبديل شود.

دمانس اصطلاح كلي است كه براي توصيف طيف وسيعي از اختلال‌هاي پيشرفته عصبي، وضعيتي كه مغز را تحت تاثير قرار مي‌دهد به كار مي‌رود؛ آلزايمر يكي از اين بيماري‌هاي طيف دمانس است.

كارشناسان پيش بيني كرده‌اند در پانسمان زخم طول دهه‌هاي آينده موارد ابتلا به بيماري آلزايمر چندين برابر مي‌شود؛ بيماران مبتلا به آلزايمر و طيف بيماري دمانس نياز به مراقبت دائم دارند و اين مي‌تواند چالشي براي فرد و اطرافيان او باشد.

درمان قطعي براي بيماري آلزايمر وجود ندارد و تنها مصرف برخي دارو‌ها مي‌تواند رشد آن را كُند كند.

منبع: باشگاه خبرنگاران



منبع

تظرات ارسال شده