همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
8ترفند طلايي براي مراقبت از پاها

چند توصيه براي مراقبت از پاها

كفش هاي خيلي تخت و صندل باعث ايجاد ميخچه و ترك پاشنه پا مي شود

كفش هاي خيلي تخت و انواع صندهاي تخت و كفش هاي باله و غيره به خوبي از پا محافظت نمي كنند و اين امر فشار زيادي به عضلات و تاندون ها وارد مي آورد. كفي نازك اين كفش ها و تماس مداوم پوست پا با آنها باعث بروز پينه و ترك پاشنه ها مي شود. پوشيدن اين نوع كفش ها و صندل ها در طولاني مدت باعث بدشكلي انگشت هاي پا شده و ميخچه هاي دردناكي بر جاي مي گذارد.

كفش مناسبي انتخاب كنيد

يكي از توصيه هاي لازم براي مراقبت از پاها، دقت در هنگام خريد كفش است . اگر زياد پياده مي رويد، از كفش هاي راحت استفاده كنيد. از كفش هايي پانسمان نقره براي سوختگي استفاده كنيد كه كفي طبي دارند و پاشنه شان كمي بلند است. بهترين اندازه ي پاشنه يا لژ كفش، ۳ تا ۴ سانتي متر است.

لازم است كه كفش به طور كامل پا را گرفته و محافظت كند. فرم كفش بايد به گونه اي باشد كه انگشت هاي پا راحت باشند، اما نبايد بزرگتر از اندازه ي پا باشد. هر دو روز يك بار، كفش و همچنين بلندي پاشنه ي آن را عوض كنيد تا از كشش عضلاني پيشگيري شود.

خريد كفش را به عصرها موكول كنيد. در اين ساعت از روز، پاها در بزرگترين اندازه ي خود بوده و كمي متورم هستند. در حين خريد، كفش ها را بپوشيد و كمي قدم بزنيد. پاي شما بايد در كفش احساس راحتي كامل داشته باشد. از خريد كفش هاي تنگ بپرهيزيد.

اندازه پاشنه كفش

مناسب ترين كفش ها، كفش هاي تخت و يا با پاشنه ها يا لژهاي ۳ تا ۴ سانتيمتري است. به كفش هايي با مدل ها و پاشنه هاي متفاوت عادت كنيد و به طور مرتب كفش ها را عوض كنيد. از كفش هاي پاشنه دار و بخصوص پاشنه هاي تيز، فقط در موقعيت هاي خاص مانند مهماني ها استفاده كنيد.

زماني كه به يك پانسمان suprasorb مدل خاص كفش با اندازه پاشنه ي ثابت (مثل كفش هاي پاشنه بلند يا تخت) عادت مي كنيد، به سختي قادر به تعويض كفش خواهيد بود، چون به محض تعويض كفش، تاندون ها كشيده مي شوند. در اين صورت نيز مشكل تاندونيت و درد پاها بروز مي كند. بنابراين لازم است كه خودتان را به يك مدل خاص كفش عادت ندهيد.

كفي مناسب با زمين

اگر روي سطح سفت مانند سطح بتوني زياد راه مي رويد، يك روز از كفشي با كفي نرم و روز ديگر كفشي با كفي سفت تر استفاده كنيد. در سطوح نرم تر كه كمي ليز هستند، حواستان به كفي هاي چرمي و كفش هاي پاشنه بلند باشد، چون امكان سر خوردن و زمين خوردن بالاست. حتما از كفي هايي از لاستيك طبيعي و پاشنه هاي كلفت استفاده كنيد.

براي مراقبت از پاها ، گاهي پا برهنه راه برويد

پابرهنه راه رفتن، پاها را در وضعيتي ايده آل قرار مي دهد. نتايج يك پژوهش آمريكايي نشان مي دهد كه پوشيدن مداوم كفش «بيومكانيك» راه رفتن را با خطر مواجه مي سازد و باعث تغيير دامنه ي حركتي مفصل هاي ران ها، زانوها، قوزك پا، انگشتان پانسمان كلاژن پا و ظاهر و ريتم راه رفتن مي شود. اين عادت نامناسب باعث افزايش ناراحتي هاي مفصلي مي شود و در طولاني مدت امكان ابتلا به آرتروز در ناحيه اعضاي تحتاني و همچنين مشكلات استخواني را بالا مي برد.

پا برهنه راه رفتن در همه ي سطوح باعث تحريك حساسيت پوست پاها شده و به تعادل بدن و پيشگيري از زمين خوردن كمك مي كند. اين كار باعث افزايش استحكام استخوان ها شده و از پوكي استخوان پيشگيري مي كند.

براي مراقبت از پاها در پوشيدن كفش هاي رسمي و اسپورت زياده روي نكنيد

با پوشيدن كفش هايي كه پاشنه هاي بلند و نوك تيزي دارند، بدن به سمت جلو متمايل مي شود و روي نوك پنجه فشار بيشتري وارد مي شود. اين وضعيت تعادل بدن را به هم زده و امكان زمين خوردن را افزايش مي دهد. علاوه بر اين كفش هاي پاشنه بلند باعث ايجاد درد، بدشكلي انگشتان پا و ميخچه مي شوند. بهتر است پوشيدن كفش هاي پاشنه بلند و تيز را به موقعيت خاص اختصاص دهيد و از كفش هايي با پاشنه هاي كوتاه تر و پهن تر استفاده كنيد.

علاوه بر اين استفاده ي زياد از كفش هاي نمايندگي اسميت اند نفيو اسپورت و ورزشي نيز توصيه نمي شود. بهتر است هر از گاهي به جاي اين كفش ها، از كفش هاي رسمي نيز استفاده كنيد. بايد بدانيد كه پوشيدن افراطي كفش هاي اسپورت در طولاني مدت باعث كاهش استحكام استخوان ها مي شود.

ناخن هاي پا را با دقت كوتاه كنيد

براي پيشگيري از فرو رفتن ناخن انگشت شست پا در گوشت كه بسيار دردناك است، ناخن ها را هر دو هفته يك بار كوتاه كنيد. ناخن ها را صاف بگيريد (نه گرد) و به گوشه هاي آن دست نزنيد (گوشه ناخن را نگيريد). بهتر است بعد از تمام شدن كار، سوهان ناخن بكشيد.

ناخن هاي پا را زياد كوتاه نكنيد، چون اولين عامل فرو رفتن آن در گوشت است.

درد پاها را جدي بگيريد

اگر در پاها احساس ناراحتي داشته باشيد، بدن تلاش مي كند كه به نوعي اين درد را جبران كند. در نتيجه در وضعيتي متفاوت قرار مي گيرد تا فشار را از روي پاها بردارد. به اين ترتيب كه مدل يا ريتم راه رفتن و وضعيت بدن تان تغيير مي كند. اين امر در طولاني مدت روي مفاصل، تاندون ها و عضلات تاثير منفي به جا مي گذارد و به نمايندگي شركت لوهمن روشه مرور درد به ران ها، زانوها، كمر و ستون فقرات نيز مي رسد. در نتيجه لازم است كه هر گونه ناراحتي يا درد در ناحيه ي پا را جدي گرفته و به متخصص بيماري هاي پا مراجعه كنيد. لازم است كه هر نوع ميخچه، پينه و تركي درمان شود تا احساس درد از پاها رفع شود. اگر وزن تان بالاي ۷۰ كيلوگرم است، در انتخاب كفش دقت بيشتري كنيد تا پاهايتان دچار مشكل نشود.

منبع : تبيان



منبع

تظرات ارسال شده