همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

 فكر بيش از حد

آيا شما نيز در طول روز به همه چيز فكر مي‌كنيد و تمامي جنبه‌هاي يك موضوع را با دقت تجزيه و تحليل مي كنيد؟ آيا در اين زمان‌ها احساس خستگي و اضطراب داريد؟ تفكر بيش از حد يك بيماري شايع و همه گير در جهان است كه مي تواند منجر به ايجاد اختلالاتي همچون افسردگي و اضطراب در فرد گردد.

مطالعات روانشناسي گسترده‌ي انجام شده نشان مي‌دهد كه تفكر بيش از حد بيشتر در افراد بزرگسال جوان و ميانسال شايع است. اين بيماري در سنين ۲۵ تا ۳۵ سال ۷۳ درصد بروز مي‌كند. همچنين امكان بروز آن در زنان بيشتر از مردان است.

  1. آيا شما نيز قبل از رفتن به رختخواب، نمي‌توانيد افكار خود را رها كنيد؟

افرادي كه تفكر بيش از حد دارند نمي‌توانند خود را از نگراني‌هاي زيادي كه در درونشان وجود دارد جدا كنند. بي خوابي يك مشكل رايج در اين افراد است. ممكن است تمام شب را به تجزيه و تحليل يك موضوع خاص بپردازند پماد مدي هاني بدون اينكه راه حلي براي آن بيابند.

اين افكار به طور مداوم در ذهن آن‌ها تكرار مي‌شود.از آنجايي كه اين افراد خواب و استراحت كافي ندارند، بيشتر از سايرين در معرض خطر ابتلا به افسردگي قرار مي‌گيرند. اگر شما نيز همين حالت را داريد مي‌توانيد از توصيه‌هاي سلامتي استفاده نماييد.

افكار خود را قبل از رفتن به رختخواب بر روي يك كاغذ بنويسيد. خلق كردن آثار هنري، نقاشي كشيدن يا انجام يك سرگرمي خاص مي‌تواند ذهن شما را آرام‌تر كند و شما را از شر افكار مزاحم خلاص نمايد.

  1. آيا شما نيز در مورد اتفاقاتي كه قرار است رخ دهد احساس نگراني و ترس مي‌كنيد؟

افرادي كه بيش از حد فكر مي‌كنند، با افكار نگران كننده‌اي درگير هستند كه مي‌تواند زندگي آن‌ها را به طور كلي فلج كند. اين افراد به جاي اينكه در حال زندگي كنند، از اتفاقاتي كه قرار است در آينده رخ دهد مي‌ترسند. به همين خاطر بيشتر آن‌ها به مصرف الكل ومواد مخدر روي مي‌آورند پانسمان هارتمن تا از شر اين افكار مزاحم خلاص شوند.

بهترين روش براي مبارزه با چنين افكاري اين است كه هر روز زماني را براي تفكر به اين موارد اختصاص دهيد. اگر بيش از حد در مورد موضوعي فكر مي‌كنيد، بهتر است به خودتان اجازه دهيد با اين افكار روبرو شويد.

هر روز ۱۵ دقيقه براي اينكار كنار بگذاريد. در طول اين مدت شما مي‌توانيد افكار خود را بنويسيد يا با صداي بلند تكرار كنيد. ايجاد يك عادت جديد و مثبت نيز مي‌تواند عادت زياد فكر كردن را از شما دور كند.

  1. آيا به طور مداوم همه چيز را تجزيه و تحليل مي‌كنيد؟

افرادي كه تفكر بيش از حد دارند، دچار اضطراب و نگراني نيز خواهند شد. افسردگي هميشه در كنار آن‌ها خواهد بود. در اين حالت ذهن از كنترلشان خارج مي‌شود. آن‌ها نمي‌توانند به هيچ راه حل مناسبي دست يابند. زماني كه قادر نيستيد افكار مختلف خود را كنترل كنيد، مي‌توانيد روش‌هايي كه به اين موقعيت‌ها پاسخ مي‌دهيد را كنترل نماييد.

زماني ژل هيدروسرب كه ذهنتان شروع به ايجاد افكار منفي مي‌كند، از خودتان بپرسيد تاثيرات اين افكار منفي چيست؟ آيا راه حلي براي آن وجود دارد؟ زماني كه احساس كرديد افكار زيادي به سمتتان هجوم آورده‌اند، يك نفس عميق بكشيد.

چشمان خود را ببنديد و چند دقيقه آرام باشيد. به يك مكان خاص فكر كنيد كه دوست داريد در آنجا باشيد. از فكر كردن به آينده بپرهيزيد شما نمي‌توانيد اتفاقاتي كه هنوز رخ نداده است را كنترل و مديريت كنيد.

  1. آيا كمال گرا هستيد و دوست داريد همه چيز را به تنهايي انجام دهيد؟

آيا از شكست مي‌ترسيد؟ افرادي كه هميشه فكر مي‌كنند، معمولا عزت نفس پاييني دارند و به توانايي‌هاي خود شك مي‌كنند. اينگونه افراد در مورد طرز فكر ديگران نگران هستند. بايد ياد بگيريد كه هيچ كس كامل نيست.

اگر بخواهيد اينگونه فكر كنيد مطمئن باشيد شكست خواهيد خورد. تلاش براي كامل بودن منجر به شكست مي‌شود. براي رسيدن به خواسته‌هاي خود تلاش كنيد اما انتظار نامعقول از خود نداشته اترومن باشيد.

  1. آيا هميشه خود را سرزنش مي‌كنيد؟

افرادي كه بيش از حد فكر مي‌كنند معمولا قطعي هستند و دوست دارند در دنيايي از پشيماني‌ها و افسوس‌ها زندگي كنند. اين افراد مستعد نيستند. اينگونه موارد رفتارهاي آموخته شده‌اي هستند.

زماني كه ذهن شما به سمت افكار ساختار نيافته حركت مي‌كند به خاطر تجربياتي است كه در گذشته داشته‌ايد. اين افراد اعتقاد دارند در آينده نيز اشتباهات يكساني را تكرار خواهند كرد و همين امر موجب مي‌شود مدام خود را سرزنش كنند.

از موقعيت‌هايي كه باعث ايجاد استرس مي‌شود اجتناب كنيد. شما مي‌توانيد مواردي كه باعث ايجاد استرس مي‌شود را مشخص كنيد. اگر كاري را در گذشته با يك روش خاص انجام داده‌ايد و نتيجه مطلوب دريافت نكرده‌ايد، بهتر است روش خود را تغيير دهيد.

بر روي اهداف خود كار كنيد. قبل از هر كاري تحقيق كنيد. تحقيق و جستجو مي‌تواند ترس از ناشناخته‌ها را از بين ببرد. ايجاد افكار و فعاليت‌هاي مثبت مي‌تواند ترس از تندروت پلاس استرس را از بين ببرد. براي اينكه از شر افكار مزاحم خلاص شويد، خود را با كارهاي مثبت و سازنده درگير كنيد.

ورزش كنيد، اثر هنري خلق نماييد، موارد مثبت را با ديگران به اشتراك بگذاريد، بيرون از منزل گردش كنيد و با دوستان و اعضاي خانواده رابطه خوبي داشته باشيد. داشتن يك سيستم حمايتي نيز مي‌تواند به شما كمك كند.



منبع

تظرات ارسال شده