همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
ساده ترين روش براي از بين بردن خط خنده

به شكستگي‌هايي در پوست كه در دو طرف دهان قرار دارند گفته مي‌شود. با خنده افراد بيشتر نمايان مي‌شوند. به جز نوزادان و افرادي كه به دلايل پزشكي صورتشان فلج شده است؛ همه افراد اين خطوط و شكستگي‌ها را در صورت خود دارند.

اين شكستگي‌ها كه از توده‌هاي بافت فيبري و عضله‌ها تشكيل شده‌اند با افزايش سن برجسته‌تر مي‌شوند. هنگامي كه پوست شل و دچار افتادگي مي‌شود بسياري از افراد شاهد برجسته‌تر شدن خطوط شكستگي در صورت خود مي‌شوند.

علل ايجاد خطوط نازولبيال

خطوط نازولبيال نه يك حالت پزشكي و نه نشانه افزايش سن است بلكه بخش طبيعي ساختار بدن انسان است. با افزايش سن اين خطوط عميق‌تر مي‌شوند و ممكن است شل شوند.

با افزايش سن، در نزديكي شكستگي‌هاي نازولبيال برخي افراد خطوطي به وجود مي‌آيد. در برخي ديگر از افراد خطوط تا چانه مي‌آيند كه گاهي اوقات به عنوان خطوط ماريونت شناخته مي‌شوند.

شكستگي‌ها و خطوط نازولبيال به دليل عوامل مختلفي برجسته‌تر مي‌شوند؛ اين عوامل به شرح زير است:

* سربكت اشعه خورشيد كه باعث تخريب پوست و ايجاد چروك و تغيير در بافت پوست مي‌شود

* از دست دادن كلاژن با افزايش سن كه باعث مي‌شود ظاهر پوست ضعيف و ظريف به نظر برسد

* از دادن چربي كه باعث مي‌شود گونه‌ها و نواحي اطراف آن شل به نظر برسد.

با افزايش سن پوست، حالات پوست مي‌تواند داراي چروك‌هاي عميق‌تر بشود. اخم كردن‌هاي مكرر مي‌تواند بر خطوط نزديك خط ابرو تأثير بگذارد و خنده شكستگي‌هاي نازولبيال را عميق‌تر كند.

عوامل ديگري كه نقشي در افزايش سن دارند به شرح زير است:

* سيگار

* قرار گرفتن در معرض آلودگي‌هاي محيطي

* كاهش وزن سريع يا نوسانات مكرر وزن

درمان خط خنده و خطوط نازولبيال

شكستگي‌هاي نازولوبيال يك مشكل ظاهري است و خطري براي سلامتي ندارد و لزوماً به درمان نياز ندارد.

برخي از افراد كه متوجه مي‌شوند شكستگي‌هاي نازولوبيال آن‌ها بسيار مشخص بوده، ممكن است تصميم به از بين بردن خطوط نازولبيال بگيرند. برخي روش‌هاي آرايشي مي‌تواند ظاهر شكستگي‌هاي نازولوبيال را بهبود بخشيده يا آن را حذف كند.

پركننده‌هاي (فيلرهاي) پوستي

فيلر به ايمپلنت‌هايي كه زير پوست قرار مي‌گيرند گفته مي‌شود. آن‌ها مي‌توانند در زير پوست بلند شده و چين و چروك ناشي از شكستگي‌هاي نازولوبيال را كاهش دهند.

پزشك مي‌تواند آن‌ها در زير ناحيه نازولوبيال يا بالاي گونه قرار دهد تا بتواند به واسطه آن گونه را بالا ببرد (ليفت گونه) و باعث شود تا به واسطه آن شكستگي‌هاي نازولوبيال كمتر قابل توجه باشند. اين روش را مي‌توان در مطب پزشك انجام داد.

اين sorbact پانسمان پركننده‌هاي پوستي نمي‌توانند باعث ناپديد شدن شكستگي‌هاي نازولوبيال شوند اما مي‌توان آن‌ها را كمتر قابل توجه كنند. همچنين مي‌توانند باعث شوند كه پوست اطراف آن پرتر و جوان‌تر به نظر برسد.

پزشكان همچنين مي‌توانند چربي را در ناحيه شكستگي نازولوبيال تزريق نمايند تا به كمك آن ظاهر آن بهبود يابد. چربي از ديگر ناحيه بدن گرفته مي‌شود و به منظور پر كردن ناحيه مانند پركننده‌هاي پوستي تزريق مي‌شود.

حذف به روش جراحي

پزشك مي‌تواند تا اندازه بسيار زيادي ظاهر اين شكستگي‌ها را با استفاده از فرايند جراحي به نام كاهش دهد. اين روش معمولاً براي درمان جاي زخم و آكنه استفاده مي‌شود اما ممكن است براي درمان شكستگي‌هاي نازولوبيال كمك كننده باشد.

پزشك حين عمل سابسيژن از يك سوزن براي شكستن بافت‌ها استفاده مي‌كند. اين امر مي‌تواند به تغيير در ساختار ناحيه اطراف شكستگي‌هاي نازولوبيال و كاهش عمق آن كمك كند و باعث شود كه پوست اطراف آن جوان‌تر به نظر برسد.

ديگر گزينه excision ناميده مي‌شود كه شامل حذف پوست تحت تأثير و تلاش براي تغيير شكل ناحيه اطراف است. اين روش نيازمند استفاده از چاقوي جراحي است اما نتايج بهتري براي بيمار ارائه مي‌دهد.

لايه‌برداري پوست

برخي درمان‌هاي لايه‌برداري پوست مي‌تواند به پوست اطراف ناحيه نازولوبيال كمك كند تا جوان‌تر به نظر برسند. براي مثال، لايه‌برداري پوست با ليزر مي‌تواند ظاهر زخم و لك‌هاي پيري را كاهش دهد.

روش ميكرودرم لايه برداري عميقي در پوست ايجاد مي‌كند كه باعث مي‌شود پوست جوان‌تر ساكارز و ضخيم‌تر به نظر برسد. اين درمان‌ها مي‌توانند به كاهش ظاهر شكستگي‌هاي نازولوبيال كمك كنند اما باعث حذف دائمي آن نمي‌شوند.

درمان‌هاي آزمايشي

پزشكان مداوم در حال خلق ايده‌هاي جديد به منظور كاهش شكستگي‌هاي نازولوبيال بدون جراحي هستند. يك گزينه استفاده از فاكتور رشد است؛ يك ماده شيميايي كه رشد سلول‌ها را تحريك مي‌كند.

يك مطالعه در سال ۲۰۱۵ ميلادي تأثير تزريق فاكتور رشد به ۸۰ نفر كه از شكستگي‌هاي نازولوبيال رنج مي‌بردند را مورد بررسي قرار داد. محققان نتيجه گرفتند كه اين درمان ايمن است و تأثير بالقوه‌اي در درمان آن دارد.

ورزش براي خط خنده يا شكستگي‌هاي نازولوبيال

عضلات صورت مي‌توانند مانند ديگر گروه عضلات صاف شوند. عضلات قوي صورت ما را در كنترل حالات صورت ياري مي‌كنند. همان‌طور كه يك شكم صاف كمتر افتاده به نظر مي‌رسد يك صورت صاف محكم‌تر و سفت‌تر به نظر مي‌رسد.

از آنجا كه خنده‌هاي مكرر مي‌تواند بر شكستگي‌هاي نازولوبيال تأثير بگذارد شخص نبايد از خنديدن خودداري نمايد. خنده و لبخند تأثيرات مثبتي روي سلامتي روحي دارد و از نشانه‌هاي مهم اجتماعي است.

برخي افراد ادعا مي‌كنند كه تمرين صورت مي‌تواند عضلات اطراف شكستگي‌هاي نازولوبيال را قوي‌تر كند و آن‌ها به مقدار قابل توجهي پنهان‌تر نمايد.

مقداري كم يا هيچ تحقيق روي تأثير اين تمارين روي صورت وجود دارد اما آن‌ها خطرناك نيستند. هر كس كه مي‌خواهد اين تمارين را انجام دهد؛ سعي در انجام آن‌ها به صورت ايمن بكند و ممكن است انجام آن را سودمند بيابد.

تمرينات به شرح پانسمان عسل زير است:

* لب‌ها را به سمت بالا جمع كنيد؛ درست همان‌طور كه مي‌خواهيد سقف را ببوسيد. براي ۱۵ ثانيه در همين حالت مانده و آن را ۴ الي ۵ بار تكرار كنيد.

* لب‌ها را جمع كنيد (درست مانند حالتي كه لب هنگام اخم كردن دارد) سپس گوشه‌هاي دهان را به سمت بيرون بكشيد. براي ۱۵ ثانيه در همين حالت بمانيد و آن را ۴ الي ۵ بار تكرار نماييد.

* دهان را اندكي باز نماييد؛ انگشت سبابه دست خود را بر روي گوشه‌هاي لب خود قرار دهيد و گوشه‌هاي دهان را از هم جدا كنيد. براي ۲ الي ۳ ثانيه در اين حالت بمانيد و آن را ۲۰ الي ۲۵ بار تكرار نماييد.

* فرد مي‌تواند اين تمرين را روزانه انجام دهد.

جلوگيري

هيچ راهي براي جلوگيري از شكستگي‌هاي نازولوبيال وجود ندارد، حتي اگر كودكان به هنگام لبخند نشانه‌هايي از آن را داشته باشند.

آن دسته از افرادي كه درصدد جلوگيري از عميق‌تر شدن يا نمايان‌تر شدن آن هستند بهتر است از كرم ضد آفتاب استفاده نموده و صورت خود را از خورشيد محافظت نمايند. اين امر مي‌تواند تخريب ناشي از اشعه فرابنفش خورشيد را كم كند.

هيچ‌گونه روش ديگري براي جلوگيري از شكستگي‌هاي نازولبيال وجود ندارد.

شكستگي‌هاي نازولوبيال بخش طبيعي صورت هستند و هيچ‌گونه كاستي به حساب نمي‌آيند. اگر چه مي‌توانند با گذشت زمان رشد نمايند و عميق‌تر شوند و هيچ‌گونه راه درماني براي آن وجود ندارد. آن دسته از افرادي كه از شكستگي‌هاي نازولوبيال رنج مي‌برند بهتر است با پزشك متخصص جراحي پلاستيك يا پزشكي كه متخصص زيبايي است مشورت كنند.

درمان صحيح به عوامل پانسمان سوربكت شخصي بسياري وابسته است كه از يك شخص به شخص ديگر متفاوت است و ممكن است كارساز نباشد. هر كس كه قصد استفاده از روش‌هاي آرايشي را دارد بايد از پزشك مراقبت سلامت خود سؤالات زيادي بپرسد و از انتظارات آن‌ها آگاه باشد.

منبع: نبض ما



منبع

تظرات ارسال شده