همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
آيا قرص ويتامين D معجزه مي‌كند؟

سيستم دفاعي بدن كمك مي‌كند.

به گزارش : ويتامين D يك ويتامين محلول در چربي است كه جذب كلسيم و فسفر را تنظيم كرده و به عملكرد سيستم دفاعي بدن كمك مي‌كند. اين ويتامين براي داشتن استخوان‌هاي قوي ضروري است. ويتامين D دو نوع دارد: D۲ كه از مواد غذايي جذب مي‌شود، و D۱ كه از تابش نور خورشيد بر پوست بدن توليد مي‌شود.

بهترين راه دريافت است ويتامين D. چيست؟

بهترين و موثرترين راه براي بالا بردن ويتامين D. در بدن قرار گرفتن در معرض نور خورشيد است البته اين كار بايد به روش‌هاي سالم و بي خطر اينجام شود.

در نظر داشته باشيد كه هر چه رنگ پوست شما تيره‌تر باشد، هر چه از استوا دورتر باشيد و هر چه با فصل گرما فاصله داشته پانسمان زخم باشيد احتمال دريافت ويتامين D. كافي از نور خورشيد هم كمتر خواهد بود. در چنين مواقعي از مكمل ويتامين د. استفاده كنيد، اما هنگام استفاده از مكمل‌هاي حاوي ويتامين D. به طور منظم آزمايش خون بدهيد تا مطمئن باشيد بيش از حد ويتامين دريافت نمي‌كنيد.

حتي اگر مدت زمان زيادي را هم زير نور خورشيد بمانيد يا روزي دو كيلوگرم ماهي سالمون هم بخوريد، بدن شما راه و روش خودش را براي متوقف كردن توليد ويتامين D. دارد، آن هم زماني است كه ديگر به آن نياز نداشته باشد.

ويتامين د. يك ويتامين محلول در چربي است؛ بنابراين براي جذب آن روده شما بايد بتواند چربي خوراكي را هضم و جذب كند. افرادي كه مبتلا به چاقي از نوع بيمارگونه هستند نياز به دريافت ويتامين D. بيشتري دارند، زيرا ذخاير چربي بدنشان مقدار زيادي ويتامين د. را در خود نگه مي‌دارد؛ بنابراين افراد چاق تا ۴۰ درصد نيازمند ويتامين D. بيشتري نسبت به فردي با وزن متعادل هستند.

مصرف لوزالمعده ويتامين D. اهميت زيادي دارد، اما اين كه به چه ميزان و از چه منبعي بايد آن را دريافت كرد را نمي‌شود قطعي گفت. به طور كلي مي‌توان تركيبي از عوامل (تغذيه + نور خورشيد + مكمل‌ها) در كنار هم باشد. بهترين كار اين است كه:

به قدر كافي از ماهي‌هاي چربِ آب‌هاي سرد مثل سالمون و ساردين بخوريد.

هر زمان توانستيد بيرون برويد و خودتان را در معرض نور خورشيد قرار دهيد (دقت داشته باشيد كه استفاده از كرم ضد آفتاب مانع جذب ويتامين D. مي‌شود، بنابراين زماني را كه از ضد آفتاب استفاده كرده‌ايد حساب نكنيد!)

با مشورت پزشك مكمل ويتامين D. مصرف كنيد.

مزاياي ويتامين D

ويتامين D سيستم ايمني بدن را تقويت مي‌كند، عملكرد عضله‌ها را بهبود مي‌بخشد، قلب را سالم نگاه مي‌دارد و به رشد مغز كمك مي‌كند. همچنين در كاهش احتمال ابتلا به اسكلروز و افسردگي مؤثر است.

ويتامين D در جذب كلسيم و فسفر هيدروژل نقش مهمي ‌دارد و استخوان‌ها را قوي مي‌كند. كمبود اين ويتامين سبب نرمي استخوان در كودكان و استئومالاسي (نرم‌استخواني) در بزرگ‌سالان مي‌شود.

بيماري MS

مطالعات نشان داده ويتامين D خطر ابتلا به بيماري MS را كاهش مي‌دهد و در افراد مبتلا، پيشرفت بيماري را كند مي‌كند.

كاهش وزن

چاقي يكي از عوارض كمبود ويتامين D است. ويتامين D و كلسيم اشتهاي زياد را مهار مي‌كنند.

افسردگي

احتمال دارد ارتباطي ميان كمبود ويتامين D و افسردگي وجود داشته باشد. اما مطالعات نتايج مختلفي را نشان مي‌دهند و به تحقيقات بيشتري نياز است. ويتامين D به‌تنهايي افسردگي را كاهش نمي‌دهد، اما مصرف همزمان آن با داروهاي ضدافسردگي به كاهش علائم كمك مي‌كند.

نور خورشيد

آسان‌ترين راه براي كسب ويتامين D قرار گرفتن در معرض نور خورشيد است.

غذاهاي حاوي ويتامين D

بهترين راه براي كسب ويتامين خريد قطره فروزومال D نور خورشيد است. ويتامين موجود در غذاهاي حاوي اين ويتامين آن‌قدر نيست كه نياز بدن را تأمين كند.

قرص‌هاي مكمل

اگر در طول روز در معرض نور خورشيد قرار نداريد يا برايتان مضر است، مي‌توانيد با مشورت پزشك از قرص‌هاي ويتامين D استفاده كنيد.

كمبود ويتامين D

برخي افراد بيشتر از سايرين در معرض كمبود ويتامين D قرار دارند:

· افرادي كه همواره پوست خود را مي‌پوشانند

· افراد داراي پوست تيره

· نوزاداني كه با شير مادر تغذيه مي‌كنند و مكمل‌هاي ويتامين D به آن‌ها داده نمي‌شود

· افرادي كه در مناطقي با آب‌وهواي باراني زندگي مي‌كنند

· زنان باردار

ميزان مناسب مصرف ويتامين D چقدر است؟

براي افراد يك تا هفتادسال، مصرف روزانه ۶۰۰IU (يكاي بين‌المللي) ويتامين D توصيه مي‌شود. اين ميزان براي كودكان زير يك سال ۴۰۰ واحد و براي افراد پماد سوختگي بالاي ۷۰ سال، ۸۰۰ واحد است.

سرطان روزه بزرگ

مطالعات نشان داده سطح بالاي ويتامين D خطر ابتلا به اين سرطان را كم مي‌كند.

بيماري‌هاي قلبي

سطح پايين اين ويتامين در بدن خطر سكته و بيماري‌هاي قلبي را افزايش مي‌دهد.

منبع: فراديد



منبع

تظرات ارسال شده