همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

آشنايي با زخم و پانسمان آن (بخش اول )

wound-dressing5

ايجاد زخم روي پوست، راهي براي ورود هر گونه ميكروب به داخل بدن مي باشد. بنابراين آسيب سد دفاعي بدن و بروز هر گونه زخمي را بايد جدي گرفت و هر چه زودتر آن را پانسمان كرد تا دچار عفونت نشود. آسموني در اين مقاله روش صحيح پانسمان زخم و همچنين روش تعوض آن را براي شما عزيزان منتشر مي كند.

انواع زخم باز

خراشيدگي يا ساييدگي: اين زخم در اثر ساييده شدن لايه فوقاني پوست ايجاد مي‌شود. به دليل آن‌كه بيشتر اعصاب اين لايه آسيب مي‌بينند، زخم دردناك، ولي خونريزي قابل توجه نيست. خراشيدگي اگر وسيع باشد يا ذرات خاك يا اجسام خارجي در آن فرورفته باشد، مي‌تواند جدي و خطرناك باشد.

  • اقدامات: چنانچه جسم خارجي به طور سطحي در پوست فرورفته است، آن را به آرامي با آب و صابون بشوييد و زخم را با بتادين، ضدعفوني و پانسمان كنيد.

بريدگي: زخمي است كه لبه‌هاي صاف داشته و شبيه بريدگي جراحي يا بريدگي با لبه كاغذ است. اين زخم، سوزش زيادي داشته و شدت خونريزي در اين نوع زخم، بسته به عمق بريدگي، محل و اندازه زخم متفاوت است.

پاره‌شدگي: زخمي است عميق كه داراي لبه‌هاي ناصاف بوده و در اثر اجسام تيزي مانند شيشه ايجاد مي‌شود. در اين جراحت، بافت‌هاي زيرين پوست آسيب ديده و احتمال خونريزي شديد زياد است.

  • اقدامات: در بريدگي و پاره‌شدگي اولويت با كنترل خونريزي به وسيله فشار مستقيم است. لبه‌هاي زخم را به هم نزديك كنيد. عضو را بي‌حركت و كمي بالاتر از سطح قلب قرار داده تا از درد و خونريزي آن كاسته شود. چنانچه جسم خارجي در زخم باقي مانده آن را خارج نكنيد. زخم را ضدعفوني و پانسمان كنيد و مصدوم را به نزديك‌ترين مركز درماني برسانيد.

كنده‌شدگي: زخمي است كه قسمتي از پوست يا عضله از بدن جدا يا آويخته شود.

  • اقدامات: سطح زخم را تميز و جلوي خونريزي را بگيريد. اگر قسمتي از پوست يا عضله آويزان شده آن را در محل اوليه خود قرار دهيد و روي آن را ببنديد و بلافاصله مصدوم را به مركز درماني برسانيد.




  • wound-dressing1

سوراخ‌شدگي: زخمي عميق كه در اثر وارد شدن يك جسم نوك تيز ايجاد مي‌شود. اين جراحت هميشه باعث خونريزي شديد نمي‌شود، ولي در سوراخ‌شدگي‌هاي شكم و قفسه سينه ،احتمال خونريزي‌هاي شديد و مرگ زياد است.

  • اقدامات: ابتدا اجازه دهيد چند لحظه‌اي خونريزي جريان يابد تا ميكروب‌هاي داخل زخم به همراه خون خارج شوند. محل زخم را ضدعفوني كنيد و در صورتي كه جسم خارجي در آن فرورفته است، آن را خارج نكنيد، چرا كه با خروج جسم بر شدت خونريزي افزوده مي‌شود. بنابراين جسم را با پانسمان ثابت كنيد و مصدوم را به بيمارستان منتقل كنيد

قطع عضو: اين جراحت شديدترين نوع زخم‌هاي خونريزي دهنده است و اغلب به دليل يك جسم برنده صنعتي آلوده اتفاق مي‌افتد.

  • اقدامات: خونريزي را با وارد كردن فشار مستقيم و بالا نگه داشتن عضو متوقف كنيد. براي مراقبت از عضو قطع شده، آن را در يك گاز استريل يا دستمال تميز بپيچانيد و بعد درون يك كيسه پلاستيكي قرار دهيد و سر آن را محكم گره بزنيد. سپس كيسه حاوي عضو قطع شده را داخل يك كيسه يخ قرار دهيد. كيسه حامل عضو و مصدوم را به بيمارستان انتقال دهيد.

منبع :

آسموني

تظرات ارسال شده