همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

پيشگيري از ايجاد جاي زخم

پيشگيري از جاي زخم

در اين مطلب كار‎هايي كه مي‎توانيد انجام دهيد و اشتباهاتي كه بايد از انجامشان پرهيز كنيد به شما توضيح داده مي‎شود تا به خوب شدن زخم‎تان با حداقل اثر (اسكار- Scar) ممكن كمك كنيد. نكته كليدي در كاهش اثر جاي زخم، كم كردن كاري‎ست كه بدن بايد براي التيام اسكار انجام دهد.

  1. در صورت نياز بخيه بزنيد: بريدگي‎هايي كه در آن‎ها دو قسمت پوست از هم جدا شده‎اند يا بسيار عميق هستند، با بخيه زدن البته به دست پزشك، بهتر التيام مي‎يابند. به ياد داشته باشيد كه بخيه بايد در سريع‎ترين زمان ممكن زده شود، يعني زماني‎كه جراحت هنوز تازه است. اگر زمان زيادي بگذرد، باكتري‎ها و ميكروب‎هاي زيادي ممكن است وارد زخم شوند و پزشك به دليل احتمال عفونت نتواند آن را ببندد و بخيه بزند؛ همچنين زخم ممكن است به طور نصفه و نيمه التيام يابد كه اين امر بخيه موفق را ناممكن مي‎كند. اگر شك داريد كه بخيه براي زخم‎تان نياز است يا خير نزد پزشك برويد و اجازه دهيد او تصميم بگيرد كه بهترين راه براي درمان زخم‎تان چيست. بد نيست بدانيد يكي از گياهان طب سنتي براي درمان زخم‌هاي چركي كتان است، در اين باره بيشتر بدانيد.
  2. زخم را مرطوب نگه داريد: روي زخم وازلين بزنيد و روي آن را با بانداژ غير چسبي بپوشانيد. اين كار سرعت التيام را افزايش مي‎دهد و احتمال به جاي ماندن اثر زخم را به حداقل مي‎رساند. درمان گياهي زخم‌هاي سطحي را اينجا ببينيد.
  3. به دام تبليغات دروغين كرم‎هاي ضد اسكار نيفتيد: ممكن است شنيده باشيد كه ويتامين E به كاهش اسكار كمك مي‎كند، اما اين امر در يك مطالعه با كيفيت و دقيق علمي‎به اثبات نرسيده است. در واقع هنوز به اثبات نرسيده است كه كرم‎هاي ضد اسكار مي‎توانند به طور قابل ملاحظه‎اي اثر زخم را از بين ببرند يا نمي‎توانند.
  4. زخم را ماساژ دهيد: ماساژ دادن روزانه زخم (در صورت امكان) با روغني مانند روغن ويتامين E مي‎تواند به بهبود هر چه زودتر اثر زخم كمك كند.
  5. در معرض نور خورشيد قرار نگيريد: پرهيز از قرارگيري در معرض نور آفتاب مي‎تواند به جلوگيري از تغيير رنگ پوست در ناحيه اسكار كمك ‎كند.
  6. اجازه دهيد زخم به طور طبيعي بهبود يابد: به طور مكرر از هيدروژن پراكسيد استفاده نكنيد زيرا مي‎تواند موجب تحريك شده و پروسه التيام را نيز كُند كند و روي زخم‎ها را نيز نكنيد! اين زخم‎هاي خشك شده پوششي طبيعي براي آسيب پوستي وارد شده هستند. كندن مُكرر اين پوشش، در حالي‎كه آسيب زير آن در حال تلاش براي خوب شدن است، فرآيند التيام را كُند كرده و ريسك به وجود آمدن اسكار (جاي زخم) را افزايش مي‎دهد.
  7. صبور باشيد: فرآيند التيام يافتن زخم زمان مي‎برد و گاهي اوقات اين زمان مي‎تواند طولاني باشد. مرحله اول التيام 3 ماه طول مي‎كشد و مرحله دوم تا 3 ماه بعد از آن ادامه دارد. در كل نيز اسكار تا 1 سال پس از شكل‎گيري بسيار تغيير مي‎كند. واقعيت اين است كه اسكارها هيچ‎گاه دست از تغيير و بهبود نمي‎كشند، مگر اينكه جزء اسكار‎هاي كلوئيد باشند كه شروع به بدتر شدن مي‎شوند و در اين صورت بايد به پزشك مراجعه كنيد. كلوئيدها اسكارهاي برجسته‌ي ضخيم و نامنظمي‎ هستند كه از لبه‎هاي زخم اوليه فراتر مي‎روند. اين ضايعات بيشتر در افراد با پوست تيره شايع است. كلوئيدها ممكن است سه ماه يا حتي چند سال پس از ترميم اوليه به‎وجود بيايند.

تظرات ارسال شده