همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

اگر شما دائما احساس سوزش در قفسه سينه و گلوي خود داريد، احتمالا به رفلاكس معده دچار شده‌ايد. عارضه‌اي كه در اصطلاح عاميانه به ‘ترش كردن’ معروف است. اين سوزش پس از خوردن غذا و يا در ساعات پيش از خواب تشديد مي‌شود.

در اين حالت اسيد معده به مري بازمي‌گردد و سبب احساس سوزش مي‌شود، كه در اصطلاح به آن رفلاكس معده و يا بازگشت اسيد مي‌گويند. رفلاكس مي‌تواند باعث سرفه، خشن شدن صدا و احساس مزه تلخي در دهان گردد. همچنين اسيد معده مي‌تواند به مري صدمه برساند و عمل بلع را مشكل سازد. در موارد شديدتر، رفلاكس سبب پديد آمدن سلولهاي ناهنجار مي‌شود كه اين سلولهاي ناخواسته مي‌توانند سرطان مري را به همراه داشته باشند. بايد توجه داشت كه رفلاكس هميشه با سوزش قفسه سينه خود را نشان نمي‌دهد و مي‌تواند خاموش بماند.

◄ دلايل بروز رفلاكس معده
دلايل بسياري براي بازگشت اسيد به مري وجود دارد. درست عمل نكردن عضلات بخش انتهايي مري، مي‌تواند يكي از اين دسته عوامل باشد. در حالت عادي، بخش انتهايي مري براي جلوگيري از بازگشت اسيد و مواد غذايي به سمت بالا، بسته مي‌ماند كه در برخي افراد اين ناحيه به درستي عمل نمي‌‌كند و سبب بازگشت اسيد به مري مي‌شود.

◄ راههاي پيشگيري

۱- تغيير در رژيم غذايي
با تغيير در رژيم غذايي، تا حدود زيادي مي‌توان از بازگشت اسيد به مري جلوگيري كرد. مصرف غذاهاي كم چرب و پروتئين‌دار از گزينه‌‌هاي موثر است. وعده‌‌هاي غذايي خود را كمتر و دفعات آن را بيشتر كنيد و قبل از آنكه كاملا سير شويد، دست از غذاخوردن بكشيد. همچنين از مصرف نوشيدني‌ها و خوراكي‌هاي محرك كه بازگشت اسيد معده را باعث مي‌شوند، خودداري كنيد.

◄ نوشيدني‌هايي محرك:
چاي
قهوه و ساير نوشيدني‌هاي كافئين‌دار
نوشابه‌هاي گازدار
مشروبات الكلي
و …

◄ خوراكي‌‌هايي محرك:
ميوه‌‌هايي از قبيل ليمو و پرتقال
گوجه فرنگي و محصولاتي كه حاوي گوجه هستند، مانند سس كچاپ و سالسا
شكلات
نعنا
غذاهاي چرب
غذاهاي تند حاوي فلفل يا كاري
سير و پياز
برخي نان‌هاي صنعتي يا حتي نان‌هاي سنتي كه در مراحل آماده‌سازي‌شان از جوش شيرين استفاده مي‌شود

۲- تغيير در نوع زندگي
پس از تغيير در رژيم غذايي، شايد بهترين گزينه، تغيير در عادات و نحوه زندگي است. با تغييرات كوچك، شاهد تاثيرات بزرگ و مثبت باشيد.

◄ ترك كردن سيگار يكي از تغييرات مثبت در اين زمينه است. دود سيگار با ايجاد اختلال در كار عضلاتي كه سطح اسيد معده را كنترل مي‌كنند، باعث افزايش ترشح اسيد معده مي‌شود.

◄ بيشترين زمان بازگشت اسيد به مري، هنگام خواب است. بالش‌هايي با ضخامت ۱۰ الي ۱۴ سانتيمتر بهترين گزينه براي جلوگيري از بازگشت اسيد است. ولي سعي نكنيد بالشتهاي زيادي زير سر خود قرار دهيد، چرا كه كمردرد و دل درد از عوارض اين بي‌توجهي هستند.

◄ استرس از بزرگترين عوامل بروز رفلاكس معده است. اگر دچار رفلاكس معده هستيد و اين روزها را با اضطراب و استرس سپري مي‌كنيد، در رابطه بين اين دو شك نكنيد.

◄ پس از خوردن غذا، اسيد معده ترشح مي‌گردد، پس حداقل ۲ الي ۳ ساعت قبل از خواب چيزي نخوريد.

◄ در طول روز مي‌توانيد روي صندلي استراحت كنيد.

◄ فشار اضافي به شكم باعث ترشح اسيد معده مي‌شود. تا مي‌توانيد از پوشيدن لباسهاي تنگ، كمربند و حتي بستن كراوات دوري كنيد.

◄ اگر اضافه وزن داريد، با گرفتن رژيم مناسب و ورزش وزن خود را كم كنيد. با دارو خود درماني نكنيد و براي رفع مشكل، به پزشك متخصص مراجعه كنيد. برخي داروها محرك ترشح اسيد هستند. آسپرين، ايبوپروفن، برخي شل كننده‌‌هاي عضلاني و داروهاي كنترل فشارخون از اين قبيل داروها هستند.

◄ در آخر با مشاهده هرگونه علائم، به پزشك متخصص مراجعه كنيد و دوره‌‌هاي درماني را كامل كنيد. بدين ترتيب علاوه بر خلاصي از اين مشكل، احتمال بروز بيماري‌هاي مزمن و خطرناك را نيز كاهش خواهيد داد.

منبع : www.hidoctor.ir

تظرات ارسال شده