همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
10 راهكار ساده براي كاهش مصرف پلاستيك

وجود دارد كه مي‌توان با كمك آن‌ها مصرف پلاستيك را محدود كرد.

به گزارش : پلاستيك در زندگي امروزي ما جاي خود را حسابي باز كرده است و تصور زندگي بدون پلاستيك غيرممكن است. با اين حال تلاش براي زندگي عاري از پلاستيك هدفي باارزش و قابل ستايش بوده و با گذشت هر سال دستيابي به آن ساده‌تر مي‌شود، چرا كه به تدريج افراد بيشتر و بيشتري براي جايگزين كردن پلاستيك ترغيب مي‌شوند و به دنبال اين هستند كه سهم خود را در توليد پسماندهاي پلاستيكي به حداقل برسانند.

در اين يادداشت راه‌حل‌هاي ساده‌اي براي خلاص شدن از مصرف پلاستيك در خانه به شما پيشنهاد مي‌كنيم كه خيلي ساده‌تر از چيزي هستند كه فكر مي‌كنيد.

از مصرف پلاستيك‌هاي بد خودداري كنيد

اگر انتهاي هر ظرف نمايندگي b braun پلاستيكي را بررسي كنيد متوجه يك عدد (از ۱ تا ۷) مي‌شويد كه در داخل مثلثي كه با پيكان كشيده شده، نوشته شده است. هر عدد مربوط به يك نوع پلاستيك است. بدترين انواع پلاستيك شامل موارد ذيل است:

عدد ۳- نشان‌دهنده پلي وينيل كلرايد است. يك پلاستيك به شدت سمي كه حاوي افزودني‌هاي خطرناكي همچون سرب و فتالات است و در بسته‌بندي‌هاي پلاستيكي، برخي بطري‌هاي فشرده، ظروف مرباي بادام‌زميني و اسباب‌بازي‌ كودكان استفاده مي‌شود.

۶ – پلي استيرن كه حاوي استيرن و براي مغز و سيستم عصبي سمي است. اين پلاستيك در استيروفوم‌ها، ظرف‌هاي يكبار مصرف و كارد و چنگال‌هاي پلاستيكي به كار مي‌رود

.۷- پلي‌كربنات كه حاوي بيس فنول A است و در بيشتر كنسروهاي غذايي، ليوان‌هاي پلاستيكي شفاف، بطري‌هاي نوشيدني ورزشي، ظروف كچاپ و آبميوه يافت مي‌شود.

از ظرف‌هاي غيرپلاستيكي استفاده كنيد

هر جا مي‌رويد يك بطري آب چند بار مصرف و ماگ مسافرتي با خود اسپري linovera داشته باشيد. غذاي خود را در ظروف شيشه‌اي، استيل زنگ نزن، كيسه‌هاي پارچه‌اي، يك جعبه چوبي و غيره نگه داريد. هر جا مي‌رويد يك كيسه پارچه‌اي يا كيسه چندبار مصرف با خود داشته باشيد و خريدهاي خود را در آن بگذاريد.

هرگز از بطري‌هاي پلاستيكي آب استفاده نكنيد

خريد آب در بطري‌هاي پلاستيكي در آمريكاي شمالي ممنوع است. اين آب چيزي جز همان آب شير نيست كه تا اندازه‌اي فيلتر شده و به نسبت بسيار گران‌تر از آن‌هاست. استفاده از اين بطري‌هاي دور انداختني چيزي به جز پسماند خالص به دنبال ندارد و نوعي دورانداختن منابع است. اين كار موجب توليد زباله پلاستيكي غيرضروري مي‌شود كه معمولا هم بازيافت نمي‌شود.

به طور فله خريد كنيد

وقتي محصولات مورد نياز خود را به صورت فله و كيلويي خريداري مي‌كنيد از بسته‌بندي‌هاي غيرضروري اجتناب مي‌كنيد. با اين كار هم در صرف هزينه مواد غذايي صرفه‌جويي مي‌كنيد و هم در صورتي كه با خودرو به خريد مي‌رويد بي براوون در مصرف سوخت خودرو براي خريد اقلام ضروري . به دنبال اقلامي باشيد كه بزرگ باشند و هيچگونه بسته‌بندي پلاستيكي نداشته باشند.

از مصرف غذاهاي آماده فريز شده خودداري كنيد

غذاهاي آماده در بين مهم‌ترين عوامل توليد زباله اضافي هستند. غذاهاي فريز شده در پوشش‌هاي پلاستيكي عرضه مي‌شوند و داخل بسته‌بندي‌هايي قرار مي‌گيرند كه معمولا آن هم از جنس پلاستيك است. اگر در خصوص عدم مصرف پلاستيك‌ها جدي باشيد بايد حتما از خريد غذاهاي آماده خودداري كنيد.

از ظروف نچسب دوري كنيد

با استفاده از ظروف نچسب مثل تفلون، خود و خانواده خود را در معرض ماده سمي شيميايي پرفلوئورين كه در هنگام حرارت‌دهي از اين ظروف آزاد مي‌شود قرار ندهيد. اين ظروف را با ظروف استيل يا مسي جايگزين كنيد.

چاشني‌هاي مخصوص خودتان را درست كنيد

درست كردن چاشني‌هايي مثل سس شكلات، كچاپ و مايونز ساده و سريع است و مي‌توانيد آن‌ها را به طور خانگي درست كرده و در ظروف ژل زخم پرونتوسان شيشه‌اي نگهداري كنيد.

با جوش شيرين و سركه دوست شويد

جوش شيرين كه در جعبه‌هاي ارزان قيمت بزرگ و سركه كه در ظروف شيشه‌اي عرضه مي‌شود جايگزين طبيعي خوبي براي پاك‌كننده‌هاي شيميايي هستند كه معمولا در ظروف پلاستيكي عرضه مي‌شوند. جوش‌شيرين همچون يك دئودورانت خانگي موثر عمل مي‌كند. هم جوش‌شيرين و هم سركه (خصوصا سركه سيب) مي‌توانند جايگزين خوبي براي شامپو و بطري‌هاي نگه‌دارنده آن‌ها باشند.

به جاي تميزكننده پلاستيكي از مواد طبيعي استفاده كنيد

اگر به وسيله‌اي با قدرت تميزكنندگي احتياج داريد به جاي پلاستيك از مواد طبيعي استفاده كنيد. براي تميزكردن ظرف‌ها از ظرفشوهاي كتاني يا برس‌هايي كه از ليف نارگيل تهيه شده‌اند استفاده كنيد. از پارچه‌هاي كهنه همه كاره استفاده كنيد و آن‌ها را دست كم نگيريد.

روش‌هاي رخت شويي عاري از پلاستيك را در پيش بگيريد

به جاي دترجنت‌هاي رختشويي از صابون‌هاي ژل ايكس تكه‌اي استفاده كنيد. اين دترجنت‌ها در ظروف پلاستيكي عرضه مي‌شوند و براي سياره ما فاجعه بارند. از صابون‌هاي قالبي به جاي صابون‌هاي دستشويي مايع استفاده كنيد. اين صابون‌ها جايگزين خوبي براي كرم‌هاي ريش تراشي هم محسوب مي‌شوند.

منبع: ايسنا



منبع

تظرات ارسال شده