همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
بهترين تمرين‌هاي ورزشي براي درمان خستگي صبحگاهي زنان

عارضه‌اي شايع در زنان است كه با نشانه‌هايي مانند خستگي صبحگاهي بروز مي‌كند.

به گزارش : فرناز المعي‌نژاد متخصص فيزيوتراپي درباره فيبروميالژيا اظهار كرد: فيبروميالژيا يك وضعيت مزمن است كه با علائمي مانند درد عضلاني و استخواني، خستگي عمومي و اختلالات خواب و خلقي و شناختي همراه مي‌شود. اين اختلال علائم بسياري از بيماري‌ها را تقليد مي‌كند به همين دليل تست تشخيصي خاصي براي تأييد آن وجود ندارد، بنابراين در بسياري از موارد اين اختلال به درستي تشخيص گاز عسل داده نمي‌شود.

مهم‌ترين علائم فيبروميالژيا

او بيان كرد: فيبروميالژيا نواحي متعدد دردناك را در بدن ايجاد مي‌كند كه برخي از اين نواحي دردناك، گره‌هايي هستند كه در عضلات مختلف تشكيل مي‌شوند، بنابراين مهمترين علامت فيبروميالژيا درد مبهم و مداوم در قسمت‌هاي مختلف سيستم عضلاني-اسكلتي است.خستگي، اختلال خواب، سردرد، افسردگي، اضطراب، كاهش تمركز، خشكي چشم، درد‌هاي شكمي و سوزش ادرار از ديگر نشانه‌هاي فيبروميالژيا هستند.

اين متخصص فيزيوتراپي افزود: در فيبروميالژيا به علت به هم خوردن تعادل واسطه‌هاي شيميايي در مغز، واكنش سيستم عصبي مركزي و مغز به پيام‌هاي درد شدت پيدا مي‌كند و غير طبيعي مي‌شود.اين اسپري اپسايت اختلال در زنان بيشتر از مردان ديده مي‌شود.خانم‌ها بيشتر به علائم سندروم روده تحريك‌پذير، درد شديد كوتاه مدت و خستگي صبحگاهي دچار مي‌شوند.در آقايان هم درد‌هاي شديد پراكنده همراه با تغييرات خلقي و عاطفي كه بر كيفيت زندگي اجتماعي و شغلي آن‌ها اثر منفي مي‌گذارد، مي‌تواند ناشي از فيبروميالژيا باشد.

مبتلايان به فيبروميالژيا اغلب در چه قسمت‌هايي از بدن درد را احساس مي‌كنند؟

المعي‌نژاد تأكيد كرد: مبتلايان به فيبروميالژيا از درد و گره‌هاي دردناك عضلاني در پشت سر، شانه‌ها، بخش بالاي قفسه سينه، لگن، زانو‌ها و بخش بيروني آرنج‌ها شكايت مي‌كنند.شدت درد دامنه وسيعي دارد به طوري كه اين درد مي‌تواند قيمت ورق سيليكوني براي زخم از يك احساس گنگ و خفيف تا درد شديد همراه با لمس عضلات باشد.

او تصريح كرد: برخي منابع مي‌گويند كه چندين عامل از جمله وراثت، ابتلا به عفونت‌ها مانند آنفلوآنزا، استرس، آسيب‌هاي فيزيكي و رواني شديد در بروز علائم فيبروميالژيا نقش دارند.

مؤثرترين روش‌هاي درمان فيبروميالژيا

اين متخصص فيزيوتراپي گفت: درمان فيبروميالژيا بسته به علائم آن در عضلات مختلف يا درگيري ساير اندام‌ها مانند دستگاه گوارش يا مجاري ادراري و مثانه متفاوت است.به طور كلي از درمان دارويي، فيزيوتراپي، روش‌هاي خود مراقبتي و ورزش براي بهبود فيبروميالژيا كمك مي‌گيريم.

المعي‌نژاد اظهار كرد: براي درمان دارويي پيكو اسميت اند نفيو فيبروميالژيا از مسكن‌ها و دارو‌هاي ضد افسردگي استفاده مي‌كنيم.فيزيوتراپي هم در جهت كاهش درد و اسپاسم گره‌هاي عضلات و افزايش انعطاف‌پذيري عضلات و ساير بافت‌هاي نرم بدن مؤثر است.مشاوره درماني جهت افزايش اعتماد به نفس، آرامش درون و تغيير سبك زندگي، كنترل خشم و افزايش نگرش مثبت به زندگي از جمله روش‌هاي خودمراقبتي هستند.

او بيان كرد: ورزش در هواي آزاد و ورزش‌هاي دسته‌جمعي هم به مبتلايان به فيبروميالژيا پيشنهاد مي‌شود. يوگا از جمله ورزش‌هايي است كه با تأكيد بر انعطاف‌پذيري عمومي بدن و تمركز بر تنفس ديافراگمي ريتميك و مديتيشن (تن‌آرامي) در كاهش علائم فيبروميالژيا بسيار مؤثر است.

المعي‌نژاد پانسمان لوهمن روشه يادآوري كرد: فيزيوتراپيست مي‌تواند با دادن ورزش‌هاي كششي موضعي براي عضلات دردناك به مبتلايان به فيبروميالژيا در جهت كاهش درد، بهبود گردش خون و ريلكس كردن عضلات كمك كند؛ افراد دچار اين اختلال با تغيير سبك زندگي، مثبت‌انديشي، ورزش و انجام تمرين‌هاي هوازي مي‌توانند زندگي با كيفيت داشته باشند.

منبع: باشگاه خبرنگاران



منبع

تظرات ارسال شده