همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
 چگونه پرخوري ناشي از استرس را متوقف كنيم؟

با خوردن مواد غذايي و خوراكي قصد دارند ميزان استرس و فشار رواني خود را كاهش دهند.

به گزارش بسياري از افرادي كه با پرخوري ناشي از استرس مواجه هستند ممكن است در پاسخ به خستگي يا استرس زيادي كه در طول روز داشته اند، به خوردن خوراكي هايي مثل چيپس، شكلات و نوشابه و …. رو بياورند.

با اين حال، اگر پرخوري استرسي به طور مكرر اتفاق بي‌افتد يا به روش مقابله اي تبديل شده باشد، مي تواند بر زندگي، سلامتي، خوشبختي و وزن افراد تاثير منفي بگذارد.
شناسايي عوامل دخيل در پرخوري ناشي از استرس و اجتناب از آن ها

احساساتي مانند استرس تنها محرك براي شروع چنين رفتاري نيستند. برخي از مهم ترين محرك ها كه باعث مي شود افراد در پاسخ به استرس رو به پرخوري بياورند عبارتند از:
بي حوصلگي

بي حوصله بودن يا نداشتن كاري براي انجام دادن، به طور معمول چيزي نيست كه افراد معمولي را وادار به پرخوري كند. اما افرادي كه از اين مشكل رنج مي برند زماني كه بي حوصله مي شوند و كاري برا انجام دادن ندارند شروع به پرخوري مي كنند.
عادات

افراد به خاطر عادت به خوردن غذا يا خوراكي در برخي شرايط خاص، هنگامي كه در آن شرايط قرار مي گيرند فوري اقدام به خوردن مي كنند. مثلا ممكن است بعد از بازي كردن در دوران كودكي هميشه بستي خورده باشيد، و هنوز اين عادت تا به امروز در شما وجود داشته خريد پانسمان باشد.
خستگي

خستگي مي تواند يكي از اصلي ترين محرك هاي خوردن استرسي باشد، به خصوص وقتي كه از انجام يك كار ناخوشايند خسته شده ايد. به نظر مي رسد غذا مي تواند نشانه اي براي شما باشد كه ديگر نمي خواهيد آن فعاليت خاص را انجام دهيد.
استراتژي هاي مقابله اي با پرخوري استرسي

اولين قدم كه فرد مبتلا بايد براي رهايي از خوردن ناشي از استرس بردارد، شناخت عوامل محرك و موقعيت هايي است كه او را وادار به خوردن مي كنند.

داشتن يك دفترچه يادداشت براي شناسايي اين موقعيت ها مي تواند مفيد و كارساز باشد. به محض اينكه متوجه شديد در حال خوردن يك وعده غذايي نا متعارف هستيد حتما اين لحظه را يادداشت كنيد. و تمام احساسات و چيزي كه در جريان است با جزئيات بنويسيد.

سعي كنيد براي ثبت وقايع رخ داده از موارد زير كمك بگيريد و بر اساس آن ها اطلاعات خود را ثبت كنيد:

الگوهاي سطح گرسنگي، مثلا مي توانيد از ۱ تا ۱۰ به ميزان گرسنگي خود نمره بدهيد
احساسي كه اكنون داريد، مثلا ممكن است خسته يا تحت فشار باشيد
كاري كه اكنون و با پيش آمدن فشار، استرس يا خستگي انجام داديد
چيزي كه شما را تحريك كرد غذا بخوريد
و..

مرحله بعد، يافتن روش هاي جايگزين و مفيد است. به اين كاره روش هاي مقابله اي سالم گفته مي شود كه بايد جايگزين روش هاي مقابله منفي و نادرستي مثل پرخوري شود. مثلا ۳ نمونه زير مي توانند نوعي روش مقابله اي باشند:

كسي كه از بي حوصلگي غذا بخورد ممكن است بخواهد براي شروع بهبود اين وضعيت و مقابله با پرخوري استرسي كتاب جديدي بخواند. يا سرگرمي جديدي را شروع كند كه مي تواند يك چالش نحوه پانسمان هارتمن خاص براي او ايجاد كند.
كسي كه به دليل استرس، بيش از حد مي خورد، مي تواند با انجام يوگا، مراقبه يا پياده روي به كاهش استرس خود كمك كند.
كسي كه در دوره افسردگي پرخوري مي كند، ممكن است بخواهد با يك دوست قديمي تماس بگيرد، حيوان خانگي خود را به پارك برود، احساست منفي خود را روي كاغذ يادداشت كند يا با كسي صحبت كند.

همچنين مي توان گفتگو با يك درمانگر يا روانشناس براي بحث در مورد راه هاي شكستن چرخه خوردن ناشي از استرس مفيد دانست.
فاكتورهاي دخيل در پرخوري ناشي از استرس

اين مشكل تنها به مشكل انضباطي يا عدم خود كنترلي وابسته نيست و فاكتورهاي مختلفي روي آن تاثير مي گذارند. چند نمونه از اين فاكتورها در ادامه توضيح داده است.
نحوه رشد كودك

براي برخي از افراد، خوردن احساسي يك رفتار آموخته شده است. در دوران كودكي، والدين با تشويق كودك به انجام كاري و دادن جايزه به آن ها براي پشت سر گذاشتن يك روز يا شرايط سخت، تحمل انجام كارها را براي آن ها آسانتر مي كنند.

با گذشت زمان، كودكي كه پس از گرفتن نمره بد در آزموني شروع به خوردن كيك و شيريني مي كند، تا ناكامي آن را پشت سر بگذارد. اين شخص در بزرگسالي و در برخورد با شرايط مشابه همين روال را در پيش مي گيرد.
دشواري در برخورد و مواجهه با احساسات

به صورت معمول و نرمال يك انسان سالم حين برخورد با احساسات منفي و ناخوشايند به روشي درست به مقابله مي پردازد. در اغلب افرادي كه تحت آموزش هاي كنترل احساسات قرار نگرفته اند به سرعت يك رفتار مقابله اي ناسالم بروز مي كند.

زماني كه يك نفر به علت عدم توانايي در مواجهه محصولات زخم بستر با احساسات با مشكل روبرو است ممكن است پرخوري استرسي را به عنوان جوابي نادرست انتخاب كند كه اتفاقا براي او كارساز است. (اما اشتباه است)
جنبه ها فيزيكي و متاثر از استرس

موارد زير كه با استرس در ارتباط هستند مي توانند به صورت فيزيكي شخص را وادار به خوردن بعد از مواجهه با استرس كند:

افزايش سطح كورتيزول: استرس در ابتدا، باعث مي شود اشتها كاهش يابد تا بدن بتواند با اوضاع و شرايط پيش آمده روبرو شود. اگر استرس كم نشود، هورمون ديگري به نام كورتيزول آزاد مي شود. كورتيزول اشتها را افزايش مي دهد و مي تواند باعث پرخوري شود.
هوس و يار به خوردن: مقادير زياد كورتيزول ناشي از وارد شدن استرس مي تواند ميل افراد به مصرف مواد غذايي مخصوصا غذاهاي شيرين يا چرب را افزايش دهد. استرس همچنين با افزايش هورمون هاي گرسنگي همراه است، كه ممكن است به هوس غذاهاي ناسالم نيز كمك كند.
جنسيت: برخي تحقيقات نشان مي دهد كه زنان بيشتر از مردان براي مقابله با استرس از مواد غذايي استفاده مي كنند. در حالي كه مردان براي جبران استرس وارد شده و دفع آن، بيشتر از زنان سيگار مي كشند يا از الكل استفاده مي كنند.

گرسنگي فيزيكي در برابر گرسنگي عاطفي

اشتباه گرفتن گرسنگي عاطفي با گرسنگي جسمي بسيار آسان است. اما هر كدام از آن ها خصوصيات مخصوصي دارند كه باعث مي شود شناسايي و تفكيك آن ها از هم آسان باشد. شناختن اين تفاوت هاي ظريف اولين قدم براي كمك به متوقف كردن الگوهاي عاطفي غذا خوردن است.

آيا گرسنگي شما به سرعت از راه مي رسد يا به تدريج گرسنه مي شويد؟

گرسنگي عاطفي و استرسي اغلب به سرعت و ناگهان احساس هارتمن مي شود و شخص فورا بايد چيزي براي خوردن دم دست داشته باشد.

اما گرسنگي فيزيكي و معمول، اغلب به آهستگي احساس مي شود و تنها در شرايطي كه مدتها چيزي نخورده باشيد به سرعت ظاهر مي شود و بيشتر نيز خواهد شد.
آيا وقتي گرسنه ايد تمايل داريد ماده غذايي خاصي بخوريد؟

گرسنگي و پرخوري عاطفي معمولاً با هوس و ويار غذاهاي آشاميدني يا چيزهاي ناسالم همراه است. اما كسي كه از نظر فيزيكي گرسنه است، اغلب هر چيزي را مي خورد، كه اغلب آن ها سالم هستند. اما كسي كه از نظر عاطفي و به دنبال مواجهه با شرايط خاصي گرسنه است، چيز خاصي مي خواهد (مثلا سيب زميني سرخ كرده يا پيتزا.)
آيا بدون آنكه متوجه شويد يا حواستان باشد خوراكي ها را ميخوريد؟

افرادي كه از پرخوري استرسي رنج مي برند معمولا لذتي از خوردن غذا نمي برند و اغلب بدون اينكه حواسشان باشد مقدار زيادي خوراكي را بدون اينكه بفهمند مي خورند.

اين در حالي است كه ما به طور معمول از خوردن غذاها و وعده هاي اصلي پس از احساس گرسنگي لذت مي بريم و مي دانيم دقيقا چه مقدار غذا نياز داريم و يا چه وقت سير مي شويم.
منشاء احساس گرسنگي شما از شكم است يا از سر شما؟

گرسنگي عاطفي ارتباطي با معده ندارد. زيرا معده زماني كه نياز به غذا داشته باشد و شخص واقعا گرسنه باشد نيازمند دريافت غذا است. معمولا اگر واقعا گرسنه باشيم شكممان صدا ميدهد.

اما كسي كه مشكل پرخوري عاطفي دارد واقعا گرسنه نيست. و فقط چيزي در سرش ميگويد تا ميتواني بخور كه استرس يا شرايط پيش آمده برطرف شود.
آيا بعد از خوردن احساس پشيماني يا گناه داريد؟

خوردن يك وعده غذايي غير معمول با ولع، آن هم به دليل پانسمان اكتي كوت استرس مي تواند باعث ايجاد احساس پشيماني، شرم و حتي گناه شود. اين پاسخ ها معمولاً به دنبال گرسنگي عاطفي در افراد ديده مي شود. از طرف ديگر، ارضاي گرسنگي جسمي، با دريافت مواد مغذي يا كالري مورد نياز بدن با احساسات منفي همراه نيست.

منبع: نسخه



منبع

تظرات ارسال شده