همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
۶ ترفند ارزان براي سفيد كردن دندان‌ها

كيت‌هاي سفيد كننده دندان به راحتي در اكثر داروخانه‌ها در دسترس هستند. با اين حال بسياري از دارو‌هاي طبيعي مي‌توانند به حذف لكه‌ها و حفاظت از ميناي دندان كمك كنند.

چرا دندان زرد مي‌شود؟

دندان‌ها به ۲ دليل زرد مي‌شوند كه افزايش سن روند زردي آن‌ها را تسريع مي‌كند:

نازك شدن مينا

لايه بيروني دندان شامل ميناست كه بخشي تقريبا سفيد رنگ است و از ساختار دندان‌ها محافظت مي‌كند؛ در زير اين بخش لايه‌اي بافتي به نام دنتين به رنگ زرد و قهوه‌اي وجود دارد؛ هنگامي كه لايه ميناي دندان شروع به تيره‌تر شدن مي‌كند، دندان‌ها تيره و زرد رنگ مي‌شوند.

غذا‌هاي اسيدي، بيماري لثه و پيري يا افزايش سن مي‌تواند موجب نازك تندروت پلاس شدن ميناي دندان شود البته ميناي دندان بعضي افراد به طور طبيعي نازك‌تر است.

رنگ و لكه

غذا‌هاي خاص و نوشيدني‌هايي مانند قهوه مي‌توانند دندان‌ها را لكه‌دار كنند؛ برخي از غذا‌ها كه دندان‌ها را لكه‌دار مي‌كنند با نازك‌تر كردن ميناي دندان مي‌توانند موجب افزايش زردي دندان‌ها شوند.

ساير عوامل لكه‌دار شدن دندان‌ها مي‌توان به سيگار كشيدن و استفاده از محصولات تنباكويي و انواع خاصي از آنتي بيوتيك‌ها اشاره كرد.

چگونه دندان‌ها را به طور طبيعي سفيد كنيد

استفاده از روش‌هاي زير به سفيد كردن دندان‌ها كمك مي‌كند:

۱- تغييرات غذايي

حذف مواد غذايي كه موجب لكه‌دار شدن و تغيير رنگ دندان‌ها مي‌شود، از زردي بيشتر دندان جلوگيري مي كند؛ غذا‌ها و نوشيدني‌هايي كه حاوي تانن هستند مانند نوشيدني‌هاي الكلي و چاي در زرد شدن دندان‌ها موثر هستند.

قهوه، نوشابه‌هاي تيره و برخي از آبميوه‌ها در لكه‌دار شدن آن‌ها تاثير دارند.

مواد غذايي اسيدي مي‌تواند دندان‌ها را با از بين بردن ميناي دندان زرد كند؛ افرادي كه در مورد رنگ دندان‌هاي اترومن خود نگران هستند بايد از مصرف بيش از حد مركبات، قهوه و سودا خودداري كنند؛ آن‌ها هميشه بايد پس از مصرف اين مواد دندان‌هاي خود را مسواك بزنند.

دندان‌پزشكان معمولا توصيه مي‌كنند كه افراد پس از خوردن غذا ۳۰ دقيقه صبر كنند و سپس مسواك بزنند. اسيد‌هاي موجود در غذا موجب نازك شدن ميناي دندان مي‌شود، بنابراين مسواك زدن بلافاصله پس از غذا مي‌تواند باعث آسيب دندان‌ها شود.

ترك سيگار يا دخانيات خطر لكه‌هاي دنداني ناشي از نيكوتين را كاهش دهد همچنين از پوسيدگي دندان‌ها و بيماري‌هاي لثه جلوگيري مي‌كند؛ دخانيات و سيگار به ميناي دندان آسيب مي‌رساند و باعث ايجاد مشكلات بهداشتي دهان مي‌شود.

۲- شستشوي مرتب دندان‌ها يا به اصطلاح روغن كشي

روغن كشي اصطلاحي است كه براي شستشوي دهان با روغن‌هاي خاص براي حذف آلودگي‌ها، باكتري‌ها و مواد باقي مانده در دهان استفاده مي‌شود. روغن كشي، جايگزيني براي مسواك زدن يا نخي معمولي نيست، اما برخي تحقيقات نشان مي‌دهد كه شستن دهان با روغن‌هاي خاص به سفيد شدن دندان‌ها كمك مي‌كند.

اين روش را امتحان كنيد، يك دقيقه بعد از مسواك زدن، دهان را پانسمان هيدروتك با روغن شستشو دهيد و دهان شويه را از دهان بيرون بريزيد.

روغن‌هاي مناسب براي روغن كشي عبارتند از:

روغن نارگيل

روغن آفتابگردان

روغن كنجد

۳- مسواك زدن با جوش شيرين

جوش شيرين به راحتي مي‌تواند لكه‌هاي روي سطح دندان‌ها را از بين ببرد؛ اما تحقيقات سال ۲۰۱۷ نشان داده است كه استفاده از اين ماده يك راه ايمن براي پاك كردن دندان از لكه‌هاست.

جوش شيرين همچنين با باكتري‌ها مبارزه مي‌كند و درنتيجه قادر است با كاهش پلاك دندان مانع از پوسيدگي شود.

۴- استفاده از پراكسيد هيدروژن

پراكسيد هيدروژن سفيد كننده ملايم است و مي‌تواند دندان‌هاي تيره شده را سفيد كند؛ براي سفيد كردن دندان، فرد بهتر است يك هفته از مخلوط جوش شيرين و پراكسيد هيدروژن براي ۱-۲ دقيقه به مدت ۲ بار در روز استفاده كند.

پراكسيد هيدروژن ممكن است حساسيت دندان را افزايش دهد؛ بنابراين استفاده از آن در درازمدت و افرادي كه دندان‌هاي حساسي دارند، مناسب نيست.

۵- سفيد كردن با ميوه

ميوه پاپايا حاوي آنزيمي است كه در سفيد كردن دندان‌ها موثر است.

پاپائين ژل هيدروسرب و بروملين آنزيم‌هايي هستند كه به ترتيب در پاپايا و آناناس وجود دارند؛ اين آنزيم‌ها ممكن است به سفيد شدن دندان كمك كنند.

مطالعه اي در سال ۲۰۱۲ نشان داد كه طبق شواهد اوليه روش‌هايي كه حاوي اين تركيبات هستند داراي اثرات ملايم سفيد كنندگي هستند؛ با اين حال، نويسندگان اين مطلب هشدار مي‌دهند كه براي اثبات اثربخشي اين آنزيم‌ها در سفيد كردن دندان‌ها به تحقيقات بيشتري نياز است.

۶- حفظ بهداشت دهان و دندان

حفظ بهداشت دهان و دندان مهمترين موردي است كه يك فرد براي كاهش زرد شدن دندان بايد انجام دهد.

مسواك زدن منظم و استفاده از نخ دندان از ميناي آن محافظت مي‌كند و مانع از پوسيدگي و لك شدن دندان‌ها مي‌شود.

بهداشت دهان و دندان مناسب شامل موارد زير است:

حداقل ۲ بار در روز مسواك بزنيد و در هنگام مسواك زدن مطمئن شويد كه اطراف لثه‌ها و پشت دندان‌ها تميز شده باشد.

از يك خمير دندان حاوي فلورايد استفاده كنيد؛ فلورايد پوسيدگي دندان را از بين مي‌برد اگر چه بعضي از مردم با استفاده از فلورايد مخالفند، اما دندان‌پزشكان بر اين باورند كه فلورايد پماد مدي هاني ماده‌اي ايمن و سودمند براي دندان است.

روش‌هايي كه جوابگو نيستند

برخي روش‌هاي طبيعي سفيد كردن دندان‌ها ممكن است به دندان‌ها آسيب برسانند. اين روش شامل استفاده از:

ليمو ترش

پرتقال‌ها

سركه سيب

زغال فعال

منبع: باشگاه خبرنگاران



منبع

تظرات ارسال شده