همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
بزاق نقش مهمي در جلوگيري از اين بيماري ها را دارد

مسري است كه از طريق ويروس آنفلوانزا بروز مي‌كند و در بين مردم اپيدمي مي‌شود. اين ويروس از طريق استنشاق قطره‌هاي ريز بزاق، عطسه يا آب دهان فرد بيمار منتقل مي‌شود. آنفولانزا از روز قبل از بروز علائم و تا 7 روز بعد از آن قابل سرايت است.

به گزارش : بزاق نقش مهمي در بدن ايفا مي‌كند و در عين حال مي‌تواند به حمل كننده عوامل بيماري‌زا تبديل شود. بنابراين شناخت اين بيماري‌ها و نقش بزاق مي‌تواند خيلي از افراد را از خطر ابتلا به بيماري نجات دهد.

در اين مطلب با ۷ بيماري كه از طريق بزاق انتقال مي‌يابد بيشتر آشنا مي‌شويد.

بيماري بوسيدن

بيماري بوسيدن با نام علمي مونونوكلئوز پماد زخم بستر به دليل ويروس اپشتن‌بار از خانواده هرپس‌ها بروز مي‌كند. با وجود اينكه اين بيماري مي‌تواند عوارضي مانند ورم طحال ايجاد كند اما در حالت كلي مشكل چنداني بروز نمي‌دهد.

بيماري بوسيدن همان‌طور كه از نامش پيداست به علت تماس مستقيم با بزاق فرد آلوده از طريق بوسه و همچنين استفاده از لوازمي مانند قاشق، چنگال، ليوان و غيره قابل سرايت است. بهتر است بدانيد كه ۹۰ درصد بالغين بالاي ۴۰ سال در برابر اين بيماري ايمن مي‌شوند.

پوسيدگي دندان

پوسيدگي دندان در بين بزرگسالان قابل سرايت نيست اما از يك فرد بزرگسال به كودك منتقل مي‌شود. در اين صورت باكتري‌هاي عامل پوسيدگي دندان به واسطه قاشق يا پستانك آلوده به بزاق فرد بزرگسال وارد دهان كودك مي‌شود. بنابراين والدين بايد در مراقبت از كودكان مسائل بهداشتي را به طور كامل رعايت كنند. علاوه بر اين بيماري عفونت لثه نيز چسب زخم بستر كه لثه‌ها و استخوان‌هاي اطراف دندان را درگير مي‌كند با يك بوسه ساده قابل انتقال است. بنابراين افرادي كه علائم اين بيماري مانند افتادن دندان‌ها را دارند و اطرافيانشان بايد دقت بيشتري داشته در خصوص مسائل بهداشتي داشته باشند.

تبخال

تبخال در نتيجه آلودگي به ويروسي به نام هرپس سيمپلكس نوع ۱ ايجاد مي‌شود. بعد از يك بار آلودگي، ويروس در تمام عمر در بدن باقي مي‌ماند بدون اينكه علائم دائمي بروز دهد. اما در برخي شرايط مانند استرس، خستگي، آفتاب و غيره ويروس فعال مي‌شود. تبخال نيز از طريق بزاق يا تماس با اشياء آلوده مانند لوازم سفره، ليوان، دستمال و غيره سرايت مي‌كند. اين ضايعات كوچك تا زماني كه خشك نشده باشند امكان انتقال دارند. مهم‌ترين مسئله اين است كه تبخال ممكن است باعث ايجاد تبخال تناسلي شود.

آنفلوانزا

آنفولانزا يا گريپ يك بيماري عفوني پماد آلفا تنفسي و بسيار مسري است كه از طريق ويروس آنفلوانزا بروز مي‌كند و در بين مردم اپيدمي مي‌شود. اين ويروس از طريق استنشاق قطره‌هاي ريز بزاق، عطسه يا آب دهان فرد بيمار منتقل مي‌شود. آنفولانزا از روز قبل از بروز علائم و تا ۷ روز بعد از آن قابل سرايت است.

هپاتيت B

هپاتيت B يك بيماري با منشأ ويروسي است كه باعث التهاب كبد مي‌شود. در بين برخي از بيماران يعني حدود ۱۰ درصد از آن‌ها، ممكن است مزمن شده و باعث عوارض جدي مانند سيروز يا سرطان كبد شود. هپاتيت B از طريق خون و رابطه جنسي منتقل مي‌شود اما ممكن است كه از طريق بوسه دو فرد (يكي حامل ويروس و ديگري سالم) كه هر دو لثه‌هاي آسيب ديده و خونريزي دهنده دارند نيز منتقل شود.

آنژين باكتريايي

آنژين ممكن است ويروسي يا باكتريايي باشد. مسري‌ترين نوع آنژين باكتريايي و از نوع باكتري استرپتوكوك است. اين بيماري از طريق تماس با درمان تاول سوختگي با آب جوش ترشحات تنفسي و بزاق فرد آلوده منتقل مي‌شود. با رعايت برخي اصول بهداشتي مانند پرهيز از روبوسي با فرد بيمار، شستشوي مرتب دست‌ها، عدم استفاده از قاشق و چنگال و ليوان مشترك و غيره مي‌توان از انتقال اين بيماري پيشگيري كرد.

توجه داشته باشيد بعد از ۲۴ تا ۴۸ ساعت از شروع درمان آنتي بيوتيكي، فرد مورد نظر بيماري را انتقال نمي‌دهد.

گاستروانتريت

گاستروانتريت يا التهاب معدي روده‌اي كه با عنوان «ويروس معده» يا «آنفولانزاي معده» نيز شناخته مي‌شود شامل عفونتي در دستگاه گوارش بدن است. بايد گفت كه گاستروانتريت انواع مختلفي شامل گاستروانتريت ويروسي، باكتريايي يا انگلي دارد. اين بيماري اصولاً از طريق آب و مواد غذايي انتقال پيدا مي‌كند. اما در عين حال به دليل تماس و به‌ويژه تماس دست خيس با اثرات مدفوع نيز قابل سرايت كرم رژودرم براي گوشت اضافه است. هر آنچه كه با دست‌ها قابل لمس است مانند دستگيره در، تلفن، مواد غذايي و غيره عاملي براي انتقال هستند. چون دست‌ها به سمت دهان رفته و ويروس در بزاق جا خوش مي‌كند. يكي از ساده‌ترين و مؤثرين روش‌ها براي جلوگيري از ابتلا به اين بيماري شستشوي مداوم و با دقت دست‌ها است.

منبع: تبيان



منبع

تظرات ارسال شده