همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
نسخه ابوعلي سينا براي داشتن دندانهاي زيبا و لثه سالم

هاي سالم هستند اما نمي دانند براي داشتن دندان هاي سالم چه كارهايي بايد انجام دهند، نسخه ابوعلي سينا براي رسيدن به اين مهم بسيار كاربردي و مناسب است.

به گزارش داشتن دندانهاي سفيد و سالم سبب زيبايي چهره شما خواهد شد و لبخندتان را جذاب مي كند . امروزه براي سفيد كردن دندانها از روش هاي مصنوعي مانند بليچينگ و... استفاده مي كنند كه هزينه زياد و مشكلات فراواني را به همراه دارد. اگر بخواهيد لبخند زيبا و دندانهاي سفيد داشته باشيد ، بايد به رعايت بهداشت دهان و دندان بپردازيد و در كنار اين مورد از نسخه هاي طبيعي طب سنتي براي سفيد كردن دندان كه در اين بخش از سلامت دهان و دندان آورده ايم ، بهره كافي ببريد.دندان سالم
دندان كاملا سفيد، طبيعي نيست

مزاج هر فرد رنگ دندانهايش را تعيين مي كند ، بنابراين اگر فردي بگويد كه هر چقدر مسواك مي زنم و بهداشت دهان و دندان را رعايت مي كنم اما دندانهايم سفيد نيستند ، حقيقت دارد و در مقابل اگر فردي بدون سفيد كننده هاي مصنوعي دندان هاي سفيد و درخشاني داشته باشد باز هم حقيقت دارد.
انواع مزاج ها و رنگ دندان

افراد داراي مزاج صفراوي داراي دندان هاي سفيد متمايل به زرد قيمت پانسمان هارتمن هستند.

افراد دموي نوعي تيرگي يا زردي در دندانهايشان به چشم مي خورد و دندان هاي سفيدي ندارند.

سوداوي ها داراي دندان هاي تيره اما محكمي هستند كه كمتر پوسيده مي شود.

بلغمي ها دندان هاي شان كاملا سفيد هستند.
دندان سالم، دندان سفيد

اگر مغز دندان را بشكافيد ، خواهيد ديد كه دندانهايتان كاملا سفيد نيستند و براي سفيد كردن دندان ها بايد از روش هاي ديگري استفاده كنيد كه اصلي ترين و مهم ترين آنها، تميزي دهان و دندان است. اگر مي خواهيد دندان هاي تان سفيد و درخشان باشند، بايد دندان هايي سالم داشته باشيد و دندان هاي شما نبايد پوسيده باشد.

پس اقدام اوليه براي داشتن دندان هاي سالم بايد نزد دندانپزشك برويد و پوسيدگي را برطرف و بعد بهداشت دهان و دندان را به دقت و به شكل دائم رعايت كنيد. اگر مي خواهيد هميشه دندان هاي تميز و سالم داشته باشيد بايد روزانه از مسواك ، نخ دندان و... استفاده كنيد و در همه حال دندانهايتان را در اوج سفيدي نگه داريد.
سفيد كردن دندان باعث زردي آن مي شود

بليچينگ يا سفيد كردن مبالغه آميز و غير استاندارد دندان موجب آسيب به دندان مي شوند زيرا مواد شيميايي بكار رفته در آنها بخشي از سطح دندان را خراب مي كنند. استفاده از اين روش بعد از مدتي سبب نفوذپذيري دندان در برابر مواد رنگي و جرم ها مي شود و به زردي دندان ها مي انجامد . اين كار علاوه بر اينكه موجب از بين رفتن سلامت پماد هارتمن دندان ها مي شود ،هزينه زيادي نيز به همراه دارد بنابراين براي داشتن دندان و لثه سالم و تميز ، بهداشت دهان و دندان را رعايت كنيد.
توصيه هاي ايمني براي داشتن دندان هاي سالم

با دندان هاي خود چيزهاي سفت مانند فندق و پسته و گردو نشكنيد.

در خوردن تخمه زياده روي نكنيد زيرا موجب خراب شدن دندان ها مي شود.

از خوردن خوراكي هاي سخت مانند ته ديگ هاي سخت و ضخيم كه به فك فشار مي آورد و به سلامت دندان هاي تان آسيب مي زند ، خودداري كنيد.

خوردن خوراكي هايي مانند گوشت نيم پز يا استخوان گوشت كه بايد طولاني و سخت آنها را بجويد براي دندان مضر هستند.

خوردن خوراكي هاي گرم و سرد بلافاصله بعد از هم موجب ترك خوردن دندان ها و پوسيدگي آنها مي شود .اگر مي خواهيد خوراكي هاي سرد يا گرم ميل كنيد ، صبر كنيد دندان به دماي طبيعي برسد سپس سراغ خوراكي بعدي برويد. بين ماده غذايي سرد و گرم معمولا نيم ساعت تا يك ساعت فاصله بيندازيد.

برخي از افراد چاق بعد از خوردن هر وعده غذايي در حلق خود انگشت مي اندازند و غذاهاي خورده شده را بالا مي آورند ، اين كار به دليل بالا آمدن اسيد فراواني همراه مواد غذايي موجب پوسيدگي دندان مي شود.

ريفلاكس معده به علت برگشت اسيد معده به دهان سبب پوسيدگي دندان ها مي شود پس بهتر است افرادي كه دچار ريفلاكس معده هستند، براي حفظ سلامت دندان هاي شان زودتر درمان شوند .

از دندان هاي شيري خردسالتان عفونت بدن مراقبت كنيد و تا قبل از افتادن آنها به او خوراكي هاي سفت ندهيد زيرا باعث آسيب دندان مي شود.

افراد مبتلا به پوكي استخوان بايد از خوردن خوراكي هاي سفت كه به جويدن مداوم و سخت نياز دارند، اجتناب كنند زيرا سبب شكستن دندانهايشان مي شود.
چند بار در روز مسواك بزنيم؟

وعده هاي غذايي تعداد مسواك زدن را تعيين مي كند . بعد از صرف غذا از روي دندان و در فضاي ميان دندان ها باقيمانده غذاها را تميز كنيد.

برخي از افراد دوبار در روز غذا مي خورند و بر همين مبنا بايد دندان هاي خود را مسواك بزنند البته بهتر است براي پاك كردن رسوب اسيد و بخارات معده روي لثه و زبان صبح ها قبل از خوردن غذا يك مسواك مختصر بزنند.

شستن دهان يا غرغره كردن بعد از صرف غذاها و خوراكي هايي كه رنگ يا غلظت زيادي دارند، ضروري است. كساني كه عادت به نوشيدن قهوه، چاي، خوردن شكلات و شيريني دارند، بايد براي جلوگيري از رنگ نگرفتن دندانهايشان به طور مرتب آنها را مسواك بزنند.

خمير دندان هم ممكن است باعث پوسيدگي شود ، اگر كسي به بهداشت دهان و دندان كاملا رسيدگي مي كند ولي نتيجه اي نمي گيرد بايد به خمير دندانش شك كند و آن را تعويض كند زيرا بعضي خميردندان ها حاوي موادي هستند كه باعث پوسيدگي مي شود.

اگر خمير دندانتان فاسد شده باشد نه تنها دندانتان را تميز نمي كند بلكه سبب پوسيدگي دندانها نيز مي شود پس حتما خمير دندان كوچك بگيريد تا زودتر مصرف شود و چسب هارتمن زودتر بتوانيد آن را تعويض كنيد.
دندان سالم در لثه سالم

براي داشتن دندانهاي سالم بايد به مراقبت از لثه ها بپردازيد زيرا دندان هاي سالم روي لثه هاي سالم رشد مي كنند. به داروهايي كه جهت رفع مشكلات دندان در طب سنتي وجود دارد ، «سنون» گفته مي شود. سنون براي محكم كردن لثه براي افرادي كه حين مسواك زدن دچار خونريزي لثه مي شوند ، با هدف به دست آوردن سلامت دندان تجويز مي شود.سنون علاوه بر مستحكم كردن لثه مي تواند سبب جرمگيري دندانها شود و آنها را سفيد و درخشنده كند.
نسخه هاي طبيعي براي سلامت لثه و دندان

كزمازك، سُعد، گل سرخ و سنبل الطيب را به مقدار مساوي بكوبيد و با هم مخلوط نماييد و سپس الك كنيد و با انگشت روي دندان ها به حالت مسواك كردن بكشيد و نيم ساعت روي دندان هاي تان اين ماده را بگذاريد و سپس آبكشي كنيد.

گشنيز را بو دهيد و با كمي سركه مخلوط نماييد و اين محلول را غرغره كنيد و روي لثه هايتان بكشيد زيرا موجب استحكام لثه و دندان مي شود.

به مقدار مساوي دم الاخوين، كزمازك، انزروت، كندر، تباشير، گل سرخ، گلنار و پوست انار ترش را پودر و با هم تركيب كنيد تا آردي به دست آيد و آن را به شكل مسواك با انگشت روي دندان بكشيد.

نصف استكان سماق را بجوشانيد و صاف كنيد و با گلاب مخلوط نماييد و سپس اين محلول را غرغره كنيد.

شش مثقال از عاقرقرحا، وج، كزمازك و سُعد را با سه مثقال از پوست انار، مازوي سبز، كندر، گلنار، اكتيكوت گل سرخ و چهار مثقال از ريشه سوسن كبود و نشاسته كتيرا و گشنيز خشك بو داده پودر و مخلوط نماييد و حدود دو مثقال از تركيب كف دريا و سنگ نمك را به مواد اضافه كنيد و در آخر اين تركيب را به شكل مسواك با انگشت روي دندان ها يا لثه بكشيد.

منبع: نمناك



منبع

تظرات ارسال شده