همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
 چربي سوزترين تمرين‌هاي ورزشي

با شدت بالا بسيار مناسب هستند.

به گزارش فرناز المعي‌نژاد متخصص فيزيوتراپي درباره چربي‌سوز‌ترين تمرين‌هاي ورزشي اظهار كرد: هر وقت صحبت از لاغري، چربي سوزي و تناسب اندام مي‌شود، ناخودآگاه تمرين‌هاي كارديو به ذهنمان مي‌رسد، منظور از واژه كارديو در اينجا افزايش ضربان قلب است به اندازه‌اي كه چربي بيشتري بسوزانيم و كالري بيشتري مصرف كنيم.

او بيان كرد: ورزش‌هايي مانند دويدن، دوچرخه‌سواري، پماد آلفا پياده‌روي تند، الپتيكال يا اسكي فضايي، دوچرخه ثابت و تردميل نمونه‌هايي از تمرين‌هايي هستند كه طي آن‌ها ضربان قلب در حد لازم براي چربي سوزي بالا مي‌ماند، بنابراين بسته به نيازمان براي تناسب اندام مي‌توانيم روزانه از ۲۰ تا ۶۰ دقيقه از اين تمرين‌ها استفاده و حداقل ۵ روز در هفته آن‌ها را تكرار كنيم.
تمرين‌هاي اينتروال با شدت بالا، مناسب‌ترين تمرين‌ها براي چربي سوزي در فرصت اندك

اين متخصص فيزيوتراپي افزود: برخي اوقات افراد مجبور هستند وقت كمتري را براي ورزش اختصاص دهند يا فرصت رفتن به باشگاه را ندارند، اما در عين حال قصد دارند كه در مدت زمان كمتر، ورزشي را انجام دهند كه تا حد امكان براي چربي سوزي و كاهش وزنشان مؤثر و كارآمد باشد، كرم رژودرم براي گوشت اضافه تمرين‌هاي اينتروال با شدت بالا (HIIT) در اين موارد بسيار مناسب هستند.

المعي نژاد درباره تمرين‌هاي اينتروال با شدت بالا تأكيد كرد: تمرين‌هاي HIIT، تمرين‌هايي بي هوازي هستند كه با شدت بالا و در فواصل زماني بسيار كوتاه يك تا دو دقيقه‌اي انجام مي‌شوند و بسته به شدت و زمان تمرين سنگين، فاصله‌هاي زماني براي ريكاوري بين آنها در نظر گرفته مي‌شود، در اين تمرين‌ها بايد از حداكثر قدرت و سرعت خود استفاده كنيد.


تمرين‌هاي اينتروال با شدت بالا براي چه كساني ممنوع است؟

او تصريح كرد: مبتلايان به اختلالات قلبي – عروقي، افراد دچار اضافه وزن و چاقي و افرادي كه به تازگي ورزش كردن را پماد زخم بستر جهت تناسب اندام آغاز كرده‌اند، نبايد تمرين‌هاي اينتروال با شدت بالا را انجام دهند.

اين متخصص فيزيوتراپي گفت: در تمرين‌هاي اينتروال با شدت بالا از بخش‌هاي كوتاه و سنگين تمرين‌هاي بي هوازي استفاده مي‌شود در حالي‌كه تمرين‌هاي كارديو، هوازي هستند، نمونه‌اي از تمرين‌هاي اينتروال با شدت بالا به اين صورت است كه فرد بايد پس از پنج دقيقه گرم كردن ابتدايي، به مدت يك تا ۲ دقيقه ورزش بي هوازي سنگين انجام دهد سپس بلافاصله استراحت و ريكاوري مي‌كند و اين ست ۲ تا ۳ بار تكرار مي‌شود. در انتها هم به مدت پنج دقيقه بدن خود را سرد مي‌كند. در تمام طول تمرين ضربان قلب در حد ۶۰ تا ۷۰ درصد ضربان ماكسيمم نگه داشته مي‌شود.


چگونه تمرين‌هاي مري انسان اينتروال با شدت بالا به چربي سوزي در كوتاه‌ترين زمان كمك مي‌كنند؟

المعي نژاد اظهار كرد: وقتي افراد تمرين‌هاي بي هوازي را انجام مي‌دهند، گروه‌هاي عضلاني بزرگ را در هنگام ورزش به كار مي‌گيرند كه اين عضلات از منابع پروتئيني ذخيره شده در دسترس خود براي سوخت و ساز استفاده مي‌كنند، اما پس از اتمام ورزش به علت اينكه اين ذخاير پروتئيني بايد دوباره در عضلات بازسازي شوند، متابوليسم تا چندين ساعت بالا باقي مي‌ماند و بدن براي تأمين انرژي خود در ساعات پس از اتمام ورزش به سمت بافت چربي مي‌رود تا انرژي مورد نياز خود را براي سوخت و ساز و بازسازي عضلات تأمين كند.

او يادآوري كرد: پس با انجام تمرين‌هاي اينتروال با شدت بالا، افراد علاوه بر اينكه در هنگام چسب زخم بستر ورزش كالري بالايي مصرف مي‌كنند، مصرف كالري و چربي سوزي تا چندين ساعت پس از ورزش هم ادامه دارد؛ از تمرين‌هاي بي هوازي مي‌توان به شناي سوئدي، اسكوات، لانج و تمرين با دمبل اشاره كرد كه اين تمرين‌ها بايد به مدت يك تا دو دقيقه انجام شوند.


منبع: باشگاه خبرنگاران



منبع

تظرات ارسال شده