همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
درمان زخم پوست



زخم پوست


ـ چه وقت به پزشك مراجعه كنيم:
۱. زخم ظاهري غير عادي دارد، بعد از دو هفته خوب نشده است، يا به سرعت بزرگ مي‌شود.
۲. زخم‌ها زياد مي‌شوند يا عود مي‌كنند.
۳. تب يا تهوع وجود دارد.
ـ زخم پوست نشانهٔ چيست:
وقتي زخمي بر پوستتان پيدا شود، معمولاً دستگاه ايمني بدن خود به التيام و ترميم آن مشغول مي‌شود. اما بعضي زخم‌ها مقاوم‌تر از بقيه هستند و به‌آساني از بين نمي‌روند. زخم پوست صدها علت دارد كه بسياري از آنها را نمي‌توان تشخيص داد و حتي درمانشان بسيار مشكل است. وقتي زخمي ظاهر زشت خود را نشان دهد، سه احتمال وجود دارد: برخي انواع بيماري‌ها در پوست روي مي‌دهند؛ گرفتاري در نقطهٔ ديگري از بدن است و به پوست گسترش يافته است؛ يا پوست با چيزي ناخوشايند براي آن تماس داشته است.
نوع آخر شايع‌تر از همه است. پوست محل جذب بسياري ناراحتي‌هاست، از گزش و نيش حشرات تا نقب زدن انگل‌هاي ريز در زير آن. هر يك از اينها هم مي‌توانند عفوني شده و زخم به‌وجود آورند. ميكروب‌ها هم از عوامل ايجاد زخم هستند.
زشت‌ترين زخم‌ها آنهائي هستند كه چرك، دلمه، و قرمزي دارند و در اثر عفونت ريزسازواره‌ها به‌وجود مي‌آيند. شايع‌ترين و مسري‌ترين اين ريزسازواره‌ها باكتري‌ها هستند. زخم‌هائي كه باكتري‌ها به وجود مي‌آورند عبارتند از كورك، زردزخم (دانهٔ پوستي قرمز پر از چرك و دلمه‌دار)، و التهاب فوليكولي مو (عفوني شدن فوليكول مو). ويروس‌ها هم بيماري‌هاي زخم‌داري مثل آبله مرغان، تبخل، زونا، و زگيل ايجاد مي‌كنند. و قارچ‌ها هم مهاجماني هستند كه گرفتاري‌هائي مثل ورزشكار و كچلي مي‌آورند.
بسياري از گرفتاري‌هاي پوست اگر عفوني شوند ايجاد زخم مي‌كنند. پوست مبتلا به التهاب يا اكزما بسيار مستعد عفونت پانوي است، مخصوصاً اگر بريديگئي در پوست وجود داشته باشد (مثلاً در خاراندن). اما تنها عوامل عفوني زخم به‌وجود نمي‌آورند. چيزهائي مثل لكه‌هاي پيري و كيست هم تومورهاي خوش‌خيم پوستي ايجاد مي‌كنند. ضايعات پيش سرطاني پوست نيز كه به سرطان پوست منجر مي‌شوند اول خود را به‌صورت زخم نشان مي‌‌دهند.
زخم‌هاي عميق، از بين رفتن پوست و زخمي شدن سطح آن ممكن است نشانهٔ وجود بيماري‌هاي ديگري در داخل بدن مثل اختلال گردش خون، بيماري قند، بيماري لايم و ايدز باشد.
ـ درمان زخم پوست:
درمان زخم پوستي درمان عامل آن است. اما در برخي موارد نمي‌توان فهميد كه علت مثلاً زونا، زرد زخم يا ساس است. درماني كلي براي زخم‌هاي پوستي وجود ندارد، چون علل مختلفي دارند. درمان يك عفونت ويروسي با درمان يك عفونت باكتريائي كاملاً متفاوت است و درمان اشتباه آنها ممكن است فاجعه به بار آورد. چون خوددرماني التيام زخم را به تأخير مي‌اندازد، درمان زخم‌هاي مقاوم را به پزشك واگذار كنيد. در زخم‌هاي جزئي هم دستگاه دفاعي بدن توانائي درمان آنها را دارد، فقط بايد از آن مراقبت كرد.
زخم‌ را پاك نگاه داريد. بهترين كاري كه مي‌توانيد بكنيد تميز و پاك نگاه داشتن زخم است. لزومي ندارد آن را بسائيد. فقط روزي يك يا دوبار با آب گرم و صابون آن را بشوئيد و به‌آرامي خشك كنيد. زخم را باز و خشك نگاه داريد. هواي آزاد باعث خشك شدن زخم‌ و از بين رفتن باكتري‌ها مي‌شود. بستن زخم هم باعث رشد سريع‌تر باكتري‌ها و ميكروب‌هاي ديگر مي‌گردد. در موارد استثنائي كه زخم بزرگ است و چرك، خون، يا مايع ترشح مي‌كند، آن را باندپيچي كنيد تا ترشحات را جذب كرده و ميكروب‌هاي عفونت‌زا را از آن دور كند.
زخم را نخارانيد. هيچ‌چيز مثل خاراندن زخم به عفوني كردن آن كمك نمي‌كند. استفاده از ضدحساسيت‌هاي موضعي، مثل ديفن‌هيدرامين، خارش آن را تسكين مي‌‌دهد. مي‌توانيد پماد ۵/۰ تا ۱ درصد هيدروكورتيزون بزنيد، اما اول از پزشك اجازه بگيريد، چون بعضي عفونت‌‌ها در تماس با اين داروها تشديد مي‌شوند. (به بخش خارش پوست مراجعه كنيد.). داروهايتان را كنترل كنيد. برخي داروها ايجاد واكنش‌هاي آلرژيائي كرده و ضايعاتي بر پوست به‌وجود مي‌آورند. فهرست داروهايتان را به پزشك نشان دهيد، شايد عامل زخم‌ در ميان آنها باشد.
نزد پزشك برويد. عفونت‌هاي باكتريائي با انواعي از آنتي‌بيوتيك‌ها درمان مي‌شوند. اين داروها عبارتند از پمادهاي موضعي مثل نئوسپورين و پلي‌سپورين و باسيتراسين و نيز داروهاي خوراكي مثل پني‌سيلين و سفالوسپورين. نمونهٔ داروهاي ضد ويروس آسايكلووير است كه در درمان آبله‌مرغان و زونا كاربرد دارد. داروهائي هم براي درمان قارچ وجود دارد، مثل تولتفتات و ميكونازول. اما فراموش نكنيد كه استفاده از هر دارو بايد با تجويز پزشك باشد.


منبع : ويستا

تظرات ارسال شده