همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

در حالي كه جاي زخم كوچك و ايجاد كبودي، در دوران كودكي شايع هستند، اما شنيدن اينكه كودكي دچار درد گردن شده است، موجب تعجب ما مي شود. خيلي چيزها مي تواند باعث درد گردن در كودكان شود و با تشخيص علت، ميتوان بهترين تصميم گيري را براي هر نوع درمان كرد. ما در اين مقاله از بخش سلامت كودك و بيماري هاي دكتر سلام، در مورد علل بروز اين عارضه و نحوه تشخيص و درمان آن توضيحاتي را براي شما آورده ايم. با ما همراه باشيد.

درد گردن چيست؟

درد گردن اغلب موقت و زودگذر است و در عرض يك يا دو روز و بدون درمان، بهبود مي يابد. با اين حال، گاهي اوقات تبديل به درد مزمن و شديدي مي شود و  بر كيفيت زندگي، فعاليت هاي اجتماعي و انجام تكاليف مهد و مدرسه كودك مي تواند تاثير گذار باشد. كشيدگي عضلات گردن، ممكن است ناشي از كارهاي سخت يا طولاني مدت باشد، مانند كار كردن طولاني با تلفن يا كامپيوتر. گوش دادن به كودكي كه در حال بازگو كردن علائم خود، براي كمك به تشخيص و درمان درد اين قسمت از بدن، خود مي باشد،  سخت است.

درد گردن

درمان درد گردن در كودكان

درمان درد گردن در كودكان بستگي به علت اصلي آن دارد. در كوتاه مدت، درمان هاي خانگي ممكن است به كودك كمك كنند تا احساس راحتي كنند.

درمان هاي خانگي

درمان با برخي از داروهاي خانگي ساده به درمان درد خفيف تا متوسط كودكان كمك مي كنند.

در يكي دو روز اول، يخ به كاهش تورم و التهاب كمك مي كند. يك بسته يخ يا كيسه اي از يخ را درون حوله اي بپيچيد و به مدت 20 دقيقه روي گردن بگذاريد.

اگر بعد از چند روز درد اين قسمت از بدن، همچنان ادامه داشته باشد، گرما ممكن است به درمان كمك كند. به اين منظور، از كمپرس آب گرم استفاده كنيد و يا يك تشك الكتريكي گرم را  به مدت 10 دقيقه بر روي گردن كودك قرار دهيد.

حمام آب گرم نيز به آرامش عضلات كمك كرده و درد را كاهش مي دهد.

 كودك پماد آلفا براي آفتاب سوختگي ممكن است از طريق كشش عضلات گردن خود در طول روز يا يك ماساژ ملايم، درد كمتري داشته باشد و حس بهتري داشته باشد.

برخي از داروهاي بدون نسخه (OTC) داراي تركيباتي هستند كه براي كودكان خطري ندارند. داروهاي ضد التهابي غير استروئيدي (NSAIDs)، مانند استامينوفن (تيلنول) يا ايبوپروفن (Advil)، ممكن است به كاهش درد كمك كنند.

 به دستورالعمل هاي روي داروها عمل كنيد و از دادن داروهاي قوي مخصوص بزرگسالان به كودكان اجتناب كنيد، مگر اينكه پزشك آن را تجويز كرده باشد.

تغيير سبك زندگي

 تغييراتي در شيوه زندگي مي تواند به جلوگيري از درد اين ناحيه كمك كند.

1- در كودكاني كه از گوشي هاي هوشمند يا ساير دستگاه هاي تكنولوژيكي براي مدت طولاني استفاده مي كنند، آموزش اقدامات زير به كودكان، مي تواند به صحيح نگه داشتن گردن و كاهش درد آنها كمك كند:

2- زماني كه به تلفن همراه نگاه مي كنيد، براي پايين آوردن فشار بر روي گردن، دراز بكشيد.

3- در حال نشسته يا ايستاده، تلفن را در سطح چشم ها نگه داريد تا  پشت و گردن صاف و راست باشند.

4- به منظور برداشتن فشار از روي گردن و اينكه به چشمان خود استراحتي بدهيد، به طور منظم سرتان را از روي گوشي يا صفحه كامپيوتر بلند كنيد و هرنگاهي اطراف را نگاه كنيد.

5- كشش عضلات نيز ممكن است كمك كننده باشد. آكادمي آمريكايي طب كودكان پيشنهاد مي كند تمرينات زير را هر روز و به مدت 3 دقيقه  انجام دهيد:

  • رساندن چانه به هر دو شانه
  • رساندن گوش به هر دو شانه
  • حركت سر به جلو و عقب

كودك اين حركات كششي را بايد به آرامي انجام دهد و هيچ گونه فشاري را بر روي گردن وارد نكند. در صورتي كه اين حركات همراه با درد باشد، ادامه آن توصيه نمي شود.

6- بعضي بچه ها بايد نوع خوابيدن خود را تغيير دهند. بعضي از اين تغييرات عبارتند از:

  • خوابيدن بر روي پشت يا پهلو به جاي خوابيدن بر روي شكم
  • خوابيدن به پهلو و قرار دادن يك بالشت در بين زانوها
  • خوابيدن بر روي يك بالشت كوچك و نرم به جاي استفاده از بالشت بزرگ

درد گردن در كودكان

علل پانسمان زخم شايع اين عارضه در كودكان

علل رايج درد گردن در كودكان عبارتست از:

وضعيت نادرست گردن و پايين انداختن سر

قرار دادن گردن در وضعيتي نادرست، به درد اين ناحيه منجر مي شود، به ويژه در كودكاني كه به مدت طولاني پشت كامپيوتر مي نشينند، و يا از تلفن هوشمند استفاده مي كنند و يا تلويزيون مي بينند. كار كردن طولاني مدت با گوشي هوشمند، مطالعه يا خواندن كتاب ممكن است به اين درد منجر شود.

هر گونه حركتي كه سر را به جلو و پايين خم كند، باعث فشار بر روي گردن مي شود. همانطور كه محققان خاطرنشان مي كنند، داشتن درد اسكلتي- عضلاني دركودك، مي تواند مشابه مشكلاتي همانند بزرگسالان باشد. در صورتي كه درمان انجام نشود، ممكن است اين درد مزمن تا دوران بلوغ، همراه كودك باقي بماند.

 درد گردن در كودكان با فعاليت هاي بدني

فعاليت هاي فيزيكي مانند بازي ها يا ورزش هاي خشن، علت رايج آسيب هاي جزئي در بچه هاست. سقوط، ضربه زدن با سر و يا حركات عجيب و غريب در طول انجام فعاليت هاي بدني، ممكن است باعث پيچ خوردگي خفيفي در گردن شود. پزشك بايد هر گونه دردي كه بعد از يك آسيب  اتفاق مي افتد را تشخيص دهد.

خوابيدن به شكل نادرست

 كودك ممكن است در موقعيتي بخوابد كه به علت فشار عضلاني باعث ايجاد درد در ناحيه گردن، شانه يا پشت شود.

درد، اغلب موقت و زودگذر است اما مي تواند مشكلات عمده اي را با توجه به انجام فعاليت هاي روزمره ايجاد كند. كودك ممكن است براي چرخاندن سر از يك سمت به سمت ديگر دچار مشكل شود و حتي ممكن است قادر به انجام كارهاي ساده اي مانند گذاشتن كوله پشتي روي پشت يا نگاه كردن به كتاب براي خواندن مطلب، نباشد.

تورم غدد لنفاوي

تورم غدد لنفاوي واكنشي است كه در برابر عفونت هاي ساده اي مانند سرماخوردگي، آنفولانزا يا گلودرد استرپتوكوكي به وجود مي آيند. غدد  لنفاوي متورم، مي توانند باعث درد در يك يا هر دو پماد آلفا براي جوش طرف گردن شوند و  معمولا درست در زيرگوش و فك ايجاد مي شوند.

داروهاي OTC به كاهش علائم سرماخوردگي يا آنفلوانزا كمك مي كنند. براي عفونت هايي كه در طول زمان بهبود نيافتند، بهتر است كه توسط پزشك معاينه شويد و در صورت لزوم از آنتي بيوتيك ها يا درمان ديگري استفاده كنيد.

مننژيت و درد گردن در كودكان

سفت بودن عضلات گردن ممكن است نشانه اي از شدت عفونت باشد. اگر كودك تب دارد و قادر به حركت گردن بدون درد نيست، ممكن است نشانه اي از مننژيت باشد.

چنانچه فرد از لحاظ پزشكي، خدماتي را دريافت نكند، بيماري مننژيت مي تواند زندگي اش را تهديد كند. ساير علائم مننژيت عبارتند از:

  • سردرد
  • جوش و تحريكات پوستي
  • مشكل در خوردن غذا

 كودكي كه مبتلا به درد گردن ناگهاني با تب بالا  مي شود، بايد فورا توسط يك پزشك معاينه شود.

بيماري Lyme

بيماري Lyme ( بيماري التهابي كه با تحريكات پوستي، سردرد، تب و لرز همراه است و از طريق كنه منتقل مي شود)  ممكن است موجب درد اين قسمت از بدن شود. كودكاني كه در مناطقي زندگي مي كنند كه بيماري Lyme شايع  است، بايد به طور منظم از نظر كنه ها يا نشانه هايي از گزش كنه مانند جوش، قرمزي يا التهاب بررسي شوند.

كودكان مبتلا به بيماري Lyme ممكن است داراي غده هاي لنفاوي متورم و عضلات و مفاصل دردناك باشند و همچنين از نظر جسمي ضعيف باشند.

هر كسي كه فكر مي كند فرزندش به اين بيماري مبتلا مي باشد و به اين قضيه شك دارد، بايد با پزشك خود تماس بگيرد.

علل ديگر

علل نادر درد گردن در كودكان عبارتند از:

  • آسيب هاي ناشي از سقوط يا تصادف اتومبيل
  • سرطان
  • آرتريت دوران كودكي

درد گردن

چه پماد زخم زمان بايد به پزشك مراجعه كرد

اغلب موارد درد گردن در كودكان موقت و زود گذر است. اگر درد بيش از چند روز ادامه داشت، بهتر است با يك پزشك براي تشخيص درست مشورت كنيد.

هر كودكي كه علائم شديد زير را به همراه درد تجربه كند بايد در اسرع وقت توسط پزشك معاينه شود. اين علائم عبارتند از:

  • سرگيجه
  • گيجي
  • سردرد
  • بي حسي يا حس سوزش و خارش

اگر درد ناشي از آسيب هاي شديد، مانند تصادف اتومبيل باشد و يا اگر كودك قادر به حركت و يا ايستادن نيست، بايد مراقب هاي اورژانسي را برايش انجام دهيد.

تشخيص درد گردن در كودكان

پزشكان براي تشخيص علت درد در گردن كودك، يك معاينه فيزيكي را انجام خواهند داد. پزشك از كودك سوالاتي مي پرسد مبني بر اينكه آيا درد بعد از انجام  فعاليت بدني شروع مي شود يا علت ديگري براي درد آن وجود دارد.

پزشكان ممكن است درباره عادت هاي كودك، از جمله درباره چگونگي استفاده از دستگاه هاي الكترونيكي در طول روز، سوالاتي را بپرسند، همچنين ممكن است از تصويربرداري مانند اشعه ايكس براي بررسي صدمات استفاده كنند.

اگر پزشكان به نوعي عفونت، مشكوك شوند، ممكن است كه گردن را از لحاظ تورم غدد لنفاوي بررسي كنند و براي درمان، در صورت عفونت باكتريايي، آنتي بيوتيك تجويز كنند.

در اغلب اوقات درد در گردن در كودكان با گذشت زمان از بين مي رود. با اين حال، برخي از علل درد گردن مي توانند جدي باشند، بنابراين مراقبين كودك بايد به شكايات كودك گوش كنند و از بروز علائم اضافي جلوگيري كنند.

تغييرات شيوه زندگي ممكن است به اصلاح عضلات ضعيف كمك كند، همچنين تغيير عادات روزمره از درد اين ناحيه جلوگيري مي كند. داروهاي خانگي ساده مانند استفاده از حرارت يا بسته هاي يخ، مي توانند درد خفيف را از بين ببرند.

هر كسي كه به بروز علائمي در فرزندش مشكوك است، بايد با يك پزشك صحبت كند.



منبع

تظرات ارسال شده