همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
پركاري تيروئيد را با اين نسخه طب سنتي درمان كنيد

از نظر طب سنتي ناشي از غلبه صفراست كه با اصلاح طبع و سبك زندگي مي‌توان به درمان اين عارضه كمك كرد.

به گزارش حيدر عظمايي محقق و پژوهشگر طب سنتي درباره نقش غده تيروئيد در بدن اظهار كرد: غده تيروئيد در افراد سالم به مقدار كافي دو هورمون تري‌يدوتيرونين و تيروكسين (T ۳ و T ۴) توليد مي‌كند كه اين هورمون‌ها در سوخت و ساز بدن، تنظيم حرارت و كنترل وزن موثر هستند. در پركاري تيروئيد هورمومن‌هاي بيشتري وارد بافت‌هاي هيدروژل بدن مي‌شوند، بنابراين مشكلاتي براي بدن به وجود مي‌آيد.


او با اشاره به شايع بودن پركاري تيروئيد در زنان بيان كرد: از نظر طب سنتي پركاري تيروئيد به علت غلبه صفرا (گرمي و خشكي) ايجاد مي‌شود و كم كاري تيروئيد ناشي از غلبه بلغم (سردي و تري) است. پركاري تيروئيد در لاغري تدريجي و افزايش دماي بدن، كلافگي و گُرگرفتگي فرد موثر است.
عوامل موثر در پركاري تيروئيد

عظمايي افزود: اختلالات رواني مانند اضطراب، استرس، ترس، تندخويي و زودرنجي و هورموني، مشكلات زندگي، كمبود يد در بدن و مصرف برخي دارو‌ها مانند دارو‌هاي لاغري در پركاري تيروئيد نقش دارند. اين عارضه با نشانه‌هايي مانند افزايش تعريق، لاغري، اسهال، تپش قلب، ضعف و خستگي در عضلات، شانه‌ها، خريد قطره فروزومال ران‌ها و قسمت نشيمنگاه، افزايش فشار خون، بيرون زدگي چشم‌ها از حدقه، اختلال اشتها، خشكي پوست، ريزش مو و ابرو، مشكلات خواب، بي‌قراري، لرزش دست‌ها و اختلال در قاعدگي بروز پيدا مي‌كند.


اين محقق و پژوهشگر طب سنتي تأكيد كرد: از ديگر عوارضي كه در بيماري پركاري تيروئيد ايجاد مي‌شود مي‌توان به ورم نوك انگشتان، بيماري گواتر، گريوز (گواتر سمي كه با اختلال در سيستم ايمني بدن همراه است) و اگزوفتالمي در چشم‌ها (بيرون زدگي چشم‌ها از حدقه) اشاره كرد.
راهكار‌هاي درمان پركاري تيروئيد

او تصريح كرد: براي درمان پركاري تيروئيد اصلاح طبع و پاكسازي خلط غالب بدن (خلط صفرا) بسيار اهميت دارد، بنابراين مبتلايان به پركاري لوزالمعده تيروئيد بايد از مواد غذايي با طبع سرد و‌ تر در رژيم غذايي خود استفاده كنند همچنين اصلاح سبك زندگي و رفع مشكلات رواني نقش موثري در بهبود اين عارضه دارد.

عظمايي گفت: ماساژ گلو و اطراف آن با روغن‌هايي مانند گل بنفشه، نيلوفر و گل سرخ به درمان پركاري تيروئيد بسيار كمك مي‌كند. مبتلايان به اين عارضه بايد ساعات خواب خود را تنظيم كنند، به طوري كه از ساعت ۱۰ شب بخوابند و حدود ۵ صبح از خواب برخيزند. مصرف خاكشير، خرفه و تخم شربتي به مبتلايان به پركاري تيروئيد پيشنهاد مي‌شود.

اين محقق و پژوهشگر طب سنتي اظهار كرد: از خوراكي‌هاي مفيد براي افراد دچار پركاري تيروئيد مي‌توان به توت خشك، برگه زردآلو، ميوه‌هايي مانند هلو و آناناس، سيب، گريپ فروت و ليموشيرين پماد سوختگي و سبزي‌هايي مانند كلم بنفش، كلم بروكلي و شلغم، انواع جوانه‌ها، انجير، زيتون، بذر فرنجمشك، گلاب، حبوباتي مانند نخود، تخم كدو حلوايي و قارچ اشاره كرد. مبتلايان به اين عارضه براي رفع مشكل خود مي‌توانند كف دست‌ها و پا‌ها را با حنا ماساژ دهند.

او بيان كرد: مبتلايان به پركاري تيروئيد بايد از مكمل‌هايي مانند ويتامين D۳، امگا ۳ و زينك (روي) در رژيم غذايي خود استفاده كنند.
دمنوشي مفيد براي رفع پركاري تيروئيد

عظمايي يادآوري كرد: اشخاص دچار پركاري تيروئيد براي رفع مشكل خود مي‌توانند هر يك ازگياهان تخم گشنيز، بابونه، سنبل‌الطيب، بهارنارنج و بادرنجبويه را به نسبت مساوي با هم تركيب و اين مخلوط را نيم كوب يا پودر كنند، سپس يك قاشق كرم رژودرم غذاخوري از تركيب نيم كوب شده يا يك قاشق مرباخوري از مخلوط پودر شده را به همراه چهار تا پنج ليوان آب در قوري بريزند و صبر كنند تا اين تركيب دَم بكشد، مبتلايان به اين عارضه مي‌توانند روزانه سه ليوان از اين دمنوش را ميل كنند.


منبع: باشگاه خبرنگاران



منبع

تظرات ارسال شده