همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
شكستن قولنج كمر خوب است يا بد

و براي كساني كه مشكلات مفاصل و آرتروز دارند هرگز توصيه نمي‌شود. همينطور بايد توجه داشته باشيد كه شكستن قولنج كمر برايتان تبديل به يك عادت نشود.

به گزارش : همه ما بعضي وقتها احساس مي كنيم خسته ايم و در كمرمان احساس گرفتگي مي كنيم. بعد به كمرمان كش و قوس مي دهيم و به شيوه اي خاص به طرفي مي چرخيم و وقتي صداي ترق و تروق كمرمان را مي شنويم احساس راحتي و لذت مي كنيم و انگار خستگيمان در مي رود.

درواقع با شكستن قولنج كمر يك عمل خودتنظيمي انجام داده ايم و حباب هايي از گاز دي اكسيد كربن كه باعث تنگي بين مفاصل شده اند را تركانده ايم. شكستن قولنج كمر يك آرامش مقطعي و تسكين كوتاه مدت به همراه دارد و باعث كاهش استرس و افزايش تحرك مي شود. اما اگر شكستن قولنج كمر تبديل به يك عادت شود مضراتي هم به همراه دارد. شكستن قولنج كمر كار ساده ايست و با چند حركت ساده ي كششي يا يوگا انجام مي شود ولي نياز به سوپرازورب p ظرافت، كنترل و دقت دارد و اگر درست انجام نشود به مفاصل آسيب وارد مي كند.

توجه داشته باشيد كه شكستن قولنج كمر فقط وقتي كمر دچار درد خفيف و خستگي است كاربرد دارد و براي كساني كه مشكلات مفاصل و آرتروز دارند هرگز توصيه نمي شود. همينطور بايد توجه داشته باشيد كه شكستن قولنج كمر برايتان تبديل به يك عادت نشود.

در ادامه چند راه ساده براي شكستن قولنج كمر و مضرات اشتباه انجام دادن و تكرار زياد شكستن قولنج كمر را مي آوريم.

روش هايي براي شكستن قولنج كمر:

۱- شكستن قولنج كمر با كشش عضلات كمر: زياد خودتان را درگير اين نكنيد كه حتما صداي ترق تروق زيادي بشنويد تا مطمئن شويد كه قولنجتان شكسته. شما با انجام حركات كششي درست، مي توانيد مقدار زيادي از خستگي كمر خود را برطرف كنيد.

روي يك سطح نرم مثلا روي تشك يوگا يا فرش به پشت دراز بكشيد. سپس زانوهايتان را تا قفسه سينه بالا بياوريد و با دست هاي خود نگهشان داريد، طوريكه كشش متوسطي را در كمرتان احساس كنيد.

مي توانيد براي كشش بيشتر كمي هم جلو عقب برويد تا كشش بيشتري ايجاد شود. ولي مراقب باشيد جراحي پوست كه اين حركات را با شدت انجام ندهيد و نفس خود را حبس نكنيد كه باعث آسيب نشود.

حركت كششي بعدي مشابه حركت ژست كودك در يوگا است. روي دو زانو بنشينيد. سپس كمر خود را رو به جلو خم كنيد و تا جايي كه مي توانيد صاف دستهايتان را به جلو بكشيد.

براي حركت كششي بعدي باستيد و پاها را به عرض شانه باز كنيد. دستهايتان را پشت سرتان قلاب كنيد و به آرامي سر خود را به عقب ببريد. با اين حركت قولنج قفسه سينه(يا درواقع قسمتي از ستون فقرات بين دو شانه) مي شكند و معمولا با صداي شكستن قولنج كمر همراه است.

اين حركات را حدود ۳۰ ثانيه و ۳ تا ۵ بار در روز انجام دهيد.

۲- شكست قولنج كمر با تمرينات ورزشي كم خطر: براي شكستن قولنج كمر ابتدا بايستيد و كف دستهاي خود را بعنوان تكيه گاه پايين ستون فقرات قرار دهيد. سپس به آرامي به عقب خم شويد و شكم خود را به جلو هل دهيد.

حركت ورزشي ديگر براي شكستن قولنج كمر اين است كه بايستيد و پاها را به عرض شانه باز كنيد. دستهايتان را روبري خود قرار داده و از بازو خم كنيد. سپس بالاتنه ي خود را در يك وضعيت كنترل شده تا جايي كه مي توانيد به يك جهت سوپرازورب c بچرخانيد، چند ثانيه صبر كنيد و بعد به طرف ديگر بچرخانيد. اين حركت چرخشي مي تواند به سادگي باعث شكستن قولنج كمر شود.

حركت بعدي براي شكستن قولنج كمر با استفاده از غلتك فومي صورت مي گيرد. غلتك هاي فومي ارزانند و معمولا در فيزيوتراپي، يوگا و پيلاتس استفاده مي شوند. غلتيدن روي فوم ها راه خوبي براي ماساژ كمر است و احتمال شكستن قولنج كمر (مخصوصا مفاصل مياني) را افزايش مي دهد. غلتك را روي تشك بگذاريد و خودتان به پشت دراز بكشيد، طوريكه غلتك زير شانه هايتان قرار گيرد. زانوهايتان را خم كنيد و پشتتان را كمي بالا بياوريد كه بتوانيد به آرامي روي غلتك حركت كنيد. سپس با نيرويي كه از طريق پاهايتان وارد مي كنيد كمر خود را روي غلتك بالا و پايين ببريد. حواستان باشد كه پايين كمر خود را روي غلتك نبريد زيرا باعث كشيدگي آن مي شود.

۳- شكستن قولنج كمر با استفاده از روش هاي خطرناك: يكي از راه هاي شكستن قولنج قسمت مياني كمر اين است كه شخصي قوي و قد بلند شما را از جلو محكم در آغوش بگيرد. شخص بايد دستانش را نزديك جايي كه مي خواهيد قولنج آن را بشكنيد قرار دهد، شما هم بايد دست سوپرازورب h هايتان را آزاد كنارتان بگذاريد. بعد يك نفس عميق بكشيد و از شخص بخواهيد كه در يك حركت سريع حلقه ي دستانش را محكم تر كند و شما را بالا ببرد. شكستن قولنج كمر با اين روش نيازمند تمرين، هماهنگي و احتياط زيادي است چون اگر آن را اشتباه انجام دهيد ممكن است باعث شكستن دنده ها شود و به ريه ها آسيب بزند. همچنين براي زناني كه سينه هاي بزرگي دارند مناسب نيست.

روش ديگر براي شكستن قولنج كمر با استفاده از لبه ي تخت است. روي تخت دراز بكشيد، بطوريكه شانه و سرتان بيرون از تخت قرار بگيرند. سپس كمرتان را شل كنيد و سعي كنيد سر و دستهايتان را به سمت زمين بكشيد. اين روش شكستن قولنج كمر براي ماهيچه هاي شكمي مفيد است اما ممكن است به ستون فقرات آسيب بزند.

عوارض شكستن قولنج كمر

هنوز بطور كامل اثبات نشده كه شكستن قولنج كمر(اگر درست انجام شود) به افراد سالم سالم ضرر مي زند. ولي خيلي از متخصصين مي گويند كه شكستن قولنج كمر بطور مداوم، باعث سائيدگي استخوان، آرتروز، آسيب به ستون فقرات، دردهاي مفصلي كمردرد، سردرد، تاري ديد و ... مي شود.

بنابراين نكته ي مهم اينجاست پانسمان phmb كه شكستن قولنج كمر و شنيدن صداي ترق تروق آن برايتان تبديل به يك عادت نشود.همينطور بهتر است كه نشستن زياد و چيزهايي كه باعث خستگي و گرفتگي كمر شما مي شود را كم كنيد، به پياده روي برويد و نرمش هاي ساده ي كمر را انجام دهيد تا كمتر نيازمند شكستن قولنج كمر شويد.

منبع: سلامت نيوز



منبع

تظرات ارسال شده