همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

علائم سوختگي



آشنايي اوليه با علائم بيماري‌ها و دردها و آگاهي درباره مواجهه با آنها مي تواند كمك شاياني در رفع آنها داشته باشد. در اين خبر درباره سوختگي هاي سطحي خواهيد خواند.

سوختگي هاي كوچك حتي اگر تاول هم داشته باشند در خانه قابل درمانند. سوختگي ها بايد تميز باشند و تميز نگه داشته شوند. استفاده از صابون و آب براي تميز كردن كافي است. مهم است كه در طول زمان سوختگي را بررسي كرد. زيرا ممكن است وضع آن تغيير كند. سوختگي هاي خفيف بايد بين 1 تا 2 هفته التيام يابد.


سوختگي درجه 1:

سوختگي سطحي سوختگي است كه فقط لايه فوقاني پوست را درگير مي كند.پوست در ظاهر صورتي يا قرمز رنگ و خشك است وبا تورم مختصر وجود دارد ولي تاول ايجاد نمي شود و پوست در لمس نرم و حساس است. اگر چه سوختگي سطحي است ممكن است بسيار دردناك باشد. اغلب بعد از چند روز بهبود مي يابد. اين سوختگي در اثر تماس با گرماي شعله آتش كه تنها چند ثانيه طول مي كشد مايعات داغ يا آفتاب ايجاد مي شود اين سوختگي درعرض 48 تا 72 ساعت بهبود يافته و جاي سوختگي باقي نمي ماند.

سوختگي درجه 2:

سوختگي با ضخامت نسبي است كه لايه هاي زيرين پوست را درگير مي كند. به همين دليل با تاول و درد شديد همراه است. جهت بهبود نيازمند 1 تا 2 هفته زمان مي باشد و روي پوست جاي سوختگي (اسكار) به جاي مي گذارد.

سوختگي درجه 3:

سوختگي تمام ضخامت پوست است كه تمام لايه هاي پوست را درگير مي كند و به علت تخريب انتهاي اعصاب خيلي دردناك نيست ولي مناطق اطراف اين سوختگي كه سوختگي با ضخامت نسبي دارند درد شديدي خواهند داشت. اين سوختگي ها نيازمند مراجعه فوري به بيمارستان هستند. لباس هاي تنگ و سوخته و زيور آلات را بايد از تن فرد مصدوم بيرون آورد در صورتي كه لباس به محل سوختگي چسبيده باشد به جاي سعي در كندن آن اطراف آن را قيچي كنيد.

علايم ممكن در همه سنين شامل قرمزي، درد و حساسيت هنگام لمس، احساس سوزش و درد، تورم، تاول، پارگي سطحي پوست، در موارد شديد آسيب لايه هاي زيرين پوست خواهد بود.

اگر دچار سوختگي درجه 2 شده ايد و سوختگي وسيع است؟ يا سوختگي روي صورت، چشم ها و گوش ها است؟ يا سوختگي در ناحيه كشاله ران و شرمگاهي است؟ يا سوختگي در دست ها و پاهاست؟ يا تاول هاي بزرگ ايجاد شده است؟ يا پوست كنده شده است؟ يا پوست سفيد و بدون درد است؟ يا سوختن به علت مواد شيميايي يا به خاطر برق گرفتگي است؟ يا فرد مصدوم مسن يا كودك است؟ يا فرد مصدوم از قبل مبتلا به بيماري هاي پزشكي است؟ يا سوختگي دور تا دور يك ناحيه از بدن مثل بازو، پا يا قفسه سينه را احاطه كرده است؟ به توصيه هاي خانگي عمل كنيد و همين حالا به بيمارستان مراجعه كنيد

در غير اينصورت توصيه‌هاي خانگي را مطالعه كنيد و بعد از اجراي آنها، در صورت بروز شرايطي كه ذكر ميشود به بيمارستان مراجعه كنيد اگر قرمزي ور به گسترش دراطراف سوختگي وجود دارد؟ و يا قرمزي و التهاب پيشرونده وجود دارد؟ و يا اكنون تب داريد.


توصيه هاي خانگي

سوختگي درجه 1:

پوست سوخته بايد تميز نگه داشته شود، با آب و صابون محل سوختگي را بشوييد ناحيه سوخته را 20 دقيقه در آب تميز و سرد و سپس 20 دقيقه در آب تميز و ولرم غوطه ور كنيد اين كار سبب كاهش درد خواهد شد.

براي مراقبت از پوست محل سوختگي، مي توانيد روي محل سوختگي پماد حاوي روغن ماهي(پماد سوختگي)، پماد اكسيدروي و يا سيلورسولفاديازين بماليد.

نيازي به پيشگيري با آنتي بيوتيك و تزريق واكسن كزاز نيست. تنها ايمن سازي ناقص كودكان بايد تكميل شود.

سوختگي درجه 2 خفيف كه نياز به مراجعه به بيمارستان ندارد:


بايد لباس هاي تنگ و سوخته و زيورآلات از تن فرد مصدوم خارج شود هر گز سعي نكنيد تاول ها را پاره يا تخليه كنيد زيرا باعث بروز آلودگي شده و اتلاف مايع را زياد مي كند.

ناحيه سوخته را توسط پانسمان استريل خشك بپوشانيد از يك پانسمان تميز غير چسبنده با يك پارچه كتان بدون پرز استفاده كنيد و از محل سوختگي محافظت كنيد تا تاول ها پاره نشوند اگر تاول ها پاره شدند روي محل سوختگي پماد سوختگي يا اكسيدروي يا سيلوريازين بماليد و سپس از يك پانسمان تميز غيرچسبنده و بدون پرز استفاده كنيد( مي توانيد محل سوختگي را پانسمان نكنيد) از پمادهاي ضدميكروبي مانند موپيروسين، تتراسيكلين يا جنتامايسين در محل سوختگي استفاده نكنيد.

به پزشك جهت بررسي محل سوختگي مراجعه كنيد.

اگر از آخرين واكسيناسيون كزاز شما 10 سال مي گذرد، براي دريافت آن به مركز درماني مراجعه كنيد.



منبع :

htmizanonline

تظرات ارسال شده