همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
روش‌هاي نگهداري كاكتوس در زمستان

ممكن مي‌رسد؛ بعضي هورمون‌ها در آن‌ها افزايش مي‌يابد و بعضي ديگر كاهش و با همين اتفاقات به اصطلاح به خواب مي‌روند.

به گزارش اگر قرار بود گل‌ها را به آدم‌ها تشبيه كنيم فكر مي‌كنم كاكتوس‌ها در دسته آدم‌هاي درون‌گرايي قرار مي‌گرفتند كه متفكرند، كمتر حرف مي‌زنند و بيشتر كتاب مي‌خوانند. اين‌قدر هم غرق كتاب مي‌شوند كه حواس‌شان به دور‌وبرشان نيست. تا يك ليوان آب كنار دست‌شان نگذاري خودشان عمرا سراغش را بگيرند.

كاكتوس‌ها زمستان خود را چگونه مي‌گذرانند؟

البته در دنياي واقعي، كاكتوس‌ها تقريبا همين حال را دارند. خيلي آب دوست نيستند. به خصوص اگر هوا رو به سردي برود. آيا كاكتوس‌ها خواب زمستاني دارند؟ معلوم است كه جواب «بله» است. كاكتوس‌ها هم مثل هر گياه ديگري با كاهش دما و طول روز فعاليت‌شان به حداقل ممكن مي‌رسد؛ بعضي هورمون‌ها در آنها افزايش مي‌يابد و بعضي ديگر كاهش و با همين اتفاقات به اصطلاح به خواب مي‌روند. خواب زمستاني باعث مي‌شود كاكتوس‌ها در بهار و تابستان رشد بهتري داشته باشند و حتي گل كنند. اين حالت براي كاكتوس‌هاي كوچكي هم كه رشد كمي دارند مؤثر است.

مراقبت وريدي زمستانه چطور؟

شايد گلخانه دارهايي كه مدام در حال فروش كاكتوس هستند در گلخانه‌شان خبري از خواب زمستاني كاكتوس‌ها نباشد، چون نمي‌خواهند فروش‌شان را متوقف كنند پس در صورت فراهم‌بودن نور و دماي كافي، آبياري را هم كاهش نمي‌دهند. اما در گلخانه‌هاي تجاري، زمستان كاكتوس‌ها را به خواب مي‌برند تا هم در مصرف انرژي گرمايشي گلخانه صرفه‌جويي كنند و هم در بهار بتوانند از آنها بذر بگيرند. براي مراقبت زمستانه از كاكتوس‌ها در خانه هم بايد همزمان به سه عامل نور، دما و آبياري توجه كرد.

اگر دو عامل اول به خاطر شرايط فصلي تغيير كرد عامل سوم را هم بايستي تغيير داد تا شاهد خواب زمستاني كاكتوس‌ها بود، اما اگر به هر دليلي نتوانستيد شرايط خواب زمستاني را برايشان فراهم كنيد نگران نباشيد. كاكتوس‌هاي شما هم مثل كاكتوس‌هاي گلخانه‌هاي دسته اول مي‌توانند به رشدشان ادامه دهند به شرطي كه همان سه عامل برايشان فراهم شود. مثلا با وجود دما و آب، نور را به صورت مصنوعي به آنها بتابانيد.

در هواي به اين خوبي كاكتوس خوابش مي‌برد؟

دما يكي از مهم‌ترين فاكتورها در خواب زمستاني است. از پاييز با كوتاه شدن طول روز، دماي هوا هم به طور طبيعي كاهش مي‌يابد. دماي خواب براي انواع كاكتوس‌ها در هواي آزاد با توجه به محل زندگي‌شان فرق دارد، ولي به طور كلي پماد زخم مي‌توان گفت بهترين دما براي به خواب رفتن كاكتوس‌ها چيزي حدود 5 تا 10درجه سانتي‌گراد است. البته يادتان باشد كاكتوس‌ها به دليل بافت آبكي‌شان خيلي به يخ زدگي حساسند.

پس اگر كاكتوسي را در حياط، تراس يا راه پله نگهداري مي‌كنيد بايد تا قبل از رسيدن دما به زير صفر آن را به داخل خانه منتقل كنيد. حالا ممكن است اين سؤال برايتان پيش بيايد در محيط منزل كه وسايل گرمايشي روشن است و ما با كاهش دما مواجه نيستيم چطور كاكتوس‌ها به خواب زمستاني مي‌روند؟ همان طور كه در بالا گفتم براي رفتن به خواب زمستاني سه عامل نور، دما و آب بايد همزمان حضور داشته باشند. وجود يك عامل به تنهايي كافي نيست. ادامه توضيحات را بخوانيد تا بهتر متوجه شويد.

خوشا به حال گياهان كه عاشق نورند

با تغيير فصل طول روز كه كوتاه مي‌شود گياهان با ترشح بعضي هورمون‌ها و توقف ترشح بعضي ديگر از آنها آماده رفتن به خواب زمستاني مي‌شوند. در اين مدت به خاطر كوتاه شدن طول روز و افزايش ساعات ابرناكي، ميزان نور دريافتي گياهان به حداقل مقدار خودش مي‌رسد كه اين زمينه‌ساز خواب زمستاني است. در طول مدت خواب، كاكتوس‌ها نور زيادي نياز ندارند. البته اين دليل نمي‌شود آنها را در يك جاي تاريك نگه داريد بلكه مثلا مي‌توانيد از جاي پرنورتر خانه به جاي كم نورتر منتقل‌شان كنيد.

كاكتوس‌ها زمستان خود پانسمان زخم بستر را چگونه مي‌گذرانند؟

نكته‌اي كه بايد خيلي به آن دقت كنيد اين است كه اگر آبياري را در زمستان كم نكنيد و دماي خانه هم گرم باشد، رشد كاكتوس‌ها به علت كمبود نور، علفي خواهد شد. «خوشا به حال گياهان كه عاشق نورند» را كه يادتان هست؟ هر گياهي اگر همه شرايط رشدش مطلوب باشد، ولي از نور كافي محروم باشد بيش از اندازه طبيعي قد مي‌كشد تا خودش را به نور برساند و اين باعث بدقوارگي‌اش خواهد شد.

آبياري را كم كنيم

حالا كه در اين دو فصل نور كم مي‌شود بهتر است خودمان گياه را به خواب ببريم و به صورت دستي آبياري‌اش را كم كنيم، البته حتي اگر كاكتوس به خواب هم نرود به دليل رشد كم، نياز خيلي كمي به آب دارد. پس بهتر است از آبان اين روند كاهشي آبياري را شروع كنيم. اول يك هفته يكبار، بعد دو هفته يكبار تا وقتي برسد به ماهي يك دفعه و حتي كمتر از آن.

در اين حالت پوسيدگي ريشه و به طور كلي پوسيدگي قسمت پايين گياه را نخواهيم داشت. به طور كلي اين شرايط بستگي به دما و رطوبت خانه و اندازه كاكتوس دارد. بعضي وقت‌ها شايد ميزان آبياري به بيشتر از يك ماه هم برسد. كاكتوس‌ها در زمان خواب چند ماه بي‌آبي را هم تحمل مي‌كنند. با آمدن بهار و افزايش ميزان نور و بازگشت به روند آبياري معمولي، كاكتوس‌ها بيدار مي‌شوند و اگر سن و بقيه شرايط رشدي‌شان مناسب باشد گل هم مي‌دهند. گل‌دهي ژل هيدروزورب كاكتوس جايزه چند ماه مراقبت خوب شماست.

چروكيدگي زمستاني مد است

چروك شدن كاكتوس‌ها در زمستان طبيعي است. آنها ناچارند براي جلوگيري از يخ زدگي مقداري از آب‌شان را از دست بدهند چون بافت‌هاي ترد و آبكي مستعد يخ زدگي هستند. پس با ديدن چروكيدگي نياز نيست آب‌شان بدهيد.

وقت خواب وقت غفلت نيست

در زمان خواب، گياهان ممكن است به آفات و بيماري‌ها حساس‌‌تر شوند. پس سعي كنيد محل نگهداري‌شان خشك باشد تا كمتر به بيماري‌هاي قارچي مبتلا شوند.

اگر ديديد كاكتوسي بيمار است آن را از بقيه جدا كنيد. براي كاكتوس‌هاي آفت زده هم مي‌توانيد از اسپري الكل رقيق شده با آب (سه قسمت الكل و يك قسمت آب) استفاده كنيد و تا از بين رفتن آفت اين كار را تكرار كنيد. حواستان باشد كاكتوس‌ها در زمستان كود نمي‌خواهند. لازم است اين قانون كلي را در مورد بقيه گل و گياهان هم رعايت كنيد. هيچ موجود زنده‌اي در زمان خواب نياز به تغذيه ندارد.

دوستي‌تان دوستي خاله خرسه نباشد

براي تاكيد دوباره نمايندگي محصولات هارتمن مي‌گويم به كاكتوسي كه به خواب زمستاني رفته از روي محبت هم شده آب ندهيد وگرنه شما هم يكي مي‌شويد مثل خاله خرسه. حالا خود دانيد.

منبع: روزنامه جام جم



منبع

تظرات ارسال شده