همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
بي‌تحركي قلبتان را بيمار مي‌كند

مي‌كنيد و بنابراين احتمالاً زياد هم مي‌نشينيد!

به گزارش : مطالعات زيادي نشان داده‌اند زماني كه افراد صرف نشستن مي‌كنند (تماشاي تلويزيون، كار كردن پشت ميز، استفاده از كامپيوتر، رانندگي و خوردن) مي‌تواند به ميزان زيادي، ريسك بيماري‌هاي قلبي و عروقي را افزايش بدهد. ضمناً زمان نشستن، ارتباط تنگاتنگي با سندرم متابوليك، ديابت، چاقي، فشارخون بالا، افزايش تريگليسريد و كاهش كلسترول خوب و حتي سرطان دارد. بدتر پماد مدي هاني از همه اينكه، مطالعه‌اي در سال ۲۰۱۵ نشان داد حتي افرادي كه به طور مرتب ورزش مي‌كنند نيز نمي‌توانند تأثيرات منفي زياد نشستن را خنثي كنند. برخي مطالعات نيز حاكي از آن هستند كه طولاني نشستن بر ريسك‌هاي قلبي و عروقي اثراتي دارد كه معادل سيگار كشيدن است.

فوايد زياد ننشستن!

هر چند ورزش منظم برايتان خوب است، اما فعاليت‌هايي كه در ساعات غير ورزشي‌تان انجام مي‌دهيد نيز مهم است. مطالعه‌اي در سال ۲۰۱۵ روي ۷۰۰ نفر انجام شد. نتيجه اينكه هر چه افراد زمان بيشتري صرف نشستن مي‌كردند، ريسك بالا بودن شاخص توده بدني‌شان، سطح گلوكزشان، افزايش دور كمرشان، ميزان تريگليسريدشان پانسمان هيدروتك و كاهش كلسترول خوبشان بيشتر بوده است و برعكس، يعني هر چه افراد زمان بيشتري صرف ايستادن مي‌كردند، معيارهاي گفته شده نيز سالم‌تر بوده است.

به علت اينكه طي سال‌هاي گذشته، مطالعات زيادي نتايج مشابهي ارائه داده‌اند، كارشناسان در تمام دنيا توصيه مي‌كنند از مدت زمان نشستن‌هاي‌تان در طول روز كم كرده و زمان بيشتري را به فعاليت و پياده‌روي بپردازيد.

چرا نشستن بد است؟

چرا نشستن اين‌قدر برايتان بد است؟ مطمئناً نشستن و يا دراز كشيدن، از فشار وارد بر سيستم قلبي و عروقي كم كرده و به قلب و رگ‌هاي خوني اجازه مي‌دهد شل شده و استراحت كنند. اما ايستادن باعث بيماري پوستي مي‌شود قلب و سيستم تنفسي سخت‌تر كار كنند تا فشارخون را در سطحي نرمال حفظ كنند. ضمناً بيشتر ايستادن منجر به بهبود سلامت قلب و عروق و قوي شدن عضلات مي‌شود.

از سويي ديگر، اطلاعات جمع‌آوري شده تاكنون، فقط ارتباط ميان نشستن و خطرات قلبي و عروقي را نشان داده‌اند و علت را دقيقاً مشخص نكرده‌اند. بنابراين نتيجه‌گيري دقيق از چنين اطلاعاتي ممكن نيست.

امروزه با توجه به آگاه شدن همه نسبت به اين ارتباط مهم، مطالعاتي در حال انجام است كه از اطلاعات عيني و واقعي براي ارزيابي ارتباط ميان وضعيت بدني، فعاليت و نتايج استفاده مي‌كند و از همه مهم‌تر به بررسي اين موضوع مي‌پردازد كه آيا مي‌توان پانسمان هارتمن سلامت قلب و عروق را با كاهش مدت زمان نشستن نسبت به مدت زمان ايستادن و تحرك، افزايش داد. اين سؤالي است كه طي يكي دو سال آينده مي‌توان جواب قطعي به آن داد.

نتيجه اين كه...

هرچند هنوز نمي‌توانيم ثابت كنيم زياد نشستن موجب بيماري قلبي مي‌شود اما دلايل خوبي براي اجتناب از زياد نشستن داريم. اطلاعاتي كه تاكنون به دست آمده منسجم و مشابه بوده است و همين مطمئناً به اندازه كافي قانع كننده است كه باعث شود كارشناسان، رهنمون‌هاي مربوط به ميزان فعاليت را تغيير دهند. ضمناً با كم كردن از مدت زمان نشستن و بيشتر ايستادن و تحرك داشتن، چيزي از دست نخواهيم داد و كار راحتي نيز هست. دست‌كم اينكه قيمت تندروت پلاس با كمتر نشستن، كالري بيشتري خواهيد سوزاند.

پس منطقي است كه كمتر بنشينيد و بيشتر تحرك داشته باشيد و راه برويد. از هر فرصتي براي ايستادن و راه رفتن استفاده كنيد. اتومبيلتان را دورتر از محل مورد نظر پارك كنيد، زمان صحبت با تلفن و يا هنگام انتظار در بانك بايستيد و ......

منبع: تبيان



منبع

تظرات ارسال شده