همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
از كجا بفهميم مبتلا به آنفلوآنزاي خوكي شده‌ايم؟

بيش از دو برابر جمعيتش توريست دارد و جمعيت قابل توجهي از اين توريست‌ها را هم ايرانيان تشكيل مي‌دهند، حالا درگير ويروسي مرگبار شده؛ بيماري آنفلوآنزاي خوكي.

به گزارش تا چندي پيش، شمار جانباختگان آنفلوآنزاي خوكي در گرجستان ١٥ نفر بود و ٨٤٥ نفر به‌دليل ابتلا به اين بيماري، در بيمارستان‌هاي اين كشور بستري شده بودند. تا همان موقع، تمامي مدارس و چندين دانشگاه بزرگ اين كشور هم به‌صورت موقت تعطيل شدند. شيوع نمايندگي محصولات هارتمن اين بيماري تنها به گرجستان محدود نمي‌شود؛ در انگلستان هم ٤١ نفر جانشان را از دست داده‌اند كه گفته مي‌شود بيشترشان به دليل ابتلا به آنفلوآنزاي خوكي است.
ويروس آنفلوآنزا از اواخر ‌سال گذشته در گرجستان ريشه دواند و از همان زمان هم تا الان، اين بيماري گريبان بيش از ٦٠٠ نفر را گرفته است. با بالارفتن آمار مبتلايان و جانباختگان اين بيماري در گرجستان، هشدارها براي ايرانيان هم بالا رفته است، چرا كه ايرانيان يكي از مهمترين توريست‌هاي گرجستان به‌شمار مي‌روند و رفت‌وآمد آنها هر چند حالا محدودتر از قبل، سلامتي‌شان را نشانه گرفته است.


با آنفلوآنزاي خوكي بيشتر آشنا شويد
بر اساس اعلام وزارت بهداشت، آنفلوآنزاي خوكي، پماد زخم يك نوع آنفلوآنزاي معمولي است كه به آن آنفلوآنزاي فصلي هم گفته مي‌شود. آنفلوآنزاي خوكي همان H١N١ است كه قبلا به‌عنوان آنفلوآنزاي خوكي شناخته مي‌شد. در حال حاضر هم اين آنفلوآنزا، در برخي از استان‌هاي ايران شايع است و موارد ابتلا به اين نوع آنفلوآنزا وجود دارد.


چه كنيم تا آنفلوآنزاي خوكي نگيريم؟
كساني كه در معرض ابتلا به آنفلوآنزا هستند، بهتر است در اوايل فصل پاييز واكسن آنفلوآنزا تزريق كنند و در برخورد با افرادي كه سرفه و عطسه مي‌كنند، از خود مراقبت كنند. افراد مبتلا به بيماري‌هاي قلبي و ريوي شديد، همان كساني هستند كه بايد بيش از ديگران مراقب ابتلا به آنفلوآنزا باشند، چرا كه بيشترين موارد مرگ هم به اين بيماران تعلق دارد. پس بهتر است براي پيشگيري پانسمان زخم بستر از ابتلا به آنفلوآنزاي خوكي:
دست‌هاي خود را به‌طور مرتب بشوييد: ذرات و قطرات كوچك ناشي از سرفه و عطسه بيماري را منتقل مي‌كند. اين ذرات به دست‌هاي ما منتقل مي‌شود و بعد هر چيزي را كه ما لمس كنيم آلوده‌كننده مي‌شود.
وقتي عطسه يا سرفه مي‌كنيد، دهان خود را بپوشانيد: اگر دستمال نداريد از شانه يا گودي آرنج خود استفاده كنيد. اگر اين ذرات به لباس يا يقه شما منتقل شود خيلي بهتر است از اين‌كه در هوا و بين افراد ديگر انتشار يابد، سپس دست‌هاي خود را بشوييد. اين را هم به ياد داشته باشيد كه اجسام صاف مثل سكه بيشتر از اجسام زبر و منفذدار مثل كاغذ ويروس را منتقل مي‌كند.
در خانه بمانيد: اگر بيمار هستيد در خانه بمانيد و هميشه دست‌هاي خود را بشوييد تا ديگران پماد آلفا براي سوختگي پاي نوزاد را آلوده نكنيد.
صورت خود را لمس نكنيد: دست‌هاي خود را از غشاهاي مخاطي (چشم- دهان - بيني ) دور نگه داريد چون ويروس از اين راه‌ها وارد بدن مي‌شود.
از افراد بيمار دوري كنيد.


از كجا بفهميم مبتلا به آنفلوآنزاي خوكي شده‌ايم؟
نشانه‌هاي ابتلا به آنفلوآنزاي خوكي با آنفلوآنزاي معمولي، شباهت‌هاي زيادي دارد؛ نشانه‌هايي مثل تب، سرفه، گلودرد، بدن‌درد، سردرد، خستگي و لرز، ناراحتي تنفسي، سرخ‌شدن يا التهاب و آبريزش بيني، تهوع، استفراغ و اسهال در اين گروه قرار مي‌گيرد. ‌درصد زيادي از مبتلايان به اين نوع ويروس جديد علايم اسهال و تهوع را هم داشته‌اند. افراد پس از ابتلا با داروهاي آنتي‌وايرال و ضد ويروس ژل هيدروزورب درمان مي‌شوند. با اين‌كه گفته مي‌شود مرگ ناشي از اين بيماري كمتر از يك‌درصد است، اما در افراد مبتلا به بيماري‌هاي زمينه‌اي مثل مشكلات قلبي، كليوي و ريوي مي‌تواند كشنده باشد.


منبع: شهروند



منبع

تظرات ارسال شده