همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
با اين روش هاي ساده يك فرد در حال خفه شدن را نجات دهيم

نرسد، فرد مبتلا به خفگي مي‌شود، لذا براي مقابله با اين پديده، دانستن برخي نكات ايمني امري ضروري است.

به گزارش ، عوامل مختلفي سبب بسته شدن راه تنفس و نرسيدن اكسيژن به اندام‌هاي بدن و در نتيجه خفگي مي‌شوند. مهم‌ترين دلايل خفگي، خفگي در آب بر اثر غرق شدگي و انسداد راه هوايي با جسم خارجي است.

غرق شدگي او انواع آن
خفگي شخص بعد از بيماري پوستي غوطه‌ور شدن در آب كه منجر به كاهش سطح هوشياري مي‌شود را غرق شدگي مي‌نامند.

غرق شدگي: خفگي ناشي از غوطه‌ور شدن در آب يا هر مايع ديگر.

غرق شدگي خشك: در اين حالت به علت اسپاسم شديد تارهاي صوتي، مايع داخل مجاري تنفسي و ريه‌ها رها نمي‌شود و احياي اين گروه از مصدومان راحت‌تر است.

غرق شدگي مرطوب: از موارد نزديك شدن به غرق شدگي كه مايع، محتواي معده( ناشي از استفراغ) و يا اشياي خارجي وارد ريه‌هاي مصدوم مي‌شوند.

غرق شدگي ثانويه: زماني است كه مصدوم نجات داده شده است، اما طي ۹۶ ساعت(۴ روز) پس از حادثه فوت مي‌كند. پنوموني (التهاب در دستگاه تنفسي) و آسپيراسيون عامل اصلي اين اتفاق است كه ۷۲ تا ۴۸ قيمت پانسمان نوين ساعت پس از حادثه رخ مي‌دهد. البته علايم آن معمولاً ظرف ۶ تا ۸ ساعت اول در بخش اورژانس آغاز مي‌شود.

غرق شدگي بيشتر در كودكان و نوجوانان و كساني كه با فن شنا آشنا نيستند، اتفاق ميافتد، در اين موارد وقتي كه فرد براي تنفس به سطح آب مي‌آيد، ممكن است مقداري آب وارد مجراي تنفسي‌اش شود.

ورود آب به مجاري تنفسي باعث گرفتگي عضلات حنجره مي‌شود. همين مسئله باعث مي‌شود كه نه تنها آب، بلكه هوا هم نتواند وارد مجاري تنفسي فرد شود و اكسيژن خون وي كاهش پيدا كند و شخص بيهوش شود. زماني كه شخص بيهوش است تا زماني كه سرش در آب قرار دارد، عضلات حنجره‌اش شل شده و مقادير بيشتري آب وارد ريه‌هاي او خواهد شد و بدين ترتيب خفگي پانسمان هارتمن پيش خواهد آمد.

در زمان خفگي يكي از آسيب‌هايي كه رايج است، كاهش اكسيژن خون در فرد است. بنابراين اكسيژن كافي به اندام‌هاي بدن به ويژه اندام‌هاي حياتي مثل مغز كه نسبت به كمبود اكسيژن حساس‌تر هستند، نمي رسد و همين امر به بافت مغز آسيب وارد مي‌كند.

كمك‌هاي اوليه به فرد غرق شده
ابتدا مصدوم را به پهلو مي‌خوابانيم و دهان او را به سمت زمين قرار مي‌دهيم تا احتمال آسپيراسيون( برگشت مواد استفراغي به داخل راه هوايي) كاهش يابد. سپس علائم حياتي را به دفعات كنترل مي‌كنيم و مصدوم را با رعايت باز بودن راه هوايي و خطر آسپيراسيون به مركز درماني منتقل مي‌كنيم.

خفگي توسط بسته شدن راه هيدروكلين پلاس تنفس
نوع ديگر خفگي توسط انسداد راه هوايي با جسم خارجي صورت مي‌گيرد كه علائم آن همچون بي‎قراري و دويدن، چنگ انداختن به گلو، سعي در جيغ كشيدن، تغيير رنگ پوست و صورت و غيره است. در اين زمان بهتر است داخل دهان مصدوم را از نظر وجود جسم خارجي بررسي و در صورت وجود آن را خارج كنيم. سپس شخص را وادار به سرفه مي‌كنيم و بين دو كتف به صورت كشيدن به بالا ضربه مي‌زنيم.

در انتها از روش‌هاي مليش استفاده مي‌كنيم. در اين روش بين ناف و جناق سينه به سمت داخل و بالا فشار وارد مي‌كنيم، در اين حالت فشار داخل حفره شكم و ديافراگم به داخل قفسه سينه فشار وارد مي‌كنند كه نتيجه آن جمع شدن ريه‌ها و در نتيجه خارج شدن پانسمان هيدروتك جسم خارجي از راه هوايي است. در صورت امكان اين كار ايستاده انجام شود و براي افراد چاق و بي‌هوش به صورت خوابيده انجام گيرد.

بايد توجه داشت كه اين روش براي نوزادان و زنان باردار انجام نمي‌شود و اگر با انجام اين روش جسم خارج نشد، آنگاه به احياي قلبي و ريوي مي‌پردازيم.



منبع

تظرات ارسال شده