همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
فوايد سوناي بخار براي سلامتي

كه روي افراد سالخورده‌تر انجام شد نشان داد گرماي مرطوب، گردش خون‌شان را بهتر كرده بود.

به گزارش ، سوناي بخار، فضاي بسته‌اي است كه با بخار گرم مي‌شود. دماي اين فضا مي‌تواند گوناگون باشد اما دماي اتاق‌هاي بخار معمولا چيزي حدود ۱۱۰ درجه‌ي فارنهايت هستند.

تفاوت سوناي بخار و سوناي خشك
سوناي بخار شبيه سوناي خشك است؛ در هردو شما بايد در جاي كوچك و گرمي بنشينيد و هر دوي آنها براي سلامتي مفيد هستند. اما تفاوت بزرگ بين سوناي خشك و سوناي بخار در نوع گرمايي است كه توليد مي‌شود. در سوناي خشك، از گرماي خشك استفاده مي‌شود كه معمولا از سنگ‌هاي داغ يا اجاق بسته ناشي مي‌شود. اما سوناي بخار توسط دستگاهي كه آب را مي‌جوشاند و بخار توليد مي‌كند گرم مي‌شود.
سوناي خشك هم به شل كردن و ريلكس كردن عضلات كمك مي‌كند اما فوايدش مشابه فوايد سوناي بخار نيست. فايده‌ي منحصر بفرد سوناي بخار، به دليل رطوبت آن است.
سوناي بخار از جهات گوناگوني براي سلامتي مفيد است؛

بهبود جريان خون
نشستن قيمت پماد زخم بستر در اتاق بخار به ميزان قابل توجهي سلامت قلب و عروق‌تان را بهبود مي‌بخشد. مطالعه‌اي كه روي افراد سالخورده‌تر انجام شد نشان داد گرماي مرطوب، گردش خون‌شان را بهتر كرده بود، مخصوصا در دست‌ها و پاها. بهبود جريان خون مي‌تواند موجب كاهش فشار خون و سلامت قلب شود. همچنين مي‌تواند التيام بافت آسيب ديده‌ي پوست را بهتر كند.

كاهش فشار خون
تحقيقات نشان داد در اتاق بخار، بدن برخي از افراد هورمون‌هايي ترشح مي‌كند كه ضربان قلب‌شان را تغيير مي‌دهد. يكي از اين هورمون‌ها، به نام آلدسترون، فشار خون را تنظيم مي‌كند. وقتي به دليل نشستن در سوناي بخار، آلدسترون ترشح مي‌شود مي‌تواند به كاهش فشار خون بالا كمك كند و به همين دليل است كه اتاق بخار به شما احساس ريلكس شدن مي‌دهد.

كاهش استرس
بودن در اتاق بخار مي‌تواند توليد هورمون كورتيزول در بدن را نيز كاهش بدهد. كورتيزول هورموني است كه ميزان استرسي كه احساس مي‌كنيد را كنترل مي‌كند. وقتي سطح كورتيزول افت مي‌كند، شما بيشتر احساس آرامش و ريلكس بودن مي‌كنيد. چند دقيقه در سوناي بخار نشستن نه تنها سلامتي‌تان را ارتقاء مي‌دهد، بلكه به آرامش ذهن و بهبود تمركز نيز كمك مي‌كند.

رفع گرفتگي بيني
سوناي بخار محيطي است كه ترشحات تنفسي را گرم كرده و تنفس درمان خانگي سوختگي با آب جوش عميق را ممكن مي‌كند. در نتيجه گرفتگي‌هاي ريه و سينوس‌تان باز شده و بهتر تنفس مي‌كنيد. بخار درماني براي درمان سرماخوردگي و عفونت‌هاي سينوسي در خانه، كمي بحث برانگيز است زيرا اگر به درستي انجام نشود خطر سوختگي دارد. اما سوناي بخار، نسبتا ايمن است البته به شرط اينكه مدت طولاني در آنجا نمانيد. مطالعات انجام شده نشان داد، كودكاني كه دچار عفونت‌هاي تنفسي بودند، بعد از بخار درماني سريع‌تر درمان شدند. اگر تب داريد از سونا استفاده نكنيد.

بهبود سلامت پوست
ما هر روزه در معرض آلاينده‌هاي محيطي هستيم و تمام اين سموم مي‌توانند زير پوست ما تجمع كنند. اتاق بخار به شما كمك مي‌كند اين مشكل را حل كنيد چون باعث باز شدن منافذ پوست‌تان مي‌شود. رطوبت گرم و پُر چگالي، آلودگي و سلول‌هاي مرده‌ي پوست را از آن جدا كرده و اجازه نمي‌دهد اين عوامل به پوست‌تان آسيب بيشتري وارد كنند. در نتيجه پوست شفاف‌تر، روشن‌تر و سالم‌تر مي‌شود.

كمك به ريكاوري بعد از ورزش
ردي كه بعد از تمرين احساس مي‌كنيد، درد عضلاني تاخيري مي‌گويند. ورزشكاران حرفه‌اي مدتهاست كه مي‌دانند گرما درماني به ريكاوري بعد از تمرين كمك مي‌كند. گرما مي‌تواند به اعماق بافت عضلاني نفوذ كرده و اين درد را تسكين بدهد. مطالعه‌اي خريد قطره فروزومال جديد نشان داده كه گرماي مرطوب، سريع‌تر از گرماي خشك مي‌تواند عضلات را ريكاوري كند.

شل كردن عضلات سفت شده
گرم كردن بدن قبل از ورزش براي پيشگيري از آسيب ضرورت دارد. استفاده از سوناي بخار به عنوان بخشي از گرم كردن بدن مي‌تواند به شما كمك كند حركت پذيري‌تان را حين فعاليت‌هايي چون دويدن، پيلاتس و يوگا افزايش دهيد. مطالعه‌اي اين تاثيرات را مورد ارزيابي قرار داد. قبل از فعاليت، به مفصل زانو گرما داده شد و نتيجه اينكه، اين مفصل انعطاف پذيري بيشتري پيدا كرد و ريلكس‌تر بود. اين يافته‌ها نشان مي‌دهد گرما مي‌تواند به كاهش آسيب قبل از تمرين كمك كند. ضمنا مشخص شد زنان نسبت به مردان از گرما درماني براي مفصل زانو بيشتر نفع مي‌برند.

كالري سوزي
وقتي در اتاق بخار هستيد، ضربان قلب‌تان بالا مي‌رود. بعد از تمرين هوازي، ضربان قلب‌تان بالاست و اگر به سوناي بخار برويد، اين ضربان حفظ خواهد شد. به گفته‌ي كارشناسان اگر از سوناي بخار به درستي استفاده كنيد، مي‌تواند بدن‌تان را به گونه‌اي به چالش بكشد ورزش نخواهد توانست.
عرق كردن در اتاق بخار، ابزاري براي كاهش وزن فوري نيست. هر وزني كه در سوناي بخار از دست مي‌دهيد، وزن آب است و نياز داريد با نوشيدن مايعات، آب از دست رفته از بدن را جايگزين كنيد تا دهيدراته نشويد. اما پماد مديكال هاني استفاده از سوناي بخار به طور مرتب به منظور راهي براي كالري سوزي، تنها در كنار رژيم غذايي درست و روتين ورزشي مفيد خواهد بود.

تقويت سيستم ايمني
انواع گوناگون آب درماني براي تقويت سيستم ايمني مفيد هستند و اتاق بخار هم از اين اصل مستثني نيست. قرار دادن بدن در معرض آب گرم، لوكوسيت‌ها (گلبول‌هاي سفيد خون) را تحريك مي‌كند. نشستن در اتاق بخار زماني كه در بحبوحه‌ي مبارزه با سرماخوردگي هستيد، مطمئنا اولين اقدام دفاعي شما نمي‌تواند باشد اما شواهد نشان داده كه بخار مي‌تواند عفونت در حال آماده سازي را نابود كند. به هر حال استفاده از اتاق بخار به طور منظم و برنامه ريزي شده، به سيستم ايمني‌تان كمك مي‌كند تا با دفاع بيشتر از شما، كمتر مريض شويد.

محدوديت‌ها و خطرات احتمالي سوناي بخار
سوناي بخار فوايد بالقوه‌ي زيادي براي سلامتي دارد، اما اگر در استفاده از آن زياده روي كنيد مي‌تواند مضر باشد. ماندن در اتاق بخار بيشتر از ۱۵ دقيقه مي‌تواند بدن را دهيدراته كند. اتاق بخار مي‌تواند ميزباني براي ميكروب‌ها نيز باشد. بخار اين فضاها آنقدر داغ نيست كه تمام انواع باكتري‌هاي را بكُشد، حتي گرماي آن ممكن ايت تعداد باكتري‌ها را افزايش هم بدهد. اتاق بخار به تنهايي نمي‌تواند بيماري را درمان كند و با وجود اينكه ضربان پزشكي كودكان قلب‌تان را بالا مي‌برد و دست آوردهاي ورزشي‌تان را تقويت مي‌كند اما هرگز نمي‌تواند جايگزين ورزش شود. اگر باردار هستيد، ضعف سيستم ايمني داريد يا تازه جراحي كرده‌ايد، از رفتن به سونا اجتناب كنيد تا زماني كه پزشك به شما اجازه بدهد.

منبع: اسپرتان



منبع

تظرات ارسال شده