همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
12 اشتباهي كه به سلامتي شما صدمه مي زند

مسأله‌ي مهمي نيستند، اما در حقيقت به سلامتي ما صدمه مي‌زنند. در ادامه به ۱۲ مورد از رايج‌ترين اين اشتباهات مي‌پردازيم.

به گزارش : طبق تحقيقات، همه‌ي ما حدود يك سال و نيم از عمرمان را در حمام و دستشويي و حدود شش ماه از آن را زير دوش سپري مي‌كنيم. البته اين مسأله عجيب نيست، چون بهداشت شخصي نقش بسيار مهمي در زندگي ما دارد. اما بسياري از ما مرتكب اشتباهاتي در مورد حمام كردن مي‌شويم كه در ظاهر مسأله‌ي مهمي نيستند، اما در حقيقت به سلامتي ما صدمه مي‌زنند. در ادامه به۱۲ مورد از رايج‌ترين اين اشتباهات مي‌پردازيم.

۱- بعد از ورزش كردن حمام نمي‌كنيد

بعضي ژل زخم پرونتوسان تصور مي‌كنند فقط به خاطر بوي عرق است كه بايد بعد از ورزش حمام كنيم. اما حقيقت اين است كه اين كار دلايل ديگري هم دارد. عرق بدن رشد باكتري‌ها روي پوست تان را بيشتر مي‌كند و اين مسأله مي‌تواند منجر به ايجاد ضايعات پوستي شود؛ بنابراين بعد از ورزش كردن، در اسرع وقت حمام كنيد.

بيشتر بخوانيد:مواد سمي چگونه وارد بدن ما مي‌شوند؟

۲- قبل از پديكور، مو‌هاي پاهايتان را مي‌زنيد

قبل از پديكور، مو‌هاي پاهايتان را نزنيد. هنگام زدن موها، خراش‌هاي كوچكي روي پوست ايجاد مي‌شود كه ممكن است حين انجام پديكور عفونت كنند.

۳- دوش آب سرد نمي‌گيريد

درست قبل از بيرون آمدن از حمام، به مدت ۳۰ ثانيه دوش آب سرد بگيريد. اين كار مقاومت تان در برابر اضطراب را زياد، سيستم ايمني تان را قوي‌تر و مثل يك داروي ضد افسردگي اسپري linovera عمل مي‌كند. اما به خاطر داشته باشيد كه دوش آب سرد قبل از خواب، ممكن است باعث بي خوابي شود.

۴- هر روز حمام مي‌كنيد و موهايتان را مي‌شوييد

كساني كه مو‌هاي نازك يا ضعيفي دارند نبايد هر روز موهايشان را بشويند. بهترين برنامه براي شست و شوي موها، دو بار در هفته است تا رطوبت مو‌ها متعادل بماند.

همچنين فراموش نكنيد كه زياد حمام كردن پوست را اذيت مي‌كند و رطوبت آن را مي‌گيرد، چون آب تمام باكتري‌هاي مفيد را از بين مي‌برد. اين مسأله مي‌تواند منجر به بالا رفتن احتمال بروز عفونت‌هاي پوستي شود.

۵- مو‌هاي خيس تان را در حوله مي‌پيچيد

مو‌هاي خيس آسيب پذيري بيشتري دارند و به راحتي مي‌شكنند. براي جلوگيري از اين مسأله، بعد از حمام، موهايتان را در حوله نپيچيد. همچنين در اين حالت به دليل بالا رفتن دما، فعاليت غدد چربي پوست سر نمايندگي b braun بيشتر مي‌شود، در نتيجه مو‌ها كمتر تميز به نظر مي‌رسند.

۶- سر دوش را تميز نمي‌كنيد

وقتي مدت زيادي از دوش حمام استفاده مي‌كنيم، سر دوش جرم مي‌گيرد. اين جرم‌ها مي‌توانند براي سلامتي ما خطرناك باشند. دانشمندان پي برده اند روي سر دوش باكتري‌هايي مي‌تواند وجود داشته باشد كه ممكن است باعث بروز بيماري‌هاي ريوي شوند.

۷- از جاصابوني درست استفاده نمي‌كنيد

اگر در حمام جاصابوني داريد، هميشه آب داخل آن را خالي كنيد. در غير اينصورت صابوني كه استفاده مي‌كنيد به محلي براي رشد باكتري‌ها تبديل مي‌شود.

۸- ژيلت تان را گوشه‌اي از حمام رها مي‌كنيد

براي جلوگيري از رشد باكتري‌ها روي ژيلت، آن را روي يك حوله بگذاريد تا خشك شود. همچنين بايد تيغ آن را به طور مرتب عوض كنيد.

۹- مدت‌ها از يك حوله استفاده مي‌كنيد

از بي براوون يك حوله نبايد براي مدتي طولاني استفاده كرد. اگر از حوله‌اي استفاده كنيد كه كاملا خشك نباشد، ممكن است روي آن باكتري وجود داشته باشد. دانشمندان توصيه مي‌كنند بعد از حداكثر ۳ بار استفاده از يك حوله، آن را بشوييد.

۱۰- بعد از حمام، وان را نمي‌شوييد

فراموش نكنيد كه بلافاصله بعد از حمام، وان را بشوييد. محيط مرطوب شرايط رشد باكتري‌اي كولاي (باكتري عامل مسموميت غذايي) را فراهم مي‌كند. شست و شوي منظم وان از بروز عفونت جلوگيري مي‌كند.

۱۱- ليف تان را گوشه‌اي از حمام رها مي‌كنيد

با رها كردن ليف تان در حمام اجازه مي‌دهيد باكتري‌هاي مختلف در محيط مرطوب آن سريع‌تر رشد كنند؛ بنابراين بهترين كار اين است كه ليف تان را به خوبي تميز كنيد و آن را در جايي خشك نگه داريد.

۱۲- پاهايتان را نمي‌شوييد

بعضي افراد هنگام حمام ژل ايكس كردن پاهايشان را نمي‌شويند، چون تصور مي‌كنند آب و صابون از روي بدن به پا‌ها مي‌رسد و به اين ترتيب پا‌ها خود به خود تميز مي‌شوند. اما اين تصور كاملا اشتباه است و اگر پاهايتان را به خوبي نشوييد، ممكن است دچار قارچ ناخن پا شويد.

منبع: باشگاه خبرنگاران



منبع

تظرات ارسال شده