همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
اشتباه بزرگ در شستشوي مرغ

را مرتكب نشويد.

به گزارش شايد شما هم خودتان را يك فرد كاملا تميز و پاكيزه بدانيد، و واقعا هم قواعد بهداشتي مختلف را در طول روز رعايت كنيد. با اين‌حال، اشتباهات رايجي در زمينه بهداشت غذايي وجود دارند كه سلامت غذاها را به خطر مي‌اندازند و مي‌توانند مشكلات مختلفي را براي بسياري از افراد به‌وجود بياورند. در ادامه با ۵ مورد از اين اشتباهات انواع زخم رايج آشنا مي‌شويم:


اگر طعم و بوي غذا جذاب به نظر برسد، شروع به خوردن مي‌كنيد

اين طرز فكر، يكي از خطرناك‌ترين رفتارها و بدترين اشتباهات در زمينه بهداشت غذايي است. بسياري از افراد فكر مي‌كنند كه اگر بوي خوبي از غذا بلند شود و غذا طعم خوبي به خودش بگيرد، ديگر هيچ پاتوژن خطرناكي در ماده غذايي وجود ندارد و مي‌توانند شروع به خوردن غذا كنند. با اين‌حال، متخصصان ايمني مواد غذايي مي‌گويند كه چنين تصوراتي نمي‌توانند از شاخص‌هاي بهداشت غذايي باشند. باكتري‌هاي مضر مي‌توانند هنوز روي غذا وجود داشته باشند، حتي اگر هيچ مشكل خاصي در ظاهر غذا لايتسيموس به چشم نخورد يا بوي بدي از غذا بلند نشود.


فقط از يك انبر براي كباب‌پزي يا كار با باربيكيو استفاده مي‌كنيد

افرادي كه تا حدود زيادي به اصول بهداشتي موقع كباب كردن مواد غذايي دقت مي‌كنند، معمولا يك دغدغه واضح دارند: ‌گوشت‌ها حالت سوخته پيدا نكنند و برگرها نيز كاملا مغزپخت شوند. با اين‌حال، مشكل مهم ديگري هم وجود دارد كه غالبا ناديده گرفته مي‌شود. اگر فقط از يك انبر براي جابه‌جايي انواع مواد غذايي خام و بعضا زغال استفاده كنيد، شانس انتقال آلودگي را بين مواد غذايي افزايش مي‌دهيد و خطر ابتلا به مسموميت غذايي را بيشتر مي‌كنيد.


مواد عفونت جاي بخيه سزارين غذايي خام را از غذاهاي آماده جدا نمي‌كنيد

وقتي كه گوشت خام با غذاهاي آماده مصرف تماس پيدا مي‌كند، خطر ابتلا به مسموميت غذايي شديدا بالا مي‌رود. مراكز فروش غذا با اين قاعده آشنايي دارند، ‌اما مردم عادي كه خودشان اقدام به تهيه انواع كباب‌ها مي‌كنند، اين قاعده مهم را نمي‌دانند يا آن را بي‌اهميت تلقي مي‌كنند. بنابراين، همواره مواد غذايي خام را از غذاهاي آماده مصرف جدا كنيد و اين قاعده را در مصرف گوشت‌هاي كبابي جدي بگيريد.


مرغ‌هاي خام را مي‌شوييد

حدود ۶۰ درصد از مرغ‌هايي كشيدن بخيه سزارين كه به فروش مي‌روند، ‌حاوي كامپيلوباكتر هستند. با اين‌حال،‌ باكتري كامپيلوباكتر به‌واسطه تماس با حرارت زياد در فرآيند پخت‌وپز از بين مي‌رود. متاسفانه، يكي از اشتباهات رايجي كه مي‌تواند مشكل‌ساز شود، همين شستن مرغ‌هاي خام قبل از پخت‌وپز است. دليلش هم اين است كه همراه با شستن مرغ خام، كامپيلوباكتر مي‌تواند به قسمت‌هاي مختلف آشپزخانه منتقل شود. براي پيشگيري از انتشار آلودگي پس از شستن مرغ، حتما از تخته، چاقو و دستكش جداگانه براي اين كار كمك بگيريد و وسايل مخصوص پاك كردن و شستن مرغ را پس از اتمام كار، به خوبي بشوييد.


راه دادن حيوانات خانگي به آشپزخانه

اين اتفاق در زندگي افرادي كه صاحب حيوان خانگي هستند، غيرعادي نيست، اما متخصصان همواره تاكيد مي‌كنند كه حضور حيوان خانگي در آشپزخانه واقعا خطرناك است و مي‌تواند خطر انتقال پاتوژن‌ها به مواد غذايي را افزايش بدهد.

منبع: سلامتيسم



منبع

تظرات ارسال شده