همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
شايع ترين مشكلات دهان و دندان بر اثر ديابت

شده اند و بعد از مدت كوتاهي از اين گلايه مندند كه دندان هايشان را از دست داده اند و مجبورند از دندان مصنوعي استفاده كنند.

به گزارش : در اين باره بايد گفت افراد ديابتي كه سطح قندخون خود را به خوبي كنترل نمي كنند، نسبت به افراد عادي بيشتر درمعرض خطر ابتلا به انواع بيماري هاي لثه و دهان و از دست دادن دندان هاي خود هستند. از طرف ديگر،عفونت هاي لثه سبب افزايش قندخون مي شود ودرنتيجه كنترل ديابت را دشوارتر مي كند.در ادامه به آسيب بيماري ديابت به دندان ها اشاره مي كنيم :

وقتي صحبت از دهان مي كنيم به طور كلي منظورمان گاز عسل دندان ها، لثه، فك، زبان، قسمت فوقاني وتحتاني دهان و قسمت هاي داخلي گونه هاست.زماني كه ديابت به خوبي كنترل نمي شود، سطح خون افزايش مي يابد. از آن جا كه بزاق دهان حاوي قند است ، به رشد و نمو باكتري هاي مضر در دهان كمك مي كند. اين باكتري ها باغذا تركيب مي شوند و لايه اي نازك و چسبناك به نام پلاك تشكيل مي دهند كه سطح دندان ها را مي پوشاند. علاوه بر اين، پلاك ها براثر مصرف مواد قندي و نشاسته اي نيز توليد مي شود.پلاك ها ازيك طرف باعث پوسيدگي دندان ها مي شود و از طرف ديگر منجر به بيماري هاي لثه و نيز بوي بد دهان مي شود.در فرد ديابتي بيماري لثه ممكن است شديدتر باشد و ديرترهم بهبود يابد. علاوه بر اين، وجود بيماري هاي لثه امكان كنترل سطح قندخون را دشوار مي كند.

عوارض پلاك هاي دنداني

اگر پيچش بيضه پلاك هاي دندان درمان نشود، در طول زمان سخت مي شود ودر امتداد خط لثه، رسوب ايجاد مي كند و در نتيجه مسواك زدن و تميزكردن بين دندان ها با مشكل مواجه مي شود، سپس لثه ها قرمز و متورم مي شود و شروع به خون ريزي مي كند كه به آن ورم لثه (ژنژويت) مي گويند.اگر التهاب لثه درمان نشود، به تدريج پيشرفت مي كند و منجر به بيماري لثه (پريودنتيت) مي شود.در بيماري پريودنتيت، لثه ها از سطح دندان ها دور وفضاي گود و عميقي بين لثه و دندان ايجاد مي شود كه با پرشدن باكتري هابه مرور به عفونت مي انجامد. اين عفونت ممكن است مدت طولاني باقي بماند. بدن با باكتري هايي كه در پلاك ها وجود دارد، شروع به مبارزه مي كند. به اين ترتيب از يك سو باكتري ها و از سوي ديگر واكنش بدن به عفونت ، باعث تحليل رفتن استخوان بافت پشتيبان مي شود سيكاكر كه دندان ها را درجاي خود ثابت نگه داشته است لذا چنان چه پريودنتيت درمان نشود لثه ها، استخوان ها و بافت هاي محافظ دندان ها از بين خواهد رفت.

شايع ترين مشكلات دهان و دندان بر اثر ديابت

* ورم لثه (ژنژويت) :عارضه اي كه لثه ها را بيمار و متورم مي كند.

علايم: قرمزي، ورم و خون ريزي .

*پريودنتيت: بيماري لثه اي كه از حالت خفيف تا شديد مي تواند پيشرفت كند.

علايم: قرمزي، ورم، خون ريزي لثه ها، دورشدن لثه ها از سطح دندان ها و ايجاد شيار گود و عميق بين لثه و دندان، ايجادعفونت مزمن بين دندان و لثه ها، بوي بد دهان كه برطرف نمي شود، شل شدن دندان ها، ايجاد چرك بين دندان و لثه، نامناسب قرارگرفتن دندان هاي مصنوعي.

*برفك يا كانديدياز: نوعي عفونت قارچي است كه بدن از كنترل آن ناتوان اسپري اوپسايت و نيازمند مصرف داروي ضد قارچ است.

علايم: درد، لكه هاي سفيد و گاهي نيز لكه هاي قرمز روي لثه ها، زبان ، قسمت هاي داخلي گونه و قسمت هاي فوقاني دهان

*خشكي دهان: نوعي بيماري است كه در اثركاهش ترشح بزاق ايجاد مي شود و امكان پوسيدگي دندان ها و بيماري لثه را افزايش مي دهد.

علايم: احساس خشكي در دهان، خشكي و زبري زبان، درد در دهان، خشكي و ترك خوردگي لب ها، چرك يا عفونت دهان، دشواري در جويدن، خوردن، بلعيدن و صحبت كردن.

*سوزش دهان: حس سوزش در داخل دهان كه ناشي از كنترل نشدن سطح قند خون است.

علايم: سوزش و خشكي دهان و احساس مزه تلخ در دهان.

عوارض ديگر ديابت بر دهان و دندان ها :

پوسيدگي دندان ها، اختلال عملكرد بزاقي، كندي روند بهبود عفونت و اختلال پانسمان لوهمن روشه چشايي.

علايمي كه حاكي از بروز مشكلات در دهان و دندان هاست:

جراحت يا زخمي در دهان كه بهبود نمي يابد

بروز لكه يا نقطه هاي تيره در داخل دهان

درد دهان، صورت يا فك كه برطرف نمي شود

شل شدن دندان ها

احساس درد هنگام جويدن

منبع: سلامت نيوز



منبع

تظرات ارسال شده