همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
 ۸ روغن صورت براي پوستي نرم و سالم

است موقع خريد كرم از داروخانه از قيمت‌شان شوكه شويد. و اين تنها مشكل اين جور كرم‌ها نيست؛ خيلي از آن‌ها حاوي عناصر مصنوعي مشكوكي هستند كه يا براي شخص خودتان مضرند يا براي طبيعت.

به گزارش به نقل از فردا، براي حفظ صورتي شاداب بايد مرطوب‌كننده‌ي خوبي در اختيار داشت. ولي ممكن است موقع خريد كرم از داروخانه از قيمت‌شان شوكه شويد. و اين تنها مشكل اين جور كرم‌ها نيست؛ خيلي از آن‌ها حاوي عناصر مصنوعي مشكوكي هستند كه يا براي شخص خودتان مضرند يا براي طبيعت.

به همين دليل، زناني كه به‌دنبال اين هستند كه به‌طور مرتب، و با سلامت بيشتر و هزينه‌اي كمتر، از پوست‌شان حفاظت كنند سراغ روغن‌هاي طبيعي مي‌روند. اين روغن‌ها از گياهان به‌دست مي‌آيند و از روغن‌هاي قديمي و عادي مثل روغن زيتون و نارگيل تا گزينه‌هاي جديدي مثل روغن ارقان و روغن مارولا در ميان آن‌ها هست، و معمولاً حاوي سم و افزودني هم هستند.

قبول، همه‌ي روغن‌هاي زيبايي ارزان نيستند، ولي تعداد اندكي از آن‌ها به‌اندازه‌ي مرطوب‌كننده‌هاي مخصوص گران‌اند. و بيشترشان كاملاً مقرون به صرفه هستند. تازه، ممكن است بعضي از آن‌ها را همين الان در آشپزخانه‌ي خود داشته باشيد.

هنوز شواهد علمي خيلي زيادي درباره‌ي مزاياي اين روغن‌ها در دست نيست، اما گزارش‌هاي زيادي وجود دارد كه نشان مي‌دهد اين روغن‌ها براي خشكي پوست و ديگر مشكلات پوستي مفيد هستند. براي تصميم‌گيري بهترين كار اين است كه خودتان امتحان‌شان كنيد. اول با مقدار كم امتحان كنيد. روغن مورد نظر را روي قسمت كوچكي از پوست بماليد و حداقل ۴۸ ساعت صبر كنيد تا اطمينان حاصل شود كه بدن‌تان هيچ واكنش شديدي به آن روغن نمي‌دهد.

گفتني‌ها را گفتيم. و حالا اين شما و اين هم هشت روغن كه لايق حضور در ميز آرايش هستند.

روغن نارگيل
اين جزء اساسي آشپزخانه فقط در آشپزي مصرف ندارد. روغن نارگيل پوست را مرطوب مي‌كند و خواص پاك‌كنندگي و درماني هم دارد. اين روغن را از همه‌ي سوپري‌ها و داروخانه‌ها مي‌توانيد تهيه كنيد، قيمت آن هم معقول است، و به‌راحتي مي‌توان از آن استفاده كرد. روغن نارگيل معمولاً حالت جامد دارد، مگر اينكه دماي هوا بيش از ۲۴ درجه‌ي سانتيگراد باشد، كه در اين صورت تبديل به مايع مي‌شود.

مقدار سربكت كمي از اين روغن را در كف دست بريزيد و به هم بماليد تا آب شود، بعد صورت و جاهاي ديگري را كه مي‌خواهيد با آن ماساژ دهيد تا از پوست‌پوست‌شدن و خارش و خشكي پوست راحت شويد. بگذاريد روغن نارگيل ۵ تا ۱۰ دقيقه روي پوست بماند و بعد اضافات آن را با دستمال پاك كنيد يا با آب گرم بشوييد. از روغن نارگيل براي زدودن آرايش و مالش پوست صورت نيز مفيد است. همچنين مي‌تواند جلوي جوش و نشانه‌هاي پيري را نيز بگيرد. علاوه بر اين، فوايد آنتي‌باكتريالي و ضدقارچي و ضدالتهابي نيز دارد و بنابراين مي‌تواند جلوي اگزما و پسوريازيس (داءالصدف يا صدفك) و عفونت‌هاي پوستي و آكنه و آفتاب‌سوختگي را بگيرد.

براي اطلاع بيشتر: روغن نارگيل در شكل مايع هم وجود دارد كه حالتي شبيه روغن‌هاي خوراكي دارد. بااين‌حال، متخصصان توصيه مي‌كنند از همان روغن‌هاي جامد استفاده كنيد، چون روغن مايع نارگيل فرآوري شده است. يعني مقدار زيادي از اسيدلوريك‌اش را از دست داده (اسيدلوريك همان ماده‌اي است كه به روغن نارگيل توانايي‌هاي ضدالتهابي و ضدباكتريايي‌اش را مي‌دهد)، ضمن اينكه ديگر قدرت مرطوب‌كنندگي ندارد. روغن نارگيل شايد مناسب همه نباشد. بعضي از استفاده‌كنندگان كه مستعد آكنه بودند از شدت‌گرفتن آكنه شكايت داشتند، و كساني كه پوست خشكي دارند گاهي متوجه مي‌شوند كه پوست‌شان از قبل هم خشك‌تر شده.

روغن زيتون
اين جزء اساسي آشپزخانه‌ها فقط براي استفاده در رژيم‌هاي مديترانه‌اي نيست: پوست را هم شكفته مي‌كند. و مثل روغن نارگيل، قيمتش هم مناسب است. مي‌دانم كه تحقيقات گسترده‌اي وجود ندارد كه پشتوانه‌ي مزاياي روغن زيتون براي پوست باشد، اما همين مقدار تحقيقاتي كه انجام شده اميدواركننده است. مثلاً يكي از ويژگي‌هاي روغن زيتون اين است كه حاوي ويتامين‌هاي آ، دي، ئي، و كا است كه همگي باعث حفظ سلامتي پوست مي‌شوند. همچنين با آنتي‌اكسيدان‌هايش از پوست در برابر راديكال‌هاي آزادي كه باعث پيري پوست مي‌شوند حفاظت مي‌كند و همچنين در مقابل آفتاب سلامت پوست را حفظ مي‌كند. روغن زيتون ويژگي آنتي‌باكتريالي نيز دارد، هرچند، طبق مطالعات اوليه، به‌اندازه‌ي روغن ناركيل نمي‌تواند با باكتري‌هاي پوست بجنگد. از روغن زيتون براي مرطوب‌كردن پوست و كاهش جوش‌ها استفاده كنيد. اضافات آن را با دستمال پاك كنيد تا منافذ پوست را نبندد. اگر آن را با نمك دريا مخلوط كنيد مي‌توانيد از آن به‌عنوان لايه‌بردار نيز استفاده كنيد.

براي اطلاعات بيشتر: مطالعه‌اي جديد نشان مي‌دهد كه روغن زيتون ممكن است باعث آسيب و سرخي پوست نوزدان و بزرگسالاني پانسمان عسل كه دچار آتوپيك درماتيت (التهاب پوست آتوپيك، يك نوع اگزما) هستند بشود. موقع خريد روغن زيتون، حتماً از برندهاي باكيفيت انتخاب كنيد (آن‌هايي كه از شوراي بين‌المللي زيتون مجوز دارند.) از روغن‌هاي فرابكر با پرس سرد كه زياد فرآوري نشده‌اند و مواد شيميايي و افزودني ندارند استفاده كنيد.

روغن ارقان
مراكش زادگاه درخت ارقان است. درخت ارقان ميوه‌اي مغزدار مي‌دهد. مغز را آسياب و پرس مي‌كنند تا اين روغن همه‌كاره توليد شود. روغن ارقان قرن‌ها است كه استفاده مي‌شود. اين روغن حاوي ويتامين‌هاي آ و ئي و همچنين آنتي‌اكسيدان و اسيدهاي چربي مثل امگا۹ (اولئيك) و امگا۶ (لينولئيك) است. روغن ارقان خواص ضدالتهابي، ضدقارچي، و ضدميكروبي دارد، و به‌خاطر همين خواص مي‌تواند با آكنه و عفونت پوستي و نيش حشرات و خارش پوست مبارزه كند. مرطوب‌كننده‌اي عالي براي صورت و پاكسازي پوست است و جلوي پيري پوست را مي‌گيرد. از همه‌ي اين‌ها مهم‌تر اينكه اين كارها را بدون بستن منافذ پوست انجام مي‌دهد.

براي اطلاعات بيشتر: روغن ارقان ممكن است گران باشد، چون كم‌ياب است و توليدش سخت. حتماً برچسب آن را بخوانيد تا ۱۰۰درصد خالص باشد. با تمام اين حرف‌ها، اگر قيمت آن مساله‌اي نيست، بايد بدانيد كه استفاده از روغن ارقان براي محيط‌زيست هم منافعي دارد و به برقراري عدالت اجتماعي هم كمك مي‌كند. درخت‌هاي ارقان جلوي فرسايش خاك را مي‌گيرند و از ذخاير آب مراكش محافظت مي‌كنند. اين درختان آن‌قدر براي محيط‌زيست مهم هستند كه يونسكو در سال ۱۹۹۸ اين درخت را جزو ذخاير زيست‌كره قرار داد. خطري كه اين درخت را تهديد مي‌كند استفاده‌ي بيش از حد از آن و جنگل‌زدايي است، اما محبوب‌شدن روغن ارقان تقاضاي آن را افزايش داده و درنتيجه عملاً به حفاظت از اين درخت كمك كرده است. به‌علاوه، باعث شده زناني كه در اين كار مشغول هستند به درآمد و استقلال و جايگاه بهتر اجتماعي دست پيدا كنند.

روغن مارولا
اين روغن شباهت‌هاي زيادي با روغن ارقان دارد. مثلاً، اين روغن را هم از ميوه‌ي مغزدار يك درخت مي‌گيرند. درخت مارولا بومي جنوب آفريقا است. همچنين، اين روغن حاوي ويتامين‌هاي مقوي پوست و اسيدهاي چرب و آنتي‌اكسيدان است و قرن‌ها است كه از آن براي حفاظت از پوست و درمان مشكلات مختلف پوستي استفاده مي‌شود. روغن مارولا سبك است و به‌سرعت جذب مي‌شود، و حواص ضدميكروبي و ضدالتهابي دارد. مي‌تواند روند آسيب‌ديدگي ناشي از نور خورشيد را معكوس كند، كولاژن توليد كند تا جلوي پيري پوست را بگيرد، رشد سلول‌هاي پوستي را افزايش دهد، پانسمان سوربكت از اگزما جلوگيري كند، پوست را مرطوب كند و از پوست در مقابل فرسودگي‌هاي ناشي از آب‌وهوا حفاظت كند.

براي اطلاعات بيشتر: روغن مارولا هم (مثل روغن ارقان) ممكن است كمي براي بودجه‌ي شما سنگين باشد، اگرچه براي مرطوب‌كردن پوست فقط به چند قطره از آن نياز داريد. دنبال روغن ۱۰۰درصد خالص باشيد. اين روغن نيز محصول جوامع زنانه است، بنابراين استفاه از آن مي‌تواند باعث استقلال اجتماعي و اقتصادي زنان شود.

روغن جوجوبا
اين روغن موم‌مانند از دانه‌هاي گياه جوجوبا به دست مي‌آيد. جوجوبا درختچه‌اي وحشي است كه در زمين‌هاي خشك جنوب غرب آمريكا و ايالت مكزيكو مي‌رويد. روغن جوجوبا كاملاً شبيه سبوم انسان است (ماده‌اي مومي كه غدد چربي پوست آن را توليد مي‌كنند) و به‌نظر مي‌رسد به‌خاطر داشتن انواع و اقسام ويتامين‌ها و مواد معدني، فوايد زيادي براي زيبايي پوست داشته باشد. اين روغن پوست را مرطوب مي‌كند بدون اينكه احساس چسبناكي به شما دست بدهد و قسمت‌هاي آفتاب‌سوخته را تسكين مي‌دهد، ضمن اينكه خواص ضدالتهابي و ضدباكتريايي آن به درمان اگزما و پسورياسيس كمك مي‌كند. سبوم باعث گرفتن منافذ و چرب‌شدن پوست مي‌شود؛ از آنجا كه روغن جوجوبا توليد سبوم را تعديل مي‌كند، براي درمان موثر آكنه بسيار مفيد است.

براي اطلاعات بيشتر: اين روغن كاملاً در دسترس است و خريد آن شما را ورشكسته نمي‌كند. اين روغن بي‌خطر است، هرچند بعضي افراد اعلام كرده‌اند بعد از مصرف آن دچار خارش و واكنش‌هاي آلرژيك شده‌اند. ولي حواس‌تان باشد كه آن را نخوريد، چون جوجوبا حاوي اسيداوريك است. اسيداوريك ماده‌اي شيميايي است كه عوارض جانبي جدي دارد، از جمله اينكه مي‌تواند به قلب آسيب برساند.

روغن ويتامين ئي
اين روغن را به‌راحتي مي‌تواند از مغازه‌ها و از فروشگاه‌هاي آنلاين تهيه كرد و قيمتش هم معقول است. ويتامين ئي طبيعي را از روغن‌هاي گياهي، از جمله از روغن سويا، به‌دست مي‌آورند. مثل ديگر روغن‌هاي صورت، اين روغن هم گنجينه‌اي از منافع براي پوست است و آنتي‌اكسيدان‌هاي ضدالتهاب و ضدراديكال‌هاي آزاد دارد. مشخص شده كه روغن ويتامين ئي مي‌تواند پوست را مرطوب كند، زخم‌ها را زودتر درمان كند، آفتاب‌سوختگي‌ها را تسكين دهد، و مشكلات خارش و خشكي پوست و اگزما و پسورياسيس را رفع نمايد. بااين‌حال، در تحقيقات نتوانسته‌اند ادعاهاي ديگري مثل جلوگيري از سرطان پوست و كاهش جوش را ثابت كنند.

براي اطلاعات بيشتر: بعضي افراد به روغن ويتامين ئي آلرژي دارند، و همچنين اين روغن ممكن است باعث بدترشدن ساكارز بعضي مشكلات پوستي شود. هميشه اول اين روغن‌ها را به مقدار كم امتحان كنيد. روغن خالص ويتامين ئي غليظ و چسبناك است و براي همين با روغن‌ها و افزودني‌هاي ديگر تركيب مي‌شود. حتماً قبل از خريدن آن نوشته‌ي روي آن را بخوانيد تا از محتواي تركيب آگاه شويد.

روغن آووكادو
اين روغن از پالپ‌هاي خوراكي داخل آووكادو به دست مي‌آيد، و حاوي اسيدهاي چرب و همچنين ويتامين‌هاي سرشار از آنتي‌اكسيدان و مواد معدني مفيد براي پوست است. روغن آووكادو به پوست آبرساني مي‌كند، ضمن اينكه اثرات ضدميكروبي و ضدالتهابي آن مي‌تواند قسمت‌هاي مشكل‌دار پوست، مثل زخم‌ها و آفتاب‌سوختگي‌ها و پسورياسيس و آكنه، را درمان كند. نكته‌اي كه بايد به آن توجه كنيد غلظت آن است. روغن آووكادوي خالص بسيار سنگين و غليظ است. از جنبه‌ي مثبت ماجرا، جذب آن بسيار بالا است و هيچ حس چسبناكي به شما نمي‌دهد، ولي بيش از همه براي پوست‌هاي خشك و بي‌رطوبت مناسب است، نه براي پوست‌هاي چرب.

براي اطلاعات بيشتر: روغن آووكادو چندان گران نيست و مي‌توان آن را هم از مغازه و هم از فروشگاه‌هاي آنلاين خريد. در مورد روغن آووكادو هم مثل روغن زيتون عمل كنيد و فقط از برندهايي كه فرابكر و با پرس سرد هستند استفاده كنيد. روغن‌هاي فرابكر و با پرس سرد به كمترين ميزان ممكن فراوري مي‌شوند و بسياري از مواد مغذي و آنتي‌اكسيدان‌هاي‌شان را حفظ مي‌كنند. ظرف روغن آووكادو بايد مات يا تيره باشد تا از آن در برابر نور محافظت كند.

روغن ميوه‌ي گل سرخ
اين روغن كه اخيراً محبوبيتش افزايش پيدا كرده حاوي مقادير زيادي آنتي‌اكسيدان، ويتامين، و اسيدهاي چرب ضروري است. روغن گل‌سرخ را از دانه‌هاي گل سرخ وحشي كه بيشتر در شيلي مي‌رويد به دست مي‌آورند (به‌طورخاص از ميوه‌اي به‌نام rosehip كه كه وقتي گلبرگ‌هاي گل سرخ مي‌ريزد روي شاخه باقي مي‌ماند.) اين روغن تاريخچه‌اي طولاني در درمان ماياها، آمريكايي‌هاي بومي، و ديگر مردمان آن منطقه دارد. به‌نظر مي‌رسد اين روغن براي تمام انواع پوست‌ها مفيد باشد (شايد به جز پوست‌هاي مستعد آكنه) و نه‌تنها پوست را مرطوب مي‌كند، بلكه رنگ پوست را بهبود مي‌دهد، توليد كولاژن را تحريك مي‌كند، آفتاب‌سوختگي را تسكين مي‌دهد، لكه‌هاي كبدي را كم مي‌كند، و زخم‌هاي آكنه و اگزما و حتي شايد آكنه‌ي روزاسه را نيز نيز كاهش مي‌دهد. اين روغن را روزي دو بار به‌آرامي روي پوست صورت ماساژ دهيد. روغن ميوه‌ي گل سرخ به‌سرعت جذب مي‌شود و چند قطره از آن براي نرم‌نگه‌داشتن و انعطاف پوست كافي است.

براي اطلاعات بيشتر: روغن ميوه‌ي گل قيمت پانسمان سوربكت سرخ با بودجه‌هاي كم سازگار است. بااين‌حال، شايد بخواهيد سراغ برندهاي كمي گران‌تر كه پرس سرد شده‌اند و مواد مغذي‌شان را بيشتر حفظ كرده‌اند برويد. از آنجا كه اين روغن حساس است، آن را در يخچال يا مكاني سرد و تاريك نگه داريد تا فاسد نشود.



منبع

تظرات ارسال شده