همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

كارهاي اوليه در هنگام خراشيدگي پوست


خراشيدگي – كارهايي كه در صورت ايجاد خراشيدگي بايد به‌منظور التيام پوست انجام دهيد

خراشيدگي (ساييدگي) جراحتي پوستي است كه پوست را پاره يا ساييده مي‌كند. اكثر خراشيدگي‌ها، سطحي هستند و به عمق پوست نفوذ نمي‌كنند اما برخي لايه‌هاي متعدد پوست را از بين مي‌برند. معمولاً خراشيدگي خونريزي كمي دارد اما شايد مايعي صورتي رنگ از آن خارج شود. اكثر خراشيدگي‌ها خفيف هستند و معمولاً درمان‌هاي خانگي براي مراقبت از جراحت آن‌ها كافي است.
خراشيدگي معمولاً در آب‌ و هواي گرم بيشتر اتفاق مي‌افتد زيرا پوست دست‌ها و پاها عريان‌تر است. معمولاً در اثر حادثه يا زمين خوردن ايجاد مي‌شود اما هر زمان كه پوست روي سطحي سخت مثل زمين، پياده‌رو، فرش، زمين‌بازي مصنوعي يا آسفالت (راش آسفالت) كشيده شود هم ممكن است خراشيدگي ايجاد شود. كودكان مدرسه‌اي بين ۵ تا ۹ سال بيشتر در معرض وقوع خراشيدگي‌ها هستند.
خراشيدگي‌ها ممكن است در هر ناحيه از بدن اتفاق بيفتند اما معمولاً در نواحي استخواني مانند دست‌ها، ساعدها، آرنج‌ها، زانوها يا ساق پاها ايجاد مي‌شوند. خراشيدگي‌هاي روي سر يا صورت بدتر ازآنچه هستند به نظر مي‌رسند و خونريزي زيادي دارند زيرا خون‌رساني به آن ناحيه زياد است. جلوگيري از خونريزي كمك خواهد كرد تا شدت جراحت مشخص شود. خراشيدگي‌ها معمولاً دردناك‌تر از بريدگي‌ها هستند زيرا ناحيه بزرگ‌تري از پوست پاره مي‌شود و انتهاي عصب‌هاي بيشتري بي‌حفاظ مي‌ماند.
نحوه بهبودي خراشيدگي‌ها به عمق، اندازه و محل آن‌ها بستگي دارد. گاهي جراحتي كه موجب خراشيدگي شده منجر به ايجاد يك يا چند بريدگي هم مي‌شود كه شايد نياز به درمان پزشكي داشته باشد. براي اطلاعات بيشتر به مطلب بريدگي‌ها مراجعه كنيد.



در صورت ايجاد خراشيدگي بايد چه‌كار كرد؟

وقتي خراشيدگي ايجاد شد:

  • با فشار مستقيم روي جراحت، خونريزي را قطع كنيد.
  • بررسي كنيد كه آيا بافت‌هاي ديگر مانند رگ‌هاي خوني، عصب‌ها، تاندون‌ها، مفاصل، رباط‌ها، استخوان‌ها يا اعضاي داخلي هم صدمه ديده‌اند يا نه.
  • بررسي كنيد كه آيا نياز به درمان و معاينه پزشكي داريد يا نه.
  • به‌منظور جلوگيري از عفونت (هم عفونت‌هاي باكتريايي و هم كزاز)، كاهش بر جا ماندن اثر جراحت و جلوگيري از بروز پديده‌اي با نام «تتو» (اگر گرد و غبار يا اجسام ريز روي خراشيدگي باقي بمانند، پوست جديد روي آن شكل مي‌گيرد و آن‌ها از زير پوست ديده خواهند شد و معمولاً شبيه تتو هستند) جراحت را تميز كنيد و گردوغبار و اجسام باقيمانده را از روي خراشيدگي پاك كنيد.
  • بررسي كنيد كه آيا نيازي به واكسن كزاز داريد يا نه.

علائم خود را بررسي كنيد تا بفهميد آيا نيازي به مراجعه به پزشك داريد يا نه و اگر نياز بود، چه زماني بايد مراجعه كنيد.


منبع :

ترنجان

تظرات ارسال شده