همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

در صورت داشتن نارسايي قلبي ، اينكه بدانيد در معرض چه نشانه ها و علائمي قرار داريد، مهم است. با توجه به علائم خود، مي توانيد به پزشك كمك كنيد تا درمان را به بهترين نحو ممكن انجام دهد. در نتيجه هم پزشك و هم خود شما، با علائم و نشانه ها مقابله كرده و خطر داشتن برخي مشكلات جدي ‌تر را در مورد نارسايي قلبي كاهش دهيد. در اين مقاله از بخش بيماري هاي دكتر زخم به بررسي علائم و عوارض نارسايي قلبي مي پردازيم.

علائم نارسايي قلبي

بيشتر علائم ناشي از نارسايي قلبي را ميتوان به سه دسته كلي تقسيم كرد:

  • علائم ناشي از تراكم و احتقان مايع
  • علائم ناشي از كاهش پمپاژ قلب
  • علائم ناشي از آريتمي هاي قلبي
  • تجمع بيش از حد مايع و انسداد ريوي

نارسايي قلبي

تجمع بيش از حد مايع و گرفتگي ريوي، متاسفانه در افراد مبتلا به نارسايي قلبي تكرار مي شوند و شايع ترين دلايل بروز علائم بيماري قلبي هستند. با نارسايي قلب، پمپاژ قلب كارايي كمتري نسبت به حالت عادي و طبيعي دارد. براي جبران كاهش توانايي پمپاژ، بدن تلاش مي كند نمك و آب را در بدن نگه دارد. تجمع نمك و آب در ابتدا مي تواند تا حدودي، عملكرد قلب را بهبود بخشد، اما در نهايت منجر به تجمع بيش از حد مايع و انواع مختلفي از علائم مي شود. اين علائم عبارتند از:

تاثير نارسايي قلبي بر افزايش وزن

حفظ و نگهداري نمك و آب، مي تواند باعث افزايش چشمگير و سريع وزن شود. به همين دليل است كه پزشكان از افراد مبتلا به نارسايي قلبي در مورد نظارت و مراقبت از وزن خود، هر روز سوال مي كنند. تجمع سريع مايع  اضافي مي تواند نشانه مهمي از كنترل خارج شدن نارسايي قلبي باشد و براي تنظيم آن بايد از دارو و يا رژيم غذايي استفاده كرد.

ادم

ادم يا تورم، يك حالت شايع و رايج در رابطه با نارسايي قلب است. افراد مبتلا به نارسايي قلبي ، اغلب تجمع بيش از حد مايع در اندام هاي تحتاني و قوزك پا و يا ادم پا را تجربه مي كنند. اين ادم مي تواند كاملا مشخص و ناراحت كننده باشد. علاوه بر اين، آسكيت ممكن است در افرادي كه مبتلا به نارسايي قلب در سمت راست هستند، رخ دهد. آسكيت، تجمع مايع در حفره شكمي است و ميتواند بسيار ناراحت كننده باشد. علاوه بر اين، اغلب با مشكلات ديگري همراه است، از جمله عملكرد غير طبيعي كبد و اختلالات بي براون شديد دستگاه گوارشي.

تاثير نارسايي قلبي بر انسداد ريه

در نارسايي قلبي ، تجمع نمك و مايع، باعث افزايش فشار بر روي دريچه هاي قلب مي شود. بالا رفتن فشار قلب باعث مي شود كه مقداري از اين مايع اضافي در ريه ‌ها جمع شود كه نتيجه آن، انسداد ريوي است. از آنجا كه انسداد ريوي بسيار رايج است، شما اغلب واژه نارسايي احتقاني قلب را به عنوان مترادفي براي نارسايي قلبي مي شنويد.

نارسايي قلبي

اين انسداد ريوي معمولا باعث مشكلات تنفسي مي شود كه مي تواند چندين نشانه متمايز داشته باشد، از جمله :

مشكل در نفس كشيدن و تنگي نفس

تنگي نفس در افرادي كه به نارسايي قلبي دچار هستند، بسيار شايع است. به طور معمول، تنگي نفس معمولا با مشكلاتي در نفس كشيدن همراه است. در يك فرد مبتلا به نارسايي قلبي، هم عملكرد قلبي و هم وضعيت تجمع مايع، در طول زمان، كم و زياد مي شود. با بروز اين تغييرات، مقدار فشار لازم براي تنگي نفس، متفاوت خواهد بود. بنابراين، افراد مبتلا به نارسايي قلبي بايد به ميزان فعاليت خود قبل از وقوع تنگي نفس توجه كنند و گزارش بدتر شدن اين علائم را به پزشكان خود گزارش دهند.

لازم به ذكر است كه تنگي نفس، اغلب با سرفه خشك و يا سرفه شديد همراه است و همچنين ممكن است نشانه اين باشد كه انسداد ريوي در حال بدتر شدن است.

ارتوپنا (Orthopnea)

ارتوپنا نوعي تنگي نفس است كه در هنگام دراز كشيدن بر روي يك سطح مسطح، روي مي دهد. با توجه به شدت نارسايي قلبي، اين علائم نيز كم و زياد مي شوند. نياز به بالش هاي بيشتر براي خوابيدن، نشانه اين است كه ممكن است انسداد ريوي در حال بدتر شدن باشد.

تنگي نفس شبانه (PND)

تنگي نفس شبانه نيز يكي ديگر از علائم  بدتر شدن نارسايي قلبي است. افراد مبتلا به تنگي نفس شبانه، ناگهان از خواب عميق بيدار مي شوند و به شدت احساس تنگي نفس مي كنند.

بندوپنيا (Bendopnea)

بندوپنيا، نشانه‌اي است كه در افراد مبتلا به نارسايي قلبي رخ مي دهد كه اخيرا مورد اثبات واقع شده است و به نوعي از تنگي نفس اشاره دارد كه در هنگام خم شدن، رخ مي دهد.

نارسايي قلبي

ادم اسپري لينوورا ريوي حاد

ادم ريوي حاد ناشي از انسداد سريع و ناگهاني ريه است كه باعث تنگي نفس و سرفه شديد مي شود. ادم ريوي يك وضعيت اورژانسي پزشكي است و در افراد مبتلا به نارسايي قلبي مزمن، اين رويداد اغلب با تغيير ناگهاني در شرايط قلب ايجاد مي شود، اگر چه ممكن است در برخي از افراد، در صورت مصرف بيش از حد نمك نيز بروز كند.

علائم ناشي از تجمع مايع و انسداد ريوي مي تواند به شدت ناتوان كننده باشد. خوشبختانه، پزشكان معمولا چندين گزينه درماني موثر براي مديريت خوب اين علائم و نشانه ‌ها دارند.

كاهش پمپاژ خون در قلب

وظيفه اصلي قلب، پمپاژ كردن خون به تمام اندام ‌ها و اعضاي بدن است. در افراد مبتلا به نارسايي قلبي، عمل پمپاژ معمولا تا حدي كاهش مي ‌يابد. در اغلب موارد، علائم ناشي از پمپاژ ضعيف قلب ( كه به عنوان كاهش خروجي قلب نيز ناميده مي شود ) تنها در طول نارسايي قلب و در زماني كه ماهيچه قلب بسيار ضعيف شده ‌است، تجربه مي شوند. برجسته ‌ترين علائم ناشي از كاهش قابليت پمپاژ عبارتند از:

  • ضعف و خستگي شديد
  • ضعف ماهيچه ‌اي و شل شدن ماهيچه ها
  • بي حالي و عدم قدرت ذهني يا روحي
  • كاهش وزن شديد

واضح است كه اين چنين علائمي، با زندگي طولاني مدت سازگار نيستند، مگر اينكه عملكرد قلب بهبود يابد يا از پيوند قلب يا يك دستگاه كمك كننده قلبي استفاده شود. اگر در يك فرد مبتلا به نارسايي قلبي، اين نوع علائم، پيشرفت داشته باشند، مرگ معمولا زودتر از موعد مقرر، به سراغ او خواهد رفت.

آريتمي قلب ( نامنظم بودن ريتم قلب)

نارسايي قلبي معمولا با اختلالات ضربان قلب ، به ويژه فيبريلاسيون دهليزي، PAC ها و PVC ها مرتبط است. اين آريتمي ها معمولا باعث بروز  نشانه ‌ها و علائمي مي شوند، از جمله :

  • تپش قلب
  • سرگيجه
  • سنكوپ ( از دست دادن هوشياري )

علاوه بر ايجاد اين علائم، آريتمي هاي مرتبط با نارسايي قلبي مي تواند منجر به عوارض جدي يا خطرناكي گردند.

نارسايي قلبي

عوارض جانبي نارسايي قلبي

شديد شدن نارسايي قلبي ، منجر به بروز محلول پرونتوسان مشكلات و عوارض وخيمي مي شود. متداول ‌ترين و شايع ترين اين عوارض عبارتند از:

مشكلات و عوارض ريوي

افراد مبتلا به نارسايي قلبي كه انسداد ريوي طولاني مدت يا شديد ريوي دارند، مي توانند دچار مشكلات ريوي، به ويژه ذات ‌الريه و آمبولي ريه شوند. از آنجايي كه تنفس اين دسته از افراد بر اثر نارسايي قلبي، به خطر افتاده است، اين مشكلات ريوي نيز مي توانند به ويژه براي فرد مبتلا به نارسايي قلبي خطرناك باشد. علاوه بر اين، افرادي كه به طور مكرر، مبتلا به تورم حاد ريوي مي شوند، ممكن است به جايي برسند كه  قبل از دريافت مراقبت ‌هاي پزشكي، مرگ به سراغشان بيايد.

سكته مغزي

سكته مغزي در افرادي كه به نارسايي قلبي مبتلا هستند، به دو دليل، به وجود مي آيد. يكي از اين دلايل كند شدن جريان خون و ديگري لخته شدن خون در قلب و رسيدن اين لخته ها به مغز مي باشد كه باعث مرگ بافت مغزي مي شوند. اين لخته ‌هاي خون درون قلبي، اغلب به دليل فيبريلاسيون دهليزي ايجاد مي شوند اما مي توانند به سادگي و به دليل تجمع خون در حفره‌هاي بزرگ شده قلب نيز تشكيل شوند.

نارسايي اعضاء داخلي بدن

كاهش فعاليت پمپاژ قلب مي تواند اندام ‌هاي مختلف تامين كننده خون مورد نياز را از بين ببرند و منجر به عملكرد نادرست اعضاء داخلي شوند.  علاوه بر نقص عصبي كه اغلب در افراد مبتلا به نارسايي قلبي ديده مي شود، نارسايي كليه و اختلالات شديد گوارشي نيز رايج هستند. چنين مشكلاتي به وضوح باعث كاهش وزن، رخوت و بي حالي شده و به دليل بازده پائين و ضعيف قلب، به ضعف و ستي نيز كمك مي كند.

مرگ ناگهاني

مرگ ناگهاني، در ميان افرادي كه به نارسايي قلبي مبتلا شده ‌اند، بسيار رايج است. اغلب اين مرگ ‌هاي ناگهاني، ناشي از آريتمي هاي قلبي ( تاكيكاردي دهليزي يا فيبريلاسيون دهليزي ) بوده و بنابراين به طور بالقوه قابل پيشگيري هستند ( براي مثال، ايمپلنت يك دستگاه شوك دهنده)

با اين حال، مرگ ناگهاني مي تواند در افراد مبتلا به نارسايي قلبي شديد نيز رخ دهد، زيرا ماهيچه فرسوده قلب، به طور ناگهاني، پاسخ به سيگنال هاي الكتريكي قلب را متوقف مي كند كه پزشكان اين رويداد را اغلب به عنوان اختلاط الكترومكانيكي مي شناسند.

هر يك از اين عوارض مي تواند در فرد مبتلا به نارسايي قلبي، منجر به معلوليت بلند مدت يا مشكل عروقي مرگ فرد شود. در صورت نارسايي قلبي، يكي از دلايل اصلي براي توجه به تغييرات در نشانه ‌ها و علائم، اين است كه شما و پزشك تان نسبت به هر گونه تغييرات احتمالي در شرايط قلب، آگاهي داشته باشيد. پيشگيري از علائم نارسايي قلبي در مراحل اوليه، قبل از اينكه شرايط شديد تر شود و احتمالا به علائم غير قابل برگشت منتهي شود، بسيار ساده ‌تر و موثرتر است.



منبع

تظرات ارسال شده