همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
 يك دنيا خاصيت فوق العاده در «ريحان بنفش»

و بوي دل‌انگيز آن، آرام‌بخشي لطيف و معتدل است گفت: در منابع طب ايراني از اين گياه براي رفع انسدادهاي عروق مغزي، تحليل ورم‌هاي داخلي و خارجي، تقويت معده، رفع نفخ و بادهاي غليظ، درمان تنگي‌ نفس و سرفه، و بهبود برخي زخم‌هاي دهاني و انواعي از سردرد استفاده مي‌شده است.

به گزارش دكتر ناصر رضايي پور افزود: ريحان گياهي يكساله و معطر از تيره نعنا و داراي دو رنگ سبز و قرمز (بنفش/ارغواني) است و داراي منابع معدني كربوهيدرات، فيبر، چربي، پروتئين و ريزمغذي‌هايي چون ويتامين‌هاي A، B۱، B۲، B۳، پانسمان هيدروكلوئيد چيست B۵، B۶، B۹، C، E، K، كلسيم، آهن، منگنز، منيزيم، فسفر، پتاسيم، سديم و روي است.

اين متخصص طب سنتي درباره ديگر آثار شناخته‌شده ريحان در مطالعات مختلف گفت: علاوه بر موارد فوق اين سبزي معطر، محرك ‌اشتها و لينت دهنده مزاج است و به رفع اس‍پاسم و درد كمك مي‌كند؛ ضد التهاب مفاصل است و از بروز آلزايمر جلوگيري مي كند؛ از علايم صرع و نقرس مي كاهد و ضد ميكروب قوي است و به دليل دارا بودن تركيبات آنتي‌اكسيداني، خاصيت ضد سرطاني نيز دارد.

او توضيح داد: اين نوع ريحان، تقريباً همه خواص ريحان سبز را دارد و هر دو گونه ريحان، به‌ طور ويژه آثار جراحي پوست خوبي در تقويت سيستم گوارشي و سيستم عصبي همچون رفع اضطراب و دلشوره، افسردگي، مشكلات بي‌خوابي و آرامبخشي دارند.

به گفته دكتر رضايي پور امروزه از دمكرده برگ‌هاي ريحان بنفش به‌ عنوان محرك نيروي جنسي، مقوي معده، خلط‌آور، مقوي اعصاب و حافظه استفاده بسيار مي شود و برگ‌هاي تازه آن نيز براي تسكين آبريزش بيني و كاهش حرارت بدن، برونشيت و گاستريت مصرف مي‌شود. در مطالعات نوين، آثار ضداكسيداني و ضدسرطاني براي انواع ريحان شناخته شده و حتي براي مبارزه با سرطان پستان، توصيه به مصرف ريحان شده است.

اين متخصص با اشاره به موضوع كشت سبزيجات و صيفيجات در لوهمن روشه خاكهاي آلوده به فلزات سنگين و آبياري آنها با فاضلاب‌هاي صنعتي و انساني كه اخيراً در ايران بحث‌هايي را به دنبال داشته است و حساسيت نهادهاي نظارتي را برانگيخته گفت: سبزي‌هاي مختلف مي‌توانند تا حدودي، آلودگي‌هاي آب، خاك و هوا را در بخش‌هاي مختلف خود بويژه برگ‌ها نگه دارند و انتقال دهنده عوامل بيماريزا در مصرف كننده شوند اما براي رفع اين نگراني، علاوه ‌بر آن‌كه بايد نظارت دقيق نهادهاي مسئول اعمال شود، لازم است خانواده‌ها نيز سبزي‌ها و صيفيجات خود را از مراكز مطمئن و معتبر تهيه كنند و پيش از مصرف نيز آنها را در آب‌نمك رقيق بخيسانند و سپس بخوبي بشويند.

دكتر رضايي‌پور همچنين گفت: چندي است در فضاي مجازي، پانسمان phmb مطلبي غيرعلمي و بي‌مايه درباره سرطانزا بودن ريحان بنفش منتشر شده كه بدون ارجاع به هيچ منبع علمي يا دانشگاهي، ادعا شده است سازمان نظارت بر مواد غذايي آمريكا (FDA) پس از انجام بررسي‌هايي اعلام كرده كه مصرف ريحان بنفش يكي از مهمترين عوامل ايجاد سرطان، بويژه سرطان پروستات در مردان و سرطان پستان در زنان است! در آن مطلب ادعا شده كه مصرف ريحان بنفش از مدتي پيش در آمريكا و اروپا ممنوع و توليد آن تقريباً متوقف شده است و مصرف اين سبزي تنها محدود به آسيا و بويژه كشورهاي جنوب ‌شرق آسيا و ايران است؛ به همين دليل، اين مناطق بيشترين آمار ابتلا به سرطان در همه جهان را دارند!

وي ضمن رد اين شايعه، توصيه كرد: تلگرام و برنامه‌هاي پيام‌رسان سوپرازورب p مشابه، منابع و بسترهاي مناسبي براي دستيابي به يافته‌هاي علمي، پزشكي و درماني نيستند و افراد نبايد به هرآنچه كه در فضاي مجازي بدون استنادهاي علمي روشن منتشر مي شود، اعتماد كنند.

منبع:



منبع

تظرات ارسال شده