همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
هشدار؛ اين آجيل هاي سمي را نخريد

مجاز خوراكي در توليد آجيل‌ها ممنوع است.

به گزارش بسياري از افراد تصور مي‌كنند كه آجيل را بايد به صورت فله‌اي و كيلويي بخرند، اين در حالي است كه مي‌توان آن را به شكل بسته‌بندي شده و داراي پروانه بهداشتي تهيه كرد، البته خيلي‌ها هم اين نكته را مي‌دانند، اما با اين وجود ترجيح مي‌دهند كه خريد خود را به شكل فله‌اي انجام بدهند و براي اين كارشان هم دلايل متعددي دارند.

آجيل باز ارزان‌تر از انواع بسته‌بندي‌شده است، مي‌توان آن را به حداقل ميزان دلخواه خريداري كرد، قبل از خريد آن را مزه و امتحان كرد و ديگر هيچ هزينه اضافي هم بابت بسته‌بندي آن پرداخت نمي‌شود؛ اين موارد از جمله دلايل مردم براي خريد آجيل فله‌اي است.

اما واقعيت چيز ديگري است، شرايط نگهداري، نحوه تهيه و فرآوري، ميزان و نوع رنگ به‌كاررفته و بسياري از عوامل ديگر در سلامت آجيل نقش تعيين‌كننده‌اي ايفا مي‌كنند، تهيه آجيل بسته‌بندي شده و داراي پروانه بهداشتي به اين معني است كه خاطر خريدار بايد بابت اين فاكتورها آسوده‌ باشد.

علي ارغواني متخصص داخلي اظهار كرد: سموم قارچي نظير آفلاتوكسين مي‌توانند آجيل و خشكبار را آلوده كنند؛ واحد‌هاي صنعتي قيمت پانسمان نوين با توجه به وجود پروانه‌هاي بهداشتي، ضوابط و دستورالعمل‌هاي وزارت بهداشت، ملزم به اندازه‌گيري آفلاتوكسين بر روي محصولاتشان هستند، اما در محصولات سنتي آجيل و خشكبار كه به صورت باز و فله‌اي عرضه مي‌شود، اين اندازه‌گيري‌ها صورت نمي‌گيرد و محصول توليدي قابل رديابي نيستند.
هنگام خريد آجيل به تازگي آن توجه داشته باشيد

اين متخصص داخلي بيان كرد: اگر به هر دليلي ترجيح مي‌دهيد كه خريد خود را به همان شكل سنتي انجام دهيد، تلاش كنيد تا هنگام انتخاب و خريد آجيل نوروزي، نكات مهم را رعايت كنيد؛ تا حد امكان آجيل عيد خود را از فروشگاه‌هاي معتبر كه اجناسي با كيفيت مرغوب و تازه عرضه مي‌كنند، بخريد؛ از خريد گذري يا خريد از دستفروشان خودداري كنيد.

ارغواني ادامه داد: هنگام خريد آجيل به تازگي آن توجه داشته باشيد؛ آجيل تازه نبايد هيچ‌گونه بوي نامطبوعي مانند بوي نا، بوي ماندگي، بوي تند و بوي ترشيدگي داشته باشد،؛ به ظاهر آجيل خوب دقت كنيد، وجود حفره يا كپك زدگي از نشانه‌هاي آجيل كهنه است، اگر در ميان آجيل، بقاياي حشرات مرده يا زنده را ديديد، بدانيد كه آجيل كهنه و فاسد است.

رنگ پس دادن از نشانه‌هاي آجيل غيربهداشتي بودن آجيل است

وي افزود: مقداري از آجيل را در مشت خود بريزيد و كمي منتظر بمانيد؛ سپس آجيل را خالي كنيد و ببينيد كه آيا روي دست شما رنگ پس داده است يا خير؛ پس دادن رنگ، نشانه غيربهداشتي بودن آجيل است، طبق دستورالعمل‌هاي مقامات بهداشتي، پانسمان هيدروتك به كار بردن هر نوع رنگ، حتي رنگ‌هاي مجاز خوراكي، در توليد آجيل‌ها ممنوع است.

اين متخصص داخلي اظهار كرد: در توليد و تهيه آجيل‌هاي بسته‌بندي شده و داراي پروانه بهداشتي، از هيچ‌گونه رنگي استفاده نمي‌شود و در صورت لزوم هم از رنگ‌هاي طبيعي مانند زعفران و زردچوبه استفاده مي‌كنند؛ از خريد پسته‌هايي كه پوست بسيار زرد و براق يا مغز قرمز رنگ‌شده دارند، خودداري كنيد، دور تخمه‌هاي پررنگ را هم خط بكشيد، آنها را به زور رنگ‌هاي مصنوعي به اين شكل درآورده‌اند.

ارغواني بيان كرد: از لب‌خندان‌ها پرهيز كنيد چرا كه آنها را در ظرف‌هاي آب گرم مي‌ريزند تا باد كنند، بعد آنها را داخل ظرف آب سرد مي‌ريزند تا پوست‌شان به اصطلاح بتركد، اين اختلاف دماي ناگهاني، يا به اصطلاح شوك حرارتي، در كيفيت پسته تاثير منفي مي‌گذارد و علاوه بر آن موجب نم‌كشيدن پسته هم مي‌شود، اين پسته‌ها زودتر فاسد مي‌شوند.

وي با اشاره به اينكه تخمه‌هاي لب‌خندان انتخاب خوبي براي خريد نيستند، گفت: مغز تخمه وقتي در مجاورت هوا قرار مي‌گيرد، علاوه بر طعم، كيفيت خود را نيز از دست مي‌دهد و زودتر از انواع دربسته فاسد مي‌شود؛ سعي كنيد آجيلي را كه انتخاب مي‌كنيد شور نباشد و كمتر بوداده شده باشد، رنگ‌هايي كه براي رنگ كردن تخمه، بادام و غيره استفاده مي‌شود، عمدتاً غيرمجاز است و گاهي حساسيت‌هاي شديدي را در مصرف كننده ايجاد مي‌كند.

اين متخصص داخلي گفت: نگهداري طولاني آجيل، تغييرات اترومن شيميايي را در پي دارد و باعث ايجاد بوي كهنه با طعم نامطلوب مي‌شود؛ بنابراين از مصرف آجيل كهنه جداً خودداري كنيد؛ در صورتي كه بر روي آجيل مانند پسته، فندق و پسته شامي، سوراخ‌هايي مشاهده كرديد، از مصرف اين گونه تنقلات بايد خودداري كنيد چرا كه علامت آفت زدگي است و در داخل سوراخ‌ها لارو حشرات، به صورت كرم‌هايي به اندازه دانه برنج وجود دارد.

محيط مرطوب عامل كپك زدگي آجيل

حيدرعلي قرباني متخصص تغذيه اظهار كرد: ممكن است در مراكز عرضه آجيل، محصولاتي را كه كهنه يا آفت زده هستند، مجددا بو داده و يا مخلوط كنند از اين رو به افراد توصيه مي‌شود در هنگام خريد آجيل نهايت دقت را داشته باشند؛ نگهداري آجيل و خشكبار در مكان‌هاي مرطوب، موجب كپك زدگي و قارچ زدگي آنها مي‌شود كه هم موجب تغيير شكل ظاهري، بو و طعم نامطبوع مي‌شود و هم در اثر ترشح بعضي از سموم، عوارض مختلفي در مصرف كننده ايجاد مي‌كند.

اين متخصص تغذيه بيان كرد: مغز گردو نسبت به آفات انباري و كپك‌ها بسيار حساس است و در اثر نگهداري در شرايط نامناسب به سرعت به اين گونه عوامل آلوده مي‌شود؛ بنابراين از مصرف آنها بايد جداً خودداري كنيد؛ روغن فراوان موجود در مغز گردو، در اثر كهنگي، تغيير حالت داده و طعم نامطبوع و گاهي هم طعم صابون پيدا مي‌كند و مصرف آن عوارض مختلفي را به بار مي‌آورد.

قرباني ادامه داد: از مصرف مغز گردو‌هاي سياه شده كه عمدتاً به دليل رشد كپك‌ها و قارچ‌ها است، جداً خودداري كنيد زيرا در اثر رشد اين هيدروكلين پلاس عوامل سموم خطرناكي مانند مايكوتوكسين‌ها ايجاد مي‌شود؛ براي تهيه نخودچي نيز ممكن است از نخود‌هاي آفت زده استفاده شده باشد لذا در هنگام خريداري دقت كنيد، علامت آفت زدگي در آنها ديده نشود.
آفلاتوكسين سم ترشحي از نوعي كپك

وي افزود: آرد نخودچي را كه داراي مجوز بسته بندي از وزارت بهداشت است، از مراكز مطمئن و به صورت بسته بندي شده، تهيه و مصرف كنيد؛ چنانچه در هنگام مصرف تخمه، پسته و بادام، دست‌ها و لب‌ها رنگين شدند، اين امر علامت وجود رنگ‌هاي شيميايي در تهيه آنهاست كه بايد از مصرف اين گونه تنقلات جداً خودداري كنيد.

اين متخصص تغذيه تشريح كرد: تخمه آفتاب گردان نيز ممكن است با رنگ مشكي شيميايي رنگين شود، در هنگام خريد و مصرف به اين موضوع نيز توجه كنيد؛ آفلاتوكسين يكي از سموم مترشحه از نوعي كپك است كه در هنگام برداشت يا فرآوري يا حمل و نقل نامناسب، در پسته يا فندق يا پسته شامي به وجود مي‌آيد كه بايد توليدكنندگان و مصرف كنندگان به اين موضوع توجه كنند.

ضرورت نگهداري انواع آجيل در محيط خشك و خنك

قرباني اظهار كرد: قنادي‌ها و كارگاه‌هاي توليد كننده گز، سوهان، حلواشكري، باقلوا و بستني بايد براي تامين سلامت مصرف كنندگان نهايت دقت را انجام دهند كه از مغز پسته‌هاي كهنه، آفت زده و كپك زده كه باعث بالارفتن سموم مترشحه از كپك‌ها مي‌شود، پيشگيري شود؛ از مصرف محصولاتي مانند معجون كه حاوي مغز پسته، بادام، گردو هستند، به لحاظ نامطمئن بودن سلامت بيماري پوستي اين مواد جداً خودداري كنيد.

وي يادآوري كرد: انواع آجيل بايد در جاي خشك و خنك نگهداري شود؛ از خريداري و مصرف انواع پسته، مغز گردو كه توسط دوره گرد‌ها عرضه مي‌شود، به دليل اينكه عمدتاً از محصولات آلوده تهيه شده‌اند، خودداري كنيد.

منبع: باشگاه خبرنگاران



منبع

تظرات ارسال شده