همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
راه هاي مقابله با افسردگي پاييز

فصلي هستند. بايد دانست كه اين احساس مقطعي و قابل درمان است.

به گزارش : فصل پاييز به عنوان عروس فصل‌هاي سال با تمام جذابت‌هايش براي برخي افسردگي و دل تنگي به همراه دارد. اغلب افراد كه دچار اين اختلال هستند سعي مي‌كنند با شروع فصل پاييز در خانه بمانند يا اگر بيرون از خانه كار مي‌كنند، هر روز با سختي زياد در محل كارشان حاضر مي‌شوند يا سعي مي‌كنند قبل از تاريخي هوا به خانه بازگردند. بايد دانست بر اساس بررسي‌هاي روانشناسان اين مساله متاثر از شرايط فصلي و كاملا گذراست. حدود ۴ تا ۶ درصد جمعيت كل جهان از بيماري افسردگي رنج مي‌برند، اين در حالي است كه تقريبا ۱۰ تا ۲۰ درصد افراد نيز مبتلا به افسردگي‌هاي خفيف فصلي هستند.
البته افسردگي فصلي فقط شامل فصل پاييز نمي‌شود، بلكه افراد زيادي را در اطرافمان مي‌بينيم كه رابطه خوبي با باران اكتي كوت ندارند و مي‌گويند وقتي باران مي‌بارد ما افسرده‌تر مي‌شويم و دلمان مي‌گيرد. در حالي كه بر اساس توصيه‌هاي روانشناسان بايد تغيير فصل را بپذيريم در اين صورت راحتر هم مي‌توانيم اين فصل و روزهايش را به راحتي طي كنيم، به هرحال مهمترين تغيير فصل از تابستان به پايير است، چه از لحاظ آب و هوايي و چه از نظر ريتم زندگي پس بهتر است به خودمان كمك كنيم.
افسردگي پاييز و علائمي آن
در واقع علت دقيق افسردگي فصلي شناخته شده نيست، اعتقاد بر اين است كه حضور هورمون‌هاي خاص ممكن است، در طي يكسال باعث تغييرات خاصي شوند. يكي ديگر از تئوري‌ها اين است كه افسردگي فصلي ممكن است، توسط مقدار نور خورشيد كه در طول ماه‌هاي پاييز و زمستان دريافت مي‌كنيد، تاثير بگذارد كه مي‌تواند بر ساعت زيستي فرد نيز تاثير منفي داشته باشد. كمبود نور خورشيد باعث كاهش سروتونين مي‌شود كه تنظيم خلق و خوي را بهم مي‌ريزد. هنگامي كه اين عناصر به درستي كار نمي‌كنند، ممكن است متوجه افسردگي يا نشانه‌هاي ديگر مانند خستگي شويد. عوامل ديگر انواع زخم نيز وجود دارد؛ به عنوان مثال، سطح ملاتونين مي‌تواند تحت تاثير تغيير در فصل باشد و مي‌تواند الگو‌هاي خلق و خوي شما را تحت تاثير قرار دهد.
از ديگر علائم بروز افسردگي در فصل پاييز مي‌توان به احساس ملال، غم، اندوه و پوچي جزء جدايي ناپذير افسردگي است. ساير علائم شامل بي‌حوصلگي و بي‌انگيزگي براي انجام كار‌ها و فعاليت‌ها، احساس خستگي و كمبود انرژي، احساس خواب آلودگي، كاهش قدرت تمركز و حافظه، تحريك پذيري، بي‌قراري و عصبانيت زياد، ميل به انزوا و تنها بودن و تغييرات در اشتها و وزن كه معمولا با ميل شديد به كربوهيدرات‌ها و شيريني‌ها همراه است.
درمان افسردگي فصلي
شناخت و درمان به موقع افسردگي فصلي مي‌تواند فرد را سريعتر به زندگي عادي برگرداند، در اين راستا، تشخيص دقيق ابتلاي فرد به افسردگي فصلي اولين گام است، در صورت يقين به اين امر، درمان در دومين مرحله قرار دارد، براي مواجهه با اين اختلال، راهبرد‌هاي درماني زير موثر است:
نوردرماني كنيد
تحقيقات عفونت جاي بخيه سزارين نشان داده است، انسان‌ها نيز همچون گياهان نيازمند نور هستند و وقتي جهان به مانند گلخانه‌اي تاريك مي‌شود، جسم، روح و روان بشري در هم تنيده و پژمرده مي‌شود؛ بنابراين مي‌توان گفت كم بودن نور يكي از دلايل افسردگي است كه بي‌ترديد براي رفع آن بايد نور محيط را زياد كرد.
به سلامت خودتان اهميت بدهيد
با وجود خلق پايين، احساس ضعف و بي‌حوصلگي، به هر ميزان كه مي‌توانيد فعاليت بدني داشته باشيد، توصيه مي‌كنيم بسيار حمام برويد و با يك برنامه ورزشي منظم و متناسب، حداقل هفته‌اي سه نوبت و هر نوبت ۳۰ دقيقه، ورزش كنيد و صد البته داشتن رژيم غذايي مناسب هم ضروري است، از مقادير كافي ويتامين‌ها و مواد معدني استفاده كنيد، اين كار به حفظ انرژي بيشتر در بدن شما كمك مي‌كند.
با فردي امين و معتمد گفتگو كنيد
تحقيقات نشان داده است افرادي كه حال و هواي خودشان را بهتر مي‌شناسند و بهتر مي‌توانند راجع به خودشان صحبت كنند، كنترل بهتري هم روي زخم ساق پا احساساتشان دارند، بر همين اصل توصيه مي‌كنيم وقتي خلق‌تان تنگ مي‌شود، يك گوش مهربان و صبور پيدا كنيد و از او بخواهيد به حرف‌هايتان توجه كند.
مثبت انديشي را تمرين كنيد
اگر چه انرژي كمي داريد و دايما نيز ذهن تان به دنبال تعبير و تفسير‌هاي غمگين كننده است، اما بايد تلاش كنيد كه هر تفسيري را يك بار ديگر مرور كرده و به طوري متفاوت از قبل راجع به آن فكر كنيد و بيش از هر چيز، نيمه پر ليوان را بيش از نيمه خالي آن مورد توجه قرار دهيد.
ريلكسيشن فراموش نشود
همگام با گوش دادن به آهنگي آرامبخش، چشمان خود را ببنديد و براي مدتي تمركز كنيد، به اين صورت كه در ذهنتان آسمان آبي بزرگي را متصور شويد كه تمامي مشكلات، سختي‌ها و دل تنگي‌هايتان به شكل ابر‌هاي سفيدي در جايي نزديك به افق (يعني در جايي دور) در حال فرار از شما هستند. با اجراي چندباره اين تمرين در روز به مرور احساس خواهيد كرد كه مشكلات، احوالات و افكار منفي از شما خيلي دور هستند.
از رنگ‌ها كمك بگيريد
روانشناسان لايتسيموس معتقدند رنگ‌هاي روشن و گرم باعث تقويت روحيه و احساس شادي مي‌شوند، پس براي مبارزه با افسردگي موقت پاييزي و زمستاني بهتر است به رنگ نارنجي نگاه كنيد، لباس نارنجي بپوشيد، در خانه از پرده‌هاي نارنجي استفاده كنيد يا در پارك قدم بزنيد و برگ‌هاي قرمز، زرد و نارنجي روي درختان را تماشا كنيد.
منبع: ميزان


منبع

تظرات ارسال شده