همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

از خواص بلوط فندقي مي توان به توانايي آن در حفاظت از قلب، افزايش انرژي، تقويت گوارش، تنظيم سطح قند خون،تقويت استحكام استخوان ها،كمك به ترميم و رشد،تسكين التهاب، برطرف كردن اسهال و حفاظت از پوست اشاره كرد.

بلوط فندقي

بلوط فندقي چيست؟

افراد با شنيدن واژه بلوط فندقي خيلي به نقش آن در تامين مواد مغذي فكر نمي كنند. بلوط فندقي ميوه درخت بلوط است. بلوط فندقي داراي ميوه اي است كه درون پوسته اي سخت قرار دارد كه روي آن كلاهك وجود دارد (محل اتصال با شاخه درخت). شما مي توانيد اين ميوه را هنگام افتادن از درخت يا جمع كردن سنجاب ها براي ذخيره زمستان در نيمكره شمالي ببينيد. البته بلوط فندقي بخاطر دسترسي وسيع و داشتن خواص همچون بقيه غلات، بخش مهمي از برنامه غذايي فرهنگ هاي ابتدايي را تشكيل مي دهد. البته هنوز در برخي از فرهنگ ها همچون كره و آمريكا جايگاه مهمي سوپرازورب c در آشپزي دارد.
بلوط فندقي سرشار از تانين است كه طعم تلخي به آن مي دهد،اما روش هاي مختلفي براي برطرف كردن طعم ناخوشايند آن وجود دارد. مي توان ميوه را جوشاند يا در آب خيس كرد تا رنگ آب قهوه اي شود. اخيرا از بلوط فندقي بعنوان جايگزين قهوه استفاده مي كنند. همچنين بلوط را آسياب مي كنند و از آرد آن براي پخت نان،مافين و غذاهايي كه از آرد غلات تهيه مي شود، استفاده مي كنند. باوجود در دسترس بودن ساير غلات و ارزش غذايي آنها،همچنان بلوط فندقي به دليل چربي ،پروتئين، كربوهيدرات، املاح و ويتامين بالا مصرف زيادي دارد.

خواص بلوط فندقي

خواص بلوط فندقي

اجازه دهيد،نگاهي دقيق تر به خواص بلوط فندقي بيندازيم :

مراقبت از پوست
به روش هاي مختلفي از بلوط فندقي براي حفاظت از پوست جراحي پوست استفاده مي شود.براي نمونه با جداسازي تانين از آن بعنوان تونيك قابض استفاده مي كنند. با خيس كردن يا جوشاندن آن ، از آب غني شده با تانين براي تسكين سوختگي و زخم، تسريع ترميم بريدگي و جراحت و كاهش التهاب استفاده مي شود. از آب غني از مواد مغذي آن براي درمان درد سطحي نيز استفاده مي شود.

تقويت گوارش
همانند اكثر آجيل ها، بلوط فندقي فيبر بالايي دارد و براي تقويت سلامت گوارش بسيار موثر است. فيبر به تنظيم حركات روده و برطرف نمودن يبوست و اسهال كمك مي كند. بلوط فندقي براي كساني كه از اختلال حركات روده، درد، نفخ و ديگر ناراحتي هاي دستگاه گوارش رنج مي برند، بسيار مناسب است.

جلوگيري از ديابت
يكي از مهمترين مزاياي بلوط فندقي توانايي آن در تنظيم سطح قند خون بدن است. بنابرين از افت و خيز خطرناك گلوكز و متعاقبا بيماري ديابت جلوگيري مي كند. فيبر و كربوهيدرات هاي نسبتا پيچيده موجود در آن دليل اصلي سوپرازورب اچ خاصيت تنظيم كنندگي آن است.

محافظت از سلامت قلب
خيلي از آجيل ها، باوجود چربي بالا براي سلامتي مفيد اند. بطور ميانگين ميزان چربي اشباع نشده آن ۵ برابر چربي اشباع شده آن است و به تعامل كلسترول و جلوگيري از چاقي، گرفتگي عروق و ساير بيماري هاي قلبي ناشي از چربي اشباع شده كمك مي كند.

افزايش سطح انرژي
مقادير بالايي از كربوهيدرات موجود در بلوط فندقي انرژي ماندگاري فراهم مي كند. آرد و آجيل ها مي توانند جايگزين بهتري براي قندهاي ساده با كربوهيدرات صفر باشند. قندهايي كه انرژي آني ايجاد مي كنند و بر خلاف آجيل عمل مي كنند.

بلوط فندقي

نگهداري از سلامت استخوان ها
تركيب لوهمن روشه خارق العاده املاح موجود در بلوط فندقي شامل فسفر،پتاسيم و كلسيم است و سلامت استخوان را بالا مي برد و از پوكي استخوان جلوگيري مي كند. كلسيم يكي از مهمترين املاح براي تراكم استخوان محسوب مي شود و بمقدار فراوان در بلوط فندقي وجود.

ارتقاء متابوليسم
يكي از كليدي ترين نقش هاي ويتامين خانواده B، تقويت متابوليسم بدن است. بلوط فندقي دانه كوچكي است اما سرشار از ويتامين هاي B مانند نياسين، تيامين، ريبوفلاوين و ويتامين B12 است. با تامين نياز هاي متابوليكي، بلوط فندقي مي تواند به تنظيم فرآوري آنزيم بدن كمك كند.

ارتقا ترميم و رشد
پروتئين از تركيبات اصلي رژيم غذايي سالم است. اين ماده براي ايجاد بافت و سلول جديد و ترميم نواحي آسيب ديده ، زخم يا مريضي ضروري است. بلوط فندقي داراي درصد بالايي از پروتئين مي باشد.

بلوط فندقي

احتياط پانسمان phmb

بخاطر داشتن تانين، مصرف بيش از حد آن حالت تهوع و ناراحتي معده ايجاد مي كند، بنابرين همواره بلوط را خيس كنيد و تركيبات تلخ آن را از بين ببريد. جوشاندن آن مواد مغذي بيشتري را از بين مي برد و خواص آن كم مي شود.



منبع

تظرات ارسال شده